B
Biggi89: Tvättade dumt nog bort dom stora nya fläckarna som fortfarande är kladdiga innan jag kom på att jag kunde kolla här om nån kan veta. Men två bilder hur de ser ut med det som inte längre går få bort. Dessa är lite ljusare än när dom precis kommit upp. Det är rätt stora fläckar som kommer upp typ samtidigt ca 20x20cm
2 svar · 1,0k läst
·
H
hempularen: Primern skall vara färsk, det handlar framförallt om primern binder damm. Väntar man för länge, hinner det komma mer damm. Men den behöver inte vara klibbig.
1 svar · 1,5k läst
NiklasPalmgren
NiklasPalmgren: [citat] Hör med din lokala bygghandel som har Ardex i sortimentet. De kan säkert beställa hem även om de inte har det i sitt ordinarie sortiment. Hade själv under 6 kvm så det blev inte många säckar i mitt fall. Totalen under 3000kr. Dyrt för ytan, men sanering hade också kostat…
13 svar · 5,7k läst
·
Karlia
Karlia: Ser vackert ut men måste bli svårt att hålla rent.
2 svar · 625 läst
·
useless
useless: Det som avgör är hur stabilt underlaget är. Vad finns under masoniten? Flytspackla på trä kan man väl göra om man gör det rätt?
2 svar · 1,9k läst
E
Emma 1987: Okej var mest läcka som oroade mig.. svårt o säga vi mycket för man ser inte det utan märks bara just när man går på det så kanske några millimeter har ett avlastning bord vid sidan om ”gropen” som skramlar när man går där. Golvet har inte delat sig iheller utan är fortfarande ihopa i kanterna. Dock lägger man tex en boll där så ser man att den rullar ner i mitten av
4 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: Men ska inte sjunka så det blir mellanrum, är det ett nytt golv ovanpå det gamla, syns bäst vid trösklar om karmar är kapade eller golvet sågats ur runt karmar, även dörrar måste sågas av i nederkant för att få plats '.då är det i mitt tycke snabbjobb och inte bra , troligtvis om det lagts på gammalt golv att det undre är ojämt.
5 svar · 1,9k läst
P
Peter.r.sjogren: Jag har uppreglat golv på platta, plastfolie först. Jag har en granne som ibland har tillgång till en polyuretanspruta. Om man river upp allt golv och reglar mm, städar av plattan och sen sprutar isoleringsskum, sen ev flytspacklar för att få det jämt. Kan det så fortfarande räknas som en riskkonstruktion? Det finns ju få inte längre något organiskt material i kontakt med plattan?
4 svar · 3,7k läst
J
J_Lindberg: Hejsan, vi har precis byggt ett nytt och ska ha betonggolv invändigt. Tyvärr så blev det en del sprickor och nu undrar vi om det är någon som har tips hur man lagar dessa? Finns det något bra lim mm?
0 svar · 1,9k läst
P
Paxman: Slarvigt av mig att inte knyta ihop säcken här...sorry. Det gick riktigt bra! Dessvärre måste jag erkänna att jag inte riktigt minns hur jag gjorde, men jag tror att jag använde en kombination av multislip med smalt blad som tipsades om i tråden och raspstift på Dremeln. De värsta knakningarna är borta, även om det hörs ljud ibland när det är köldknäppar...jag vet dock inte ifall
12 svar · 3,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag har svårt att tro att det inte ska fungera. Armerad fiberförstärkt flytspackel mot primat golvspån blir ju jävligt stumt och man har ju sett mycket sämre lösningar än din fungera. Jag är dock helt nybörjare på ämnet så lita inte på mig ;)
23 svar · 3,6k läst
P
per1975: Hej, inget jätterespons här ;) Hur gick det? Testade du och blev det bra?
1 svar · 2,6k läst
jossek
jossek: Ja men kanske det :) tack snälla!
2 svar · 683 läst
·
BirgitS
BirgitS: Inget särskilt sätt för att det är badrum men parkettgolv ska ju läggas med mellanrum (rörelsefog) mot den höga delen av tröskeln och sen måste det mellanrummet täckas med något.
1 svar · 1,1k läst
·
A
Allmänobildad: Om stavarna i parketten är av samma träslag och med snarlik bredd och längd så kommer det se väldigt likt ut om alla golv får samma ytbehandling
1 svar · 4,3k läst
C
cpalm: [citat] Testa Olfa skrapa XSR-300 eller 600. Har förvisso inte testat hur bra den är på just svartlim, men det där är inget kul att försöka slipa bort.
5 svar · 1,8k läst
·
S
Superrobban: Fick tips om att denna produkt lämpar sig på garagegolv, men den måste läggas ut av proffs. https://lindec.se/herkulit-s-top
0 svar · 1,1k läst
Hep
Hep: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-jag-ordning-pa-ett-brunt-parkettgolv.437439/page-2#post-4514631
7 svar · 1,4k läst
·
jonmo
jonmo: [citat] Svår fråga, flyttade från lgh 2013... Vi gjorde samma sak i lgh vi flyttade till, dock var det ekparkett från 60-talet i den. Därifrån flyttade vi för ett drygt år sen, då såg golven fortfarande fina ut.
11 svar · 35,4k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Inga problem sa min leverantör. Är smart att hålla nere totala tjockleken genom att undvika onödigt tjocka material mellan värme och parkett. Sen gäller samma sak som för andra trägolv, max 28(eller var det 27?) grader på golvet. Har aldrig varit i närheten av det.
5 svar · 2,8k läst
Hep
Hep: Skönt att se att det blev en klar förbättring. Alltid riskabelt att lägga på lite för mycket olja, vilket jag själv testat, men det ser ju ut att ha gått bra. Visst, det ser ju inte ut som nytt, men mycket bättre än tidigare.
16 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Numera så räknas ju toaletter som ett "halvt" våtrum där det ska vara tätskikt på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna eftersom en del större vattenskador inträffar när det har varit droppläckage i någon rörskarv och vattnet har runnit ner i bjälklagret och ställt till mycket skada innan man upptäcker det efter några år. Men du får ju fortsätta att ha en gammal toalett med
6 svar · 1,5k läst
G
gron: Jag har lagt en heltäckningsmatta och klistrat denna mot betong med Bostik "Floor & Wall TAC" . Är det någon som använt detta lim för samma ändamål? 10 dagar efter inläggningen luktar det fortfarande av limmet. Lukten är stickig och irriterar i näsa och mun. Någon som har haft samma erfarenhet?. Försvinner det över tid? Efter hur länge?
0 svar · 832 läst
J
jonaserik: Mönsteranpassat är ett otyg, blir massor av spill, kanske min 20 % , bättre då att ha ett med fri läggning, startar med en hel, kommer fram till vägg , kapar den rätt ( sågyta blir mot vägg ) tar den biten och börjar nästa rad ( sågyta blir mot vägg ) Det blir då inte generalskarvar ( generalskarv är när alla skarvar blir på samma ställe ) och den låser inte bitarna på ett bra
12 svar · 8,9k läst
R
ravve007: [citat] Tack, det var ett mycket lugnande svar :)
6 svar · 3,1k läst
T
Tompafix: [citat] Omm du kan lyft faneren så pass mkt att du kan pressa ner lim där så kommer det nog att räcka.
1 svar · 1,4k läst
·
KJD
KJD: Ska radiatorrör som går i golv isoleras eller inte? Säkervatten säger ju inget om detta, utan bara angående "tappvatten" såklart. Man kan ju hävda att ändamålet är att värma upp rummet, och om man tappar lite värme på vägen så går det ut i golvet, vilket ändå tjänar till att värma upp rummet/golvet, åtminstonde delvis. Dock är det ju kanske inte bra om golvet är oisolerat,
0 svar · 1,0k läst
T
Tompafix: [citat] Inte provat själv, men kanske något av detta funkar https://flyttfabriken.se/ta-bort-morka-flackar-pa-parkettgolv/ Prova på en liten del i så fall.
5 svar · 2,9k läst
·
M
Marcus123456: Tack för era svar!
6 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.