Hej jag har köpt fiskebenparkett som golvläggaren ska lägga. Jag va tvungen och jämna hela lägenheten på ca 80kvm med flytspackel. Jag anlitade företag som heter NFM och dom gjorde ett väldigt bra jobb men dom använde sig av gipsbaserad spackel pga vikten. Och så rekommendera han att vi skulle lägga masonitskivor ovan på ifall det blir sprickor i framtiden så det inte påverkar fiskbenparkettet. Då undrar jag är det verkligen nödvändigt och lägga masonitskivor oxå ? I så fall är det att använda lim där på också?

Mvh

Varför masonit?

Silver78 Silver78 skrev:
Varför masonit?
Om det skulle uppstå sprickor på flytspackel så skulle masonitskivorna skydda parkettet så det inte rör sig. Fiskebenparkettet är genomgående i hela lägenheten

Dubbelkolla med golvläggaren, det är ju ändå han som ska ta ansvaret

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Dubbelkolla med golvläggaren, det är ju ändå han som ska ta ansvaret
Jag har det jag sa till mig att det inte spelar inte roll vilket underlag det är. Men Företaget som la spacklet sa jag skulle lägga masonitskivorna. Därför så undrar jag om det verkligen är nödvändigt och göra det. Kostar ju tid och pengar. Hade redan köpt golvet när jag upptäckte hur mellan skillnaden var på golvet som behövdes jämna 7cm på ett ställe jämfört med höjdpunkten i lägenheten. Så det blev en hel del spackel i lägenheten ett gipsbaserad flytspackel. Så frågan är om det spricker i framtiden eller ska man lägga masonitskivor som skydd ?

Är det tunt på vissa ställen så kan det vara god idé att lägga något under. Men det behöver inte vara masonit. Förr limmade man alltid masonit mot undergolvet och sen la man det nya golvet ovanpå med kork eller grålumpapp mellan.
Men huvudorsaken att man ens lägger masonit är för att jämna ut golvet och då hade du kanske inte behövt spackla från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.