Hej och hå alla byggarvänner.

Ska snart ge mig på att lägga klinkers i en del av hallen.
Här försökt googla och läsa mig till men verkar finnas olika sätt att göra på så därför kolla jag med proffsen här inne :D

Idag ligger det golvspån.
Kan jag lägga golvgips direkt på detta, limma eller skruva?
Ska man lägga någon primer på gipset?
Är det något annat man bör tänka på? :D

Mvh

Åsa Lund
Att det bygger på höjden. Hur ansluter det mot dörrar och trösklar?

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Om påbyggnad i höjd ansluter bra mot andra golvytor, trösklar etc:

Jag gjorde en liknande operation för ett antal år sedan i vår hall, skruvade på golvgips på liknande underlag. Avstånd golvreglar var cc 60 i detta fall men det var inga problem, ganska smalt utrymme och ganska kraftig golvbeläggning som underlag. Blev ett riktigt stabilt klinkersgolv. Sedan primer på golvgips och så vidare enligt standardprocess.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag skulle limma golvgipsen med S48 även om det är dyrt, men då vet man att det håller

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
På större golvytor skulle jag rekommendera att limma golvspånet mot reglar cc 30 om man skulle lägga om allt från grunden. Annars är ju golvgipset ”dött” i sig självt och bör inte kunna röra sig mot underlaget i en hall, detta visade sig fungera bra i vårt fall att enbart skruva mot underliggande golv. Inte minsta antydan till knarr, absolut inga sprickor i fogar etc, Men det finns säkert olika erfarenheter och filosofier.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Att det bygger på höjden. Hur ansluter det mot dörrar och trösklar?
Det är inga problem, ska byta dörr ich karm mm så det finns utrymme :D

Tack för alla svar. Det råder då lite delade meningar om man ska skruva/limma.
Ska fundera och tack för alla tips :D

Med lim får du en konstruktion som är mycket mycket mer stabil
Ardex hade prov plattor med 22spån och limmad golvgips, en med skruvad och en utan golvgips

Utan och skruvad sviktar i stort sett lika mycket, limmad nästa inget alls.

I min värld så är dom 1500? för en säck lim ingenting.... Då har man hängslen livrem och fallskärm

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med lim får du en konstruktion som är mycket mycket mer stabil
Ardex hade prov plattor med 22spån och limmad golvgips, en med skruvad och en utan golvgips

Utan och skruvad sviktar i stort sett lika mycket, limmad nästa inget alls.

I min värld så är dom 1500? för en säck lim ingenting.... Då har man hängslen livrem och fallskärm
Då går jag på ditt resonemang. Limma med ardex är det som gäller så har man verkligen garderat sig :D

Trevlig helg

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.