Jonatan79
Jonatan79: Ingen alls!
1 svar · 1,3k läst
KJD
KJD: [citat] Nej, ingen luftspalt i nederkant, jag som förklarat dåligt. Det är jag som fått ta bort detta då jag bilat bort golvet, och då hittat dessa träklossar i underkant, runt vilka det gjutits betong, antagligen golvgjutningen som "flutit" in där under. Nu har jag gjutit upp en "klack" under lättbetong elementen. Kändes rimligt. Att titta efter Ytongelement för urspårningarna låter
3 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag bor i en lägenhet från 60-talet där det är sand på betongbjälklagret och när man har lagt in klinker i hallen så har man först täckt sanden med tjockare masonitskivor. Men visst kan det fungera på andra sätt och får du garantier från byggaren så är det ju lugnt att låta hen göra som hen vill. Det är du som är byggherre, alltså den som beställer ett bygge av en byggfirma
3 svar · 1,0k läst
K
Anonymiserad 239657: [citat] Jag har isolerad källare med vattenburen värme i hela golvet. Jag skrattar åt henne ändå. :O
11 svar · 2,0k läst
AXS
AXS: Smyglist, kniv, sandpapper, akrylfog och färg.
3 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Innan du gör något mer kan det ju vara bra med en asbestanalys. Lite svårt att se på bilden men om det verkar vara en väv så kan det vara en juteväv som är bottenskiktet av en linoleummatta.
1 svar · 983 läst
·
I
Ironside: Vi har ni testat skura ett trappsteg med rött skurblock ihop med lite vatten och man kan se på skrublocket att det lossnar wax men ytan blev faktiskt något halare. Har pratat med tillverkaren och så här ligger det till. Om träet är rent så är det viktigt att köra samtliga sandpapper upp till 120, gör man inte det kommer man få problem. Är produkten förbehandlad med någon generell
13 svar · 2,4k läst
·
S
Sepp: Tack har nu fått svar av en laminatgolvtillverkare och de tyckte inte heller att masonit eller liknande behövs under förutsättning att undergolvet är slätt. Det kan jag köpa däremot står de på sig om ångspärren över golvvärmen. De tycker att det inte är ett problem med den andra ångspärren under golvbjälklaget eftersom det brukar vara öppet i sidan av mellangolvet. Själv
2 svar · 2,3k läst
T
Tomas Eklund: [citat] Jag förstår. Det vore konstigt, tycker jag, om den inte är delad. Men Kährs variant är i alla fall delad. https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/tillbehor/installation/tvillingrosett
5 svar · 3,2k läst
·
P
polarsson: [citat] Skruven är inte för kort, utan spänd för hårt och dragits nästan igenom vangstycket. Det är furu så det är rätt mjukt och tror inte det blir bättre (eller snyggare för den delen) om jag drar en likadan skruv precis bredvid. Brickor hade jag kunnat använda såklart. Bara rädd för att när jag väl drar skruven genom vangstycket så kommer de att klämmas in i träet och ge
2 svar · 1,8k läst
·
Isakare
Isakare: Kan inte svara på hur du ska lägga ditt golv, men några andra synpunkter. 40 tal: Då tänker jag stavparkett i vardagsrum och korkmatta i resten huset (undergolv av furubrädor) Rent furugolv är tidigare då man hade mattor på golven och senare, typ 60/70 tal med furu på väggar golv o tak. Gissningsvis var virket då betydligt bättre och mer långsamväxande = hållbarare. Vi köpte ett
2 svar · 888 läst
F
Folkson: [citat] Ok. Jag ska riva upp befintliga golv i källaren och se hur det ser ut under. Ligger laminatgolv idag som är kalla. Finns inga tecken på fukt bör enbart platon räcka för mig med. Men man får inte den varma känslan som golvvärme ger tyvärr. Men i vårt fall är det för få radiatorer i källaren också så behöver komplettera med fler.
8 svar · 3,3k läst
F
Fixarfia: [citat] Då vanliga golvleverantörer inte tycks ha längre längder är det direkt till sågverk jag bör vända mig till? Man har ju kunnat lägga långa listband förr med ett snyggt resultat (som i ett rum hos mig) och jag förstår att det krävs erfarenhet och skicklighet, men varför skulle dagens golvläggare slå bakut för en sådan uppgift?
