Hej!
Vi har fått fukt på golvet efter en blomkruka så den övre delen av parketten har släppt. Golvet är hårdvaxoljat.
Vad kan man göra åt detta?
Min tanke är att limma ned med vanligt trälim och en vikt ovanpå och sen slipa lite och hårdvaxolja på det igen? Är det rätt metod?
Vi har fått fukt på golvet efter en blomkruka så den övre delen av parketten har släppt. Golvet är hårdvaxoljat.
Vad kan man göra åt detta?
Min tanke är att limma ned med vanligt trälim och en vikt ovanpå och sen slipa lite och hårdvaxolja på det igen? Är det rätt metod?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gjorde en lite större operation på vårt gamla parkettgolv när vi flyttade in (https://www.byggahus.se/forum/threa...hus-en-bit-i-taget.272569/page-4#post-2437288). Vi limmade stavar med vanligt trälim och det håller då än ett gäng år senareO oscrug skrev:
Tack, då låter det som jag är rätt ute med trälim.H Hajjen skrev:
Jag tänker att det borde gå att slipa lokalt runt skadan och inte behöva slipa om något större område?
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Parkett i all ära men vad är det för typ av golv? Ser mer ut om nå enkelt laminat? Ser dessutom kruttorrt ut? Limma går säkert bra men man får ju vara försiktig med ytskiktet om det är tunt.
Jag tycker i alla fall det ser ut som parkett? Min gissning är att det är någon typ av vitpigmenterad hårdvaxolja som gör att det ser ut som det gör, men det kan väl säkert bekräftas eller dementeras av TSS Stefan1972 skrev:
Sedan till TS angående slipningen så tror jag det blir svårt att slipa en liten yta och lägga på nytt ytskikt, utan att det syns tydligt. Men kanske det är lättare när det är vaxat än lackat? Beror väl mycket på hur utseendet/färgen förändras med tid...
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
är väl mest en generationsfråga........Parkettgolv för mig är massiva stavar som limmas ihop. Där finns inget ytskikt som kan fjälla sig. Nuförtiden kallas ju allt som ser ut som trästavar för parkettgolv även om det är det allra billigaste laminatgolven.......H Hajjen skrev:Jag tycker i alla fall det ser ut som parkett? Min gissning är att det är någon typ av vitpigmenterad hårdvaxolja som gör att det ser ut som det gör, men det kan väl säkert bekräftas eller dementeras av TS
Sedan till TS angående slipningen så tror jag det blir svårt att slipa en liten yta och lägga på nytt ytskikt, utan att det syns tydligt. Men kanske det är lättare när det är vaxat än lackat? Beror väl mycket på hur utseendet/färgen förändras med tid...
Det såg då tycker jag precis ut som mitt parkettgolv från 1960 (som jag länkade till i tidigare). Det var precis samma problem - fukt som fått stavarna att resa sig.S Stefan1972 skrev:
(tillägg: stavarna är ju liksom inte massiva hela golvets tjocklek utan ekstavarna är ju kanske 5-6mm ovanpå själva trägolvet om man har ett "riktigt" parkettgolv, och då tycker då jag att det ser ut på samma sätt där staven rest sig)
Det är vanlig kährs lamell-ekparkett med några mm slipyta.S Stefan1972 skrev:
Det slipades för ca 4 månader sedan och behandlades med en vitpigmenterad hårdvaxolja.
Jag upplever också golvet som lite torrt, vad kan man göra åt det?
Det är parkett. Laminatgolv består inte av enskilda stavar utan varje planka har ett ytskikt i ett stycke.S Stefan1972 skrev: