Golv
Peter2400: [citat] Ja, om du inte bryr dig om hur det ser ut, så är det bara att kladda på. Lacken skyddar golvet tillräckligt:)
Viktor.J: [citat] kanske i det mörkaste rummet bara, men jag tror ändå det kommer skilja en hel del. Men rådfråga med golvsliparen. Det kan ju gå fel också och det sliter på golvet att slipa om.
abc12345: [citat] Den känns dock väldigt plastigt. Har inget bra ställe där jag kan ta loss en bit. Det ska visst vara inköpt på Bauhaus, men när jag var där och frågade så ville de inte känna till det.
mika m: [citat] Flüger golvlack hlavmatt ,vattenlöslig
Anglegrinder: Hej! Har en skena för skjutdörrar som jag behöver sätta fast på nylagt golv, i Jura-kalksten. Blev varnad från plattsättare att inte sätta tejp eller vanlig silikon mot golvet. Kan ej säga varför. Vilken fästmassa bör man använda för att sätta fast skenan? Vad kan hända om man använder kraftig dubbelhäftande tejp? Några permanenta märken? Tacksam för svar. Tack för ett bra
Fluxor: Jag skippade plasten när jag lade furugolv, även om instruktionen dikterade så. Använder ingen plast i mitt hus alls.
Timellmartin: Jag har funderingar kring en ram jag sågat ut och ska limma fast kring kakel. Det är liksom i mötet mellan kakel och den befintliga parketten som jag lägger nu. Jag fundera på ifall man ska sätta distans med kilar från kaklet eller parketten då ramen ska vara limmad?
Taxture: Haft liknande och ”gjöt” upp det med murbruk då det fanns hemma…… Eps ger kanske lite bättre isolering?
jacha: Håller på i hallen där det förut var ett uppreglat golv med trä. Det är bortaget nu. Och nu vill jag ha golvärme där, Tänkte lägga 2 cm cellplast och gjuta eps på det sedan golvärmeslingor och sedan flyta. Ska totalt bygga 10 cm. Går det att göra i den ordningen?
Oldboy: Är troligtvis helt normalt att lite reser sig här och där när det blir blött. Bara att gå på med ett fint slippapper på de ställena. Tar inte lång tid. Kan behöva upprepas efter ytterligare en eller två skurningar, sedan har ni ett fint varmt och mjukt golv att gå på.
Bygg Arebob: Jag renoverar ett rum i mitt garage. Tanken är att lägga ett flytande plankgolv av massivt furu. 4*4kvm. Men jag är osäker på hur jag bör konstruera golvet med tanke på fukt etc. Jag tänker följande uppifrån och ned: Flytande massivt furugolv, limmade fogar. Åldersbeständiga plast/fuktspärr Isolering cellplast 20mm Oisolerad kall betongplatta Vad tror ni om detta? 1. Jag är mest
Calle_Tangen: Funderar på att byta ut den gamla parketten som nu ligger i hallen innanför ytterdörren, ca 7m2. Istället vill jag ha antingen klinker eller någon natursten, men för att det inte ska bli galet kallt att gå på behövs någon form av värmeslinga under, tänker el-slinga. Det är ett gammalt hus -57, platta på mark, så jag antar att inte plattan är isolerad nå värst. Finns det någon
Stefan_Olsson: [citat] Dom är något rundade. Kan inte försänka, så jag tror tyvärr att skruvskallen skulle sticka upp något.
Trrttsch: Spika i listen om golvet är flytande. Men jag hade använt montagelim istället för att spika.
reez: Har lagt en masonit ovanpå och sedan vinylgolv. Funkar utmärkt
tergo: [citat] behövs inte om man har normal rumstempratur i källaren
Johannastrand: [citat] Kök slippapper för sten på byggvaruaffären. Pappret är svart. Se till att du slipar det tillsammans med vatten. Jag fick bort fläckar av äppelmust när min man hade stått och mustat på kalkgolvet.
Lilllen: Jag hjälpte för många år sedan min dåvarande svärfar att lägga laminatgolv i ett 70-talsradhus. Betonggolv med källare under. Jag ville ha lite marginaler till väggar mm då det stod att man skulle ha det på paketet, men svärfar sa att det här huset rör sig inte längre så skippa det. Noggrann som jag var sågade jag alla mellanrum så de var ganska exakt 1mm mot alla kanter. Och
NEO_AMiGA: Har något med lyckat resultat fått lite drivvedskänsla på sitt furugolv? Vill inte ha kvar något gulstick i det. Antar att man måste luta det och sen behandla men nyfiken på eventuella bilder på folks golv där man gett sig på detta. Tackar
tank77: [citat] Beroende på vilket fabrikat du har köpt iofs, ju billigare ju längre torktid men samtidigt så kommer det ända att torka ut ändå, både neråt och uppåt Har alltid tätskiktat eller lagt plattor dagen efter flytspackling i hundratals utrymmen utan problem. Ja, jag jobbar som plattsättare så jag borde ha en viss erfarenhet.
Yasmin Lundström: [citat] Med lite mer våld, spackelspade och hårtork för att värma upp limmet lyckades vi till slut få bort listen! Så nu kan vi lägga golvet och sätta dit en ny list. Tack för hjälpen!
3lviis: [citat] Jag har haft webers chef hemma hos mig.. Jag har fogat 150kvadrat! Han kommer med ursäkter att jag har gjort fel att inte låta det torka bra.. Har låtit torka i 1 timma.. Deras produkter är inte bra.. Har skrapat allt och köpt PCI fog istället som är väldigt bra.. Bor du i Göteborg och om deras chef kommer ut å tittar så hälsa honom från mig med den stora vita huset.. Han är
Henningelvis: Samma här. Golvet ligger under skåpen sedan tre år. Inga konstigheter. Skarvarna verkar tåla regelbunden golvtvätt. Pergo Vinyl Klick här också.
Derbyboy: Jag struntade i fuktspärr (har varm krypgrund), alltså byggplast utan la Foam, dock inte det där foamet som länkades till i det tidigare inlägget. Finns ett snarlikt fast utan spärrskikt. Jag la alltså bara smart underlay: [bild] https://www.pergogolv.se/sv-se/tra/tillbehor/mellanlagg
Percarlin: Det fanns 100 olika åsikter om vad som är rätt eller fel. Jag valde det jag gjorde av några anledningar. - Original väldigt likt ditt hus (är vi grannar?), plastmatta direkt på betong i hela huset. Vardagsrummet har sedan 20år tillbaka laminat på betong med en lumuppapp under. Inga kända problem med fukt. Med plastfilm direkt på betong och isolering ovanför finns set risk med kondens
lantzen: [citat] Tack för svaret! Dessvärre så hann byggarna börja med halvförbandet innan jag såg ditt svar. Hur som så körde de med något de kallade level system så det verkade gå ganska bra med halvförband trots allt. https://hillceramic.se/shop/tillbehor/nivaset-100-st-3-mm-18-vkp8263/?gclid=EAIaIQobChMI9I-vnO719AIVKUaRBR05tQUOEAQYASABEgKKmvD_BwE