4 svar · 906 läst
M
Mathiasheder: [citat] tack Larsson. Du har såklart rätt, vi försöker också se det så. Klart man ska fråga, vi frågade personerna som hyr ut maskinerna, som jag tänker är yrkesmän. sen är internet ett underbart ställe. Du hittar alla svaren du letar efter oavsett om de är rätt eller fel. Vi fick höra att ta golvet först innan ni målar osv för att dammet inte ska sätta sig :) men nu tar vi
6 svar · 2,2k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Olika densitet ger dämpning i olika register. Nu tror jag nog att gips oavsett om det är fiberarmerat eller inte kommer ha bäst verkningsgrad för ljudisolering. Kanske lite bättre hållfasthet med olika typer av gips. Korjen filtrerar visst steg-ljud från golvet. Utan att bygga mer i höjd tycker jag det verkar vara en bra modell :)
1 svar · 1,1k läst
Z
Zorro03: Hello! Håller på och byter avlopp i källaren. Har rivit bort ett uppreglat golv i gillestugan, ca 20kvm. Låg isolering där under också. Golvet byggde ca 7cm. Betongytan nu är skrovlig och ojämn. Huset är byggt -63 så bara jord under plattan som är ca 7-10 tjock. Nu funderar jag på hur jag ska bygga upp golvet igen. När det är klart så vill vi ha en heltäckningsmatta där. Har inga
0 svar · 778 läst
·
L
Louise1986: Du har rätt! Jag bedömer själv att vitvaxade furuplank är omöjliga att hålla fina över tid. Jag vet inte varför så många gör samma misstag som vi men för egen del så handlade det om att vi byggde nytt hus med en miljon val att sätta sig in i. Furuplank kändes ändå så om ett tryggt val. Hade vi bara renoverat ett rum hade jag satt mig in mer i frågan men nu var det så mycket
6 svar · 4,4k läst
·
yonna
yonna: Så synd att problemet inte löstes under TS' ägande. Jag är nyfiken på varför man istället inte lägger grangolvplank av samma tjocklek. Det blir starkt, behåller sin ljushet och är lättskött med fet såpa/vatten utan vax och förmodligen (?) inte dyrare.
12 svar · 8,7k läst
·
S
Segge: [citat] 3mm, men som jag skrev tidigare så skulle jag rekommendera golvgips. Nu när vi haft lite kyla och fått prova det så kan jag säga att det funkar bra.
16 svar · 17,5k läst
·
M
MJ.: [citat] jo självklart går det att reglera effekten och det gör jag ju, kör på lägsta när jag måste använda den. Men det största problemet är att det i allmänhet är så ömtåligt. Sitter med i styrelsen i min brf. Har mejlat ut och frågat om det finns fler som upplever att parkettgolvet är ovanligt känsligt. Eller om de tycker att parkettgolvet beter sig som det brukar göra. 42
7 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: Vet inte om det här kan vara något .scrolla ner https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/golv/nya-golv---latta-att-lagga-sjalv/
1 svar · 770 läst
Å
Ålandsjohn: Jag funderar på att bygga ett golv mellan två bryggor i ett båthus. Jag vill att det skall klara en fest utan att braka ihop (typ 30 pers). Problemet är att det inte går att påla ner nya stolpar i den leriga botten under vattnet. Har inte mätt men uppskattar bredden till 3,5-4 meter. Är det ens möjligt att tro att det skulle hålla om man lägger balkar 45x195 på säg 60 cm avstånd.
0 svar · 1,6k läst
·
GoForIt
GoForIt: Golvspån ovanpå gammal plastmatta låter inte som någon bra lösning. Finns det inget annat sätt att få fram elmatningen? Vad finns över? Under?
1 svar · 1,6k läst
D
Danne213: Om det skakar/sviktar i golvet låter det iallafall som att avvägningen utav undergolvet inte ligger som det ska. Har du även kollat så parketten inte var så från början? Är ofta med om att kortskarvar inte har samma höjd när det är lagt.
5 svar · 3,1k läst
·
Myx0x3
Myx0x3: [citat] [citat] Det är inga problem att vitolja eller lägga hårdvaxolja, alla tillverkare godkänner det. Lägg ett lamellfurugolv över men var försiktiga att inte skada valnötsgolvet, och var tydliga till nästa ägare att det ligger en slipad diamant under lagret med skit. Valnöt är bland det mest exklusiva träslagen vi har i norra Europa, förstör inte det.
2 svar · 2,9k läst
Myx0x3
Myx0x3: Man måste inte ha uppvik eller ströskel om du har mer än 3cm ner till brunnen. Det är vad jag hört från min mattläggare som satte min Tarkodry
1 svar · 1,2k läst
1977bjorn
1977bjorn: Jag har lagt ett golv med värmefolie under. Tog dock ett tunt laminat då jag ville få så lite rörelse som möjligt. Golvet klicksystem och ”flyter” på folien. Har funkat bra. Tror tjockleken var 6mm. med massivt, tjockt golv får du räkna med större rörelse. Är det vanligt plank, eller är det ett golvsystem som du klickar ihop? Om det klickas ihop får du rörelsen på långsidorna
1 svar · 985 läst
H
Hans G2: Jag betalade 24 tkr för 15m2 efter ROT och ink moms och jag tillhandahöll plattorna (30x60 granitkeramik) men resten av materialet ingick. Då ingick även flytspackling av hela ytan ca 2-2.5cm. Det var billigast av de 4 jag frågade, men hantverkaren kom i tid, var klar i tid, städade efter sig och höll priset och gjorde dessutom ett bra jobb så jag är nöjd. Den dyraste ville ha 56 tkr,
1 svar · 2,2k läst
H
helldriver: Råkade igår kväll välta ut hundskålen med en halvliter vatten i över fiskbensparketten. Snabbt som attan torkade jag upp med trasor och annat men märker idag att det rest sig lite på vissa ställen. Kan jag göra något åt det nu? Eller går det till sig? Läste att det gick att hälla ut potatismjöl över golvet, men gissar att det är försent nu?
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.