Vi har haft en vattendunk liggandes på golvet och upptäckte nu att den läckt. Den har legat där ca 1 månad och mängden vatten som runnit ut är troligen någonstans mellan 2-4 dl. Det var väldigt blött på golvet och vi torkade upp det, nu ett par timmar senare känns det torrt men parketten är såklart lite skadad.
Är detta något som riskerar utveckla mögel eller bli till en större skada under parketten? Behöver det åtgärdas? Det är i ett flerfamiljshus så det är såklart angeläget att vi inte orsakar några problem för andra.
Är detta något som riskerar utveckla mögel eller bli till en större skada under parketten? Behöver det åtgärdas? Det är i ett flerfamiljshus så det är såklart angeläget att vi inte orsakar några problem för andra.
Tack för svar! Menar du typ en sån här? https://www.netonnet.se/art/hem-fri...t/andersson-varmeflakt-hgf-1-1/1007166.17450/P Pappa1986 skrev:
Skulle du våga nöja dig med det och inte känna att du behövde ta in en fukttekniker för att bedöma skada?
Jag hade börjat med det, låt torka. Sen hade jag ev borrat ett hål och kollat fuktigheten under parketten. Alt borra ni upp ett litet hål nu och kolla med en fuktighetsmätare.Savstrommalm skrev:
Frågan är om fukten gått igenom parketten, vad är det under parketten?
Känns helt meningslöst med fukttekniker för så lite vatten, spara pengarna till annat istället. Vattnet som läckt ner, om ens någon nämnvärd mängd gått igenom parketten, självtorkar och kommer inte orsaka mögel. Jag hade låtit parketten torka av sig själv i rumstemperatur, värmefläkt känns overkill. Den skadan du ser på själva parketten är sannolikt det enda som hänt.Savstrommalm skrev:
Ja, parketten är nog förstörd men vi har en byrå (på ben) över, så det är inget som direkt syns. Är mest orolig för om det blir mögel eller andra problem längre fram.ådal skrev:
M Muuuuurtin skrev:Känns helt meningslöst med fukttekniker för så lite vatten, spara pengarna till annat istället. Vattnet som läckt ner, om ens någon nämnvärd mängd gått igenom parketten, självtorkar och kommer inte orsaka mögel. Jag hade låtit parketten torka av sig själv i rumstemperatur, värmefläkt känns overkill. Den skadan du ser på själva parketten är sannolikt det enda som hänt.
Tack! En del vatten har nog gått ner i parketten och den har blivit lite sträv och "bubblig". Men det självtorkar ändå tror du?M Muuuuurtin skrev:Känns helt meningslöst med fukttekniker för så lite vatten, spara pengarna till annat istället. Vattnet som läckt ner, om ens någon nämnvärd mängd gått igenom parketten, självtorkar och kommer inte orsaka mögel. Jag hade låtit parketten torka av sig själv i rumstemperatur, värmefläkt känns overkill. Den skadan du ser på själva parketten är sannolikt det enda som hänt.
Klicka här för att svara