Golv
Blåbetong: Vårt hus har vid utgången till altanen en plastdörr (dubbeldörr, ca 1300 bred) och golvet i rummet innanför är klinker. Ett gap mellan golv & dörrkarm är ifyllt med ytterst finkornig betong eller liknande. Mellan klinkergolv & betong samt mellan betong & plastkarm någon silikonliknande fog. Problemen: materialen utvidgas olika mkt i värme = fogarna (silikonmaterialet) spricker. Betongen
imported_Benno: Furu har kärna (den mörkare delen i mitten av stammen) men det har inte gran.
BirgitS: Det har periodvis varit vanligt att skruva fast golvsockeln tillräckligt tätt för att det inte ska bli någon nämnvärd springa. När det bara är en liten springa kan man fylla den med målarfog och måla över den med vägg- eller sockelfärgen. När man tapetserar kan man låta tapeten gå ut över springan och skära av tapeten en bit ut på golvlisten.
Sillen611: Ja, ringde på en gång. De menar att det kan variera i storlek. Jag hittade en hänvisning till ISO standard som anger 2mm i tolerans för kantmått. På kartong står det nominal size 50x50 och work size 496x496. Måttade lite mer noggrant nu och landar på 492. Fortfarande orimligt mkt.
sweet_home: [citat] Stort TACK. Jag har tänkt använda renoveringstapet och måla så nu blir valet att börja med golvet. (y):cool:
yonna: Jag tog klorin i min gamla källare - mest för att skrämma spindlar, gråsuggor och annat på flykten. Sedan klinkade jag hela källaren och problemet försvann.
Implor: Har köpt ett bergo Elit plast golv till garaget. Kan man ha någon mjuk matta under för att öka konforten? Är en betongplatta från 70talet.
Höghus: Värmekamera för att hitta rören. Sedan handknacka försiktigt med hammare och mejsel, flytspackel är mjukt. Eller strunta i kameran och knacka upp en större yta. Jag fick bila loss ett lager som inte blev bra eftersom Bauhaus sålt för gammalt spackel, det var inga större bekymmer. /Höghus
skele123: [citat] Får nog bli så denna gång, ser det med som bästa lösningen just nu. Tack för förslaget
jonaserik: Är det ben på den, så lyft och lägg mattor under dom så går det lätt att dra utan lyfta, är det hel sockel så blir det en större matta på båda sidor. OBS inga plastmattor. eller mattor med våffelsida under.
toolman77: [citat] Garderobsskjutdörrar rullar ofta på en skena i golvet. En skjutdörr som ersätter i innerdörr hänger normalt i en skena ovanför och har en styrfena monterad i golvet för att den ska gå rakt. Styrfenan sitter inne i väggen och kommer inte synas när dörren är öppen. Gör du väggen tjockare får du plats med isolering på varje sida om skjutdörren.
Huddingebo: Jag har ingen byggplast under mitt golv i mitt hus. Spån limmat direkt på reglarna. I de fall jag har sett plast i golven har det legat mellan tex spån och parkett etc.
BirgitS: Det brukar stå i läggningsinstruktionen för golvet. Det är vanligt att det står att det ska finnas plast ovanpå betong.
hrundi: Hej, tror det heter live pure. Fint, men känsligt. Lite för känsligt för vårt hem kan jag tycka så här i efterhand.
nino: Golvabia maxwear Berryl Alloc har också Skulle tro att de flesta stora har
DenGladaAmatören: Jag har en inglasad altan som i dagsläget har trallgolv. Vi är nu i färd med att göra om det till ett rum som ska nyttjas året runt genom att isolera rummet och installera en luftvärmepump som värmer rummet. Golvet har isolerats underifrån och jag tänkte nu lägga in laminatgolv. Vad jag läst mig till är det olämpligt att lägga det direkt på trallen. Mina tankar är att jag lägger
Nyfiknast: [citat] Använd INTE ångtvätt till parkettgolv. Vad för Ajax medel använde du? Ångan tränger in i träet och det städmedel du använt kan sugas in i golvet. Ingen bra idé alls. Varför inte bara moppa golvet med en fuktig mopp och utan städmedel? Eller 1 droppe yes till en fylld skurhink möjligtvis. Ladda upp bilder på golvet det underlättar. Är det märken efter datorstolen så
H.Wallin: [QUOTE="Gryttjesbo, post: 4345605, member: 172912"]Hej! >12 betyder = mer än 12mm
cn_76: Och hur det blev På bilden är golvet på plats minus färdiga väggar osv...
BirgitS: Du bör reklamera arbetet så att firman får komma tillbaks och rätta till det. Det finns andra trådar där folk har fått kapa bort lite längs väggarna och då har deras parkett lagt sig.
carolinutane: [citat] Ja precis.. Frågan är hur det blir med taklisterna men men
Gabbe1: Jag har sett flera forumanvändare som lagt just detta klinker i garage. Kolla den här tråden tex: https://www.byggahus.se/forum/threads/klinker-fran-byggmax-i-garage.200113/
Düsseldorff: [citat] Blir toppen om det är jämnt nog. Annars får du plocka fram masoniten
Alice Brohammer: Hej! En liten update. Vi hyrde en Edge-slip och körde sandpapper med kornighet 24, 40, 80, 100 och 120. Det var troligtvis gammal lack på golvet sen tidigare som satt som fan så att köra 24 tog rejält med tid och det avverkades många papper! Vi valde till slut att köra på pigmenterad hårdvaxolja från Herdins i färgen svartbrun. Här är resultatet.
ah2: [citat] Jag ska inte lägga klinker i hela hallen, men när jag ändå tog upp golvet för de som ska bli klinker så tog jag även upp ett parti där det sviktar.
Ebba01j: Hej! I en lägenhet från 30-talet på 3e våningen rev vi ut befintligt golv, där det låg asfalt-impregnerat papp närmast stommen. Stommen visade sig vara betong och träplankor i liv med varandra, och inte bara betong (se bild). Kan jag limma golvgips direkt på golvet i bilden (stommen), och därefter lumppapp och lägga tex vinylplattor ovanpå? Dvs utan att ha en fuktspärr någon stans?
MadeleineHavaas: Hej! Vi håller på hemma och lägger golv och har upptäckt att vi har något paket för lite golv. Med våran otur så utgick det golvet i februari iår så nu undrar jag om de möjligtvis är någon som har lite över? Allt av intresse. De ska va TUNDRA vitkalkad furumönstrad 304.175.30 åh håller tummarna
Silver78: Du kan prova med en vanlig hygrometer som du placerar där fuktkvoten som i regel är högst, Dvs i hörn. Men om du ser blöta fläckar med blotta ögat så ser du om plattan drar fukt eller inte. Men det skadar inte att mäta. Egentligen krävs en mätare där man borrar ned 5 cm i betongen och mäter i en vecka. Helst vid en tidpunkt då det har regnat en del. På så vis kan man se om plattan