BirgitS
BirgitS: Hör med hyresvärden om vad som räknas som normalt slitage. Golvet ser ju mycket gammalt ut så även hen kanske anser att det ändå är dags att slipa om det. För framtiden så kan det vara bra att veta att Ikea säljer golvskydd att ha under skrivbordsstolar med hjul.
4 svar · 5,8k läst
·
1
123patrik: Tyvärr ingen reservplats. Jag har tänkt på det också, slipa och sedan lacka, men det känns lite poröst. Håller det för en skoklack? Plattan är nämligen i hallen.
2 svar · 2,5k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Ja, vattnet rinner vidare och oljan stannar kvar.
3 svar · 1,6k läst
·
R
Ritor: [citat] Inhandlat och klart.
4 svar · 1,5k läst
M
Majak00: Fick låta mattan under ligga och sedan lade vi foam och sedan laminat.
5 svar · 2,1k läst
·
J
jsoderholm47: Hej! Jag har prövat två varianter: I odlingsrummet har jag "trall"-plattor (inte av trä, men av plast) Det blir mycket behagligare jämfört med att klampa runt i strumplästen på själva bottenplattan, men det är inte särskilt lättstädat eftersom det mesta skräpet åker ner i plastplattornas hålrum (eller det kanske är lättstädat då?) Det var ju väldigt lätt att lägga och
1 svar · 829 läst
M
MartinEricsson1: Golvsliparens chef ska komma ut vid kl 10 imorgon, hoppas på en bra och smidig lösning. Ska fråga om foderna. Skulle fotat just det strecket från sidan, sitter strax in till höger när man kommer från hallen och det har blivit en inbuktning på ett par mm så har spacklat och ska måla sedan.
6 svar · 2,5k läst
·
T
Troberg: Jag gjorde ett i princip exakt likadant golv, fast med klickgolv, med en skarv i öppningen (golvet var för långt för att lägga i ett stycke). Jag börjarde i det som är hall i skissen, och byggde mig neråt till öppningen. När jag kom till öppningen så kapade jag alla brädor vid skarven, och sparade snuttarna. När hallen var klar, så började jag med det som i skissen är kök. Jag
16 svar · 6,1k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Du kan räkna med att ett mellanbjälklag är ca 300 mm. Kan vara upp till 550 mm om det ska vara lägenhetsavskiljande eller av annan anledning extra ljudisolerande. Edit: Detta är om du bygger i trä alltså.
1 svar · 1,9k läst
M
mattiasgranlund: Hej, Finns det någon som kan rekommendera en spikpistol för golvläggning av 28mm tjockt golv, spontat furuvirke? Budget 4-5tkr. Tryckluft el. batteri går bra. Även tacksam för förslag på spikdimension. Jag lever för att hitta rätt verktyg till mina projekt men går fullständigt bet här. Hittar inga rekommendationer för vare sig verktyg eller spik för golvläggning. Jag lade
0 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Eftersom ni har isolering under betongen kan ni lägga i stort sett vad ni vill på golvet. Trä ger alltid den bästa känslan och svikt är bra.
1 svar · 899 läst
M
MartinS1980: [citat] låter bra, då kör jag :) golvet ligger öppet mot ett annat rum, vill att golvet ligger i samma riktning, annars hade jag också bytt längdriktning. tack!
2 svar · 867 läst
D
Deedum: Nu är det nya golvet på plats. Jag har skruvat det gamla parkettgolvet med trallskruv i reglarna. Det blev många skruvar … men det slutade knarra. Jag rullade ut luppapp på gamla golvet, och lade det nya på det. Och det nya golvet lade jag på tvärs mot det gamla också, för det blev mer naturligt i rummet. Det gamla golvet låg på tvärs mot längden av rummet, antagligen för att
11 svar · 2,1k läst
C
Catharina Karlsson1: Tack för ditt svar! Absolut att golvläggaren får fixa det där, det är inte något jag ger mig på…Vill bara vara lite påläst så att jag vet vad som väntas och så att inga problem dyker upp om något år.
