4 702 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Gult linoleumgolv under ett skåp
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Hej.
Jag har tagit bort ett köksskåp i lägenheten som stod så dumt till. Men under skåpet är linoleumgolvet gult.
Jag har läst att det kan bli så där golvet inte fått dagsljus. Men läste på något ställe att detta kan försvinna nu när ljuset når fläcken. Kan det stämma? Tar den processen typ flera år i så fall?
Jag har tagit bort ett köksskåp i lägenheten som stod så dumt till. Men under skåpet är linoleumgolvet gult.
Jag har läst att det kan bli så där golvet inte fått dagsljus. Men läste på något ställe att detta kan försvinna nu när ljuset når fläcken. Kan det stämma? Tar den processen typ flera år i så fall?
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
nja nog tror jag det tar längre tid än en vecka iallafall............
Det blir inte gult av att inte nås av ljus. Det är snarare så att resten av golvet har blekts av solljuset. Att bleka även den biten du har tagit fram lär väl ta ungefär lika lång tid som det har tagit att bleka resten...
Blekningen går fortare i början, så om några år borde det inte vara så jättestor skillnad.
Blekningen går fortare i början, så om några år borde det inte vara så jättestor skillnad.
Vad det handlar om är oljan i linoleumgolvet. När golvet är täckt av något så kommer den upp till ytan. Oljan är gul (linolja) och när man tar bort det som lagts/står på golvet så drar den sig neråt igen. Tar inte så lång tid. Så det blir som det var sen.EmmaSmåland skrev:
Hej.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden