Golv
joasag: I lite panik så fick jag i helgen köpa fix och klinker för att laga trasig klinker under min värmepump som vi tog bort i helgen. Installation av den nya skulle ske idag men efter att ha upptäckt att plattorna fortfarande sitter löst så fick vi skjuta på installationen. Jag läste inte så noga innan jag köpte detta färdigblandade fix:
nybyggarn3: Jag köpte mina dryga 100 kvm massiv stavparkett av parkettkontakten. Betalade dryag 500 per kvm. Då var det helt utan kvist och support ingick vilket jag tyckte var guld värt för en amatör som jag.
Jamalainen: [citat] Det går rätt bra hittills. Jag har inte använt vatten ännu. Vad hjälper vattnet till med? [bild]
JohanMedB: Hej! Vi ska införskaffa oss 2 vinkylar till köket som kommer stå på parkettgolv. Vinkylen väger ca 100kg och får plats med 150 flaskor så en ca 280kg. Borde man ha något under vinkylen för att skydda mot tryckmärken? Borde man ha något för att skydda mot ev läckage?
BSOD: Jag hade lagt lite extra fix. Har gjort så i samband med att jag la klinkers på en ojämn betongplatta. Inga problem att lägga eller i efterhand. Är det närmare cm, har jag fyllt upp med finbetong eller flytspackel.
pingflood: Hej! Jag lade på ett lager fix. Kanske 8-10mm i snitt. Lade plattor med fixkam på det några månader senare. Blev bra och allt verkar sitta som det ska.
Patrik Hazard: Jag lade den typen av plattor i tvättstugan i källaren. Det blev behagligt att gå på och ser fräscht ut. Ända tills man tittar noggrant, för mycket riktigt så hamnar en hel del gottigott under plattorna som inte går att dammsuga upp. Spill lite tvättmedel och slabba med vatten också så blir det snart riktigt gosigt där under. De är kommer snart få åka ut igen...
nybyggarn3: Moelven har en video som visar hur man gör. https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/tragolv/limma-tragolv/
Gadd: Känslan för smuts och därmed mögel är inte så trevlig. Frågan är om fortsättningen även blir densamma? Det är svårt att framföra denna kritik - risken är alltid att den missuppfattas och hantverkare blir besvärade med risk för känslostormar. Hur ska dialogen skötas? Det är inte bara funktionen som skall uppfyllas. Att det tar tid att städa håller jag inte med om - och jag kan
jrunsten: Bilden är från ett förråd, det är ett tunt lager av nåt plastliknande material och under ser det ut som betong men det går att skära i med hobbykniven. Är minst ett par cm djupt. Är det betongplattan med en färg ovanpå? Ska det gå att skära i den med kniv? :D [bild] Vi skulle vilja göra om utrymmet till ett boningsrum, och funderar på hur man ska göra med golvet, om vi vill ha
BirgitS: Med tanke på att parkettgolv rör sig med årstiderna låter det inte bra att limma en matta ovanpå. Om man förhindrar rörelserna kan brädor spricka eller det kan bli resningar där brädorna möts och sånt kommer nog att kännas genom linoleumet. Däremot om parketten har kunnat ligga där utan problem i 10 år så borde underlaget under det vara acceptabelt för linoleum, vilket då
Svanteman: Det är ju lite svårt att säga på bild men jag gissar att du när du stänger på det vita vredet inför sommaren drar du också ut sladden så pumpen inte går? Fungerar pumpen nu? Om du håller i den och drar ur kontakten känner du någon skillnad? Det är alltså den svarta klumpen.... Om den fungerar kan du också behöva lufta, det är den vita pipen, är en elementnyckel du behöver
Dede77: Blev en billig vinylmatta för 99:-/m2 Fanns i bredd om 3m vilket passade perfekt. Återstår att se hur den håller över tid. Golvet är råspont så det lär röra sig en del därav valde jag bort klinkers.
Marcus G: Jag hade tätmembran liggande från när jag gjorde badrummet intill så jag strök på detta på flytspacklet sen la jag träbrädor av furu uppe på med bra mellanrum och på distanser av plast så att vattnet kan rinna ner till brunnen. Golvet behandlade jag med parafinolja. Blev himla bra och är väldigt nöjd
Henningelvis: [citat] Det går bra att lyfta trappan med en vanlig garagedomkraft om man sätter an under nedersta steget precis bredvid vangstycket. Jag gjorde det testet när jag lade laminat. Problemet är att även den lutning som en centimeter ger märks tydligt på trappen. Dessutom tryckte vangen så kraftigt att det blev som en bula i laminatet så jag övergav den idén. Jag tror dock att det fungerar
ravve007: Hej, Vi är igång att lägga nytt golv i källare. Idag är det oisolerad betongplatta och huset är byggt 1961. Jag vill helst ha ett parkettgolv, men då med en luftspalt emellan betonggolvet och parketten dvs ett ventilerat golv. Det finns ju olika system för ventilerade golv, Platon blå verkar vara bland det vanligaste. Dock är det 3 saker som gör att jag istället funderar på klinker,
SandyP: [citat] lustigt, jag har inte ens tänkt tanken… Men det måste jag förstås höra mig för om! Tack för att du delade din tanke ✨
1977bjorn: Det är nog att slipa mera. Skall det oljas måste man ha en trären, jämn yta för att det skall bli bra. Annars blir det bara flammigt igen...
Düsseldorff: Flyt, fix, fog och primer spelar märke mindre roll så längde du köper allt från samma (ett system så att säga) och det är diffusionsöppet. Sen blir mindre plattor och fogbredden av vikt, vilket du redan konstaterat. Vidare är olika plattor olika "öppna" men det spelar så liten roll i sammanhanget att om det är avgörande borde du inte klinkra överhuvudtaget. Om du inte ska ha fransk
Stuff: Är de i bakkant hade jag nöjt mig med det där. ett sådant golv får man ju ändå inte vattentätt. Kör på klassiska skydd enligt säker vatten och lägg gärna till ett läckagelarm så kan du vara lugn. Köksskåp har oftast inte några ben i bakkant. Har inte heller sett några diskmaskiner som har fötter så långt bak. Ofta är det luft bakom diskmaskinen. Extra mycket i nederkant
Flöjten5: Du kan gå på det så fort du är klar. Ingen fara
toolman77: Det blev flytspackel i två omgångar. Först efter att det blev plant gick det att göra en korrekt mätning av hur mycket som skulle gå åt. Först 2st 20kg säckar mer primer och sen 4st 20kg säckar ytterligare. Kanske kunde lagt en säck EPS ytterligare men jag vågade inte chansa på att det skulle bli för tunn flytkaka. Även om det bara är 1,6 kvadratmeter så sväljer det volym
Viktor.J: Vad du än gör så försök inte "knacka" bort flytspacklet. Det gjorde några klåpare hos mig som skulle offerera ett jobb och golvet sprack i not och fjäder.
Aron Wennman: Hej! Jag ska lägga nytt golv (stavparkett) i en gammal lägenhet, ovanpå nuvarande brädgolv (undergolv). Enligt golvläggaren blir resultatet bäst om jag plockar bort trösklarna, och jag tänkte följa hans råd i så stor utsträckning som möjligt. En av trösklarna verkar lite klurig -- den sticker bara upp ca en centimeter ovanför golvet, men täcker ett ca 30cm djupt dörrhål och är
Klaraelinastenman: [citat] Ha ha, ja jag vet inte riktigt hur jag annars ska beskriva det. Fläckarna dyker upp, sedan försvinner dom
justusandersson: Statiskt betraktat så är konstruktionen ett gränsfall med hänsyn till sviktförhållandena. Men det förklarar inte den plötsliga förändringen. Det känns som någon form av skada. Jag tycker absolut att du ska plocka bort undertaket i källaren och inspektera. När du har gjort det, och åtgärdat ev skador, tycker jag du ska passa på och förstärka bjälkarna på enklast möjliga sätt
Leafy: Har ett gäng kvadratmeter Pergo vinylklick över och tänkte att det kan man göra något skoj med i garagegymmet. Någon som gjort något liknande och vad använde ni för lim till det? Det är gipsvägg förövrigt. Sett att folk har satt upp vanligt laminatgolv tidigare men inte just mjuka flexibla vinylskivor.