2 svar · 1,1k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Går även jättebra att spackla golvet slätt med fix.
3 svar · 1,3k läst
P
Petrusmilli: Tror inte heller på lackfräs för detta. Du hade fått ett stort arbete att slipa efter fräsen.
2 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Som förberedelse behöver du läsa på om tätskikt i form av plastunderlägg under diskbänksskåp, diskmaskin, kyl och frys. https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7 https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/konsumenter https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/skadeforebyggande/vattenskada/vattenskada-kok https://tollco.se/
7 svar · 2,3k läst
M
mattoys: List eller kvartsstav.
1 svar · 1,1k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Det tyder ju på att undergolvet inte är plant nog för att lägga parketten direkt på det. Finns vissa toleransvärden för hur "oplant" undergolvet får vara, det brukar anges på förpackningen till golvet. Prova att ha någon som går på golvet när du samtidigt tittar från sidan (dina ögonen nära golvet) så får du en mer exakt uppfattning om rörelserna. Du kan även lägga
5 svar · 5,4k läst
T
Timi123: Just nu har jag golvvärme (vatten) direkt över den befintliga parketten. Jag ska dock ta bort den befintliga parketten och lägga nytt laminatgolv. Min fråga är, vad kan jag lägga över golvvärmen som blir kostnadseffektivt utan att förlora värmen från golvet. Det känns inte bra att lägga laminat direkt ovanpå då det gamla golvet har börjat låta på visa ställen, jag anar att det
0 svar · 1,7k läst
D
Dros: [citat] Hur har det gått?
12 svar · 6,9k läst
D
Dros: Hur gick det sen?
9 svar · 5,9k läst
·
G
Garaget12345: Så nu är problemet åtgärdat. Vår hantverkare tog tag i saken på en gång och kom över på morgonen, lyfte ut golvet, skrapade bort primern och lade tillbaka golvet utan att applicera ny primer. Nu är lukten av nafta borta vilket känns skönt och tryggt. Det gick snabbt och smidigt. Vad vår hantverkare berättade så var de själva förvånade över att de behövde använda en primer
25 svar · 4,4k läst
·
F
Funkizstrumpan: [citat] Tack! Vi får riva upp och kika på det det man kan se nu är väldigt ojämnt
2 svar · 848 läst
·
Sally J
Sally J: Någon som använt dessa golv och vet ifall man kan ha vattenburen golvvärme under? samt vad ska man tänka på vid val av parkettgolv ifall man ska ha golvvärme under, funkar alla golv? (Baltic Wood Ek Cottage Ivory & Cream 1-Stav Mattlack)
0 svar · 1,4k läst
Savstrommalm
Savstrommalm: [citat] Tack! En del vatten har nog gått ner i parketten och den har blivit lite sträv och "bubblig". Men det självtorkar ändå tror du?
8 svar · 6,4k läst
·
Z
Zodde: [citat] Bättre men inte helt bra är väl den korta versionen.
3 svar · 5,0k läst
I
IzabellaS: [citat] Lite sent svar, men ja, jag är supernöjd med känslan och kvaliteten. Angående om det lätt blir märken är lite svårt att svara på då jag bor ensam och är väldigt försiktig, men har fått något litet hack i golvet från att ha tappat saker. Svårt att säga om golvet är mer eller mindre känsligt än andra golv, men det känns kvalitativt för att vara klickparkett tycker jag
4 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Plasten ligger väl under trägolvet som en fuktspärr . Lägger du ny plast över dina hål så ska det vara överlapp på ca 30 cm , helst med någon form av lim mellan, går utan, det kommer att bli lite fukt mellan dom och då klibbar delarna ihop sig. Golvet kommer även att pressa ihop dom. Allt detta under förutsättning att det inte är en flod av vatten som kommer upp.
4 svar · 2,1k läst
·
K
Knight: Du kanske ska vara glad att försäkringsbolaget vill ta det. Du kan ju reda ut de ekonomiska aspekterna före de tar i det. Återställande åldersavdrag och självrisk osv.
14 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.