Byggahus.se

Oisolerad betongplatta kallt golv?

  1. Erica Jansson
    Medlem · 40 inlägg

    Erica Jansson

    Medlem
    Hej!

    Har nyligen köpt ett hus från 1976 på 135kvm med oisolerad betongplatta. Enligt besiktningsprotokollet är fuktkvoten uppmätt till 10%, samt det fanns inget att notera utvändigt på markförhållanden, sockeln, fasaden, dörrar, fönster. Det fanns heller inget att notera invändigt i de olika rummen, förutom våtrum (men det var väntat med tanke på att de är 45år).

    Invändigt är det majoriteten plastmatta och två rum med heltäckningsmatta, alla original. Huset är uppvärmt med direkt-el och oljeelement. Vi kommer att installera luftvärmepump. Vi har inte fått tillträde ännu, men var i förra veckan i huset för att mäta och insåg vad kalla golv det är i rummen med ytterväggar, ju närmare ytterväggen ju kallare var det i golvet (speciellt i 2 ytterhörn, de andra två har heltäckningsmatta). Vi kommer att ta upp all matta då vi vill byta golv.

    Har kikat på olika lösningar för att inte frysa fötterna av oss men det är en djungel där ute. Vad har ni för erfarenhet av SubFloor, Nivell, Jape Ventfloor eller liknande?

    Har läst att om man lägger in en sån lösning, med mekaniskt ventilation och sedan lägger in ett parkettgolv så uppfattas golven varmare, stämmer det?

    Finns det andra lösningar ni rekommenderar, som inte kostar skjortan?

    Har förstått att golvvärme är dåligt för fukt och dessutom dyrt att lägga in för så stor yta.

    Försöker få tag i fler ritningar, för tillfället har vi bara planritning.
     
  2. J
    Husägare · 2 828 inlägg

    Johan456

    Husägare
    Har kört nivell i två hus. Golven är varmare än innan trots att man då hade uppreglat golv med isolering. Några grader varmare enligt mätning, vilket såklart beror på många yttre omständigheter. Ventilerade golv är en bra lösning då den är typgodkänd på oisolerad platta. Subdfloor är billigare än nivell men skruvarna är sämre. Fick visat för mig en gång att de är hårdare och spricker lättare. Nivells skruvar är mer sega i plasten. Jag hade valt den lösningen om jag var ni av den enkla anledningen att jag vill slippa oroa mig för fuktrelaterade problem,

    Annars går det sannolikt bra att lägga cellplast rakt på, armera och flytspackla 3 cm. Det blir billigare men får väl betraktas som en riskkonstrultion. Platon mellan betongen och cellplasten hjälper sannolikt till. Drar man sen upp luftspalt efter ytterväggar och sättet ventilerade socklar är det sannolikt helt ok. Man kan även lägga spån ”flytande” på cellplasten om man inte vill flytspackla. Oavsett så behöver betonggolvet vara slätt och allt organiskt material måste tas bort.
     
    • Laddar…
  3. Erica Jansson
    Medlem · 40 inlägg

    Erica Jansson

    Medlem
    Några grader gör ju stor skillnad. För visst blir även golven varmare av träparkett sen? Sen är det ju precis så att det vore oerhört skönt att undkomma fukt också. Har du kört nivellgolv med ventilationssystem då? Vad har det ungefär gått på?

    Det andra alternativet känns som en fulfix, precis som du säger att det fortfarande blir en riskkonstruktion. och känns därför inte som en bra lösning, vill inte behöva riva upp golven igen om några år..
     
  4. J
    Husägare · 2 828 inlägg

    Johan456

    Husägare
    Ungefär 2000kr inkl. Moms/m2 efter ROT-avdrag, färdigt upp till spånskiva. Då ingår allt material (reglar, isolering, golvsåpa etc.) samt fläkt. Fläktinstallation ingår också i det priset. Jag beställde för detta pris 50m2 golvyta, större ytor kan ge fördelar och ett lägre pris.
     
  5. J
    Husägare · 2 828 inlägg

    Johan456

    Husägare
    Gällande värmen så blir det såklart skillnad bara av att du isolerar, trägolv är också varmare än stengolv. Sen suger ju fläkten in varm (och torr) luft under golven. Omsättningen ska vara cirka 0,1-0,15 liter/sek och ventilerad golvyta. Lämnas en luftspalt på 2 cm så är det 20 liter luft. Den ventileras då på 200 sekunder ( vid ett flöde på 0,1 l/s, det bör ju också bidra till ett varmare golv.
     
  6. Erica Jansson
    Medlem · 40 inlägg

    Erica Jansson

    Medlem
    oj det är med hantverkare då? Kan man installera själv? Och isåfall hur stor del av ditt pris är hantverkare?

    Blir rätt saftigt med 250k för systemet när vi köpte huset för 700k..
     
  7. D
    Medlem · 67 inlägg

    Davion

    Medlem
    Hej,

    har installerat Subfloor dock bara i ett rum, men praktiken är densamma oavsett yta. Går utmärkt att installera själv, tar bara tid (såklart).

    Ungefärlig materialkostnad (inkluderar precis rubb och stubb förutom det sista lagret golv (dvs matta/laminat eller vad man nu vill ha för finish) var 11.000 från Beijer. Struntade i deras erbjudande och köpte saker och ting på egen hand samt gjorde mina egna hål i reglarna. Blev ett par tusenlappar billigare, så materialkostnaden för mig blev runt 8 bananer för 20 m2.

    Edit: Jag valde dock att inte installera fläkten och själva luftflödessystemet. Sånt går utmärkt att installera i efterhand om man vill.

    I mitt fal så är min oisolerade platta så pass sparsam vad gäller den ringa mängd fukt som kommer. Jag slet ju trots allt upp golvet och kunde konstatera att det inte var ett problem sen tidigare, annat än viss kyla och direktkontakt med organiskt material.
     
  8. J
    Husägare · 2 828 inlägg

    Johan456

    Husägare
    Man ska dock få tåg i reglar av god kvalitet om man ska göra egna hål, särskilt i tunnare dimensioner. Att göra fläktinstallation i efterhand går inte utan att slita upp stora dela av golvet.
     
  9. D
    Medlem · 67 inlägg

    Davion

    Medlem
    Man ska väl ha tag i bra kvalité oavsett projekt eller egna hål eller inte, om vi nu ska vara såna.
    Jag har förvisso fördel av att ha jobbat på ett sågverk och hyvleri/förädling så visuell sortering är inte så svårt. Har ju gjort en och annan 45x45 i mina dagar ..

    Jag pratade faktiskt med Subfloor angående egna hål. Två gånger. De hade inga invändningar vad gäller hållfasthet eller kompabilitet med deras plastskruvar och de egna hålen förutsatt att du följer deras storleksguide ang. borr om man gör egna hål (är en del av deras bruksanvisningar).
     
  10. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 537 inlägg

    Isakare

    Medlem
    Flytande golv på frigolit är billigare och enklare, många 70 tals kåkar har det original. Efter 25-30 år kan golven börja svikta där man går/står mest, men då har man väl redan flyttat och det blir nästa ägares problem.
     
  11. J
    Husägare · 2 828 inlägg

    Johan456

    Husägare
    Det jag menar är att de reglar de själva använder är av god kvalitet. Åker man till en bygghandel och kommer hem med krokiga 45x45 blir resultatet inte så bra.
     
    • Laddar…
  12. J
    Husägare · 2 828 inlägg

    Johan456

    Husägare
    Men TS, använd så grov dimension som möjligt, eller iaf större är 45x45. 70x45 och uppåt. Ni får mer isolering.
     
  13. D
    Medlem · 12 inlägg

    Dros

    Medlem
    Hur har det gått?
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.