D
Jag har använt ozon i båten tidigare, inte jätteimponerad. Lukten kom tillbaka efter bara någon dag. Det var några år sedan och det aggregatet jag använda kanske inte var det bästa. Jag har nog med stor sannolikhet luktsmitta och då hjälper ju ozonen ännu kortare.

Jag hade en tanke att man skulle kunna automatisera tillförseln av ozon. Alltså att man startade ozonen en stund vid fredag lunch om man visste att man skulle ut på fredag kväll.

Men jag vete sjutton om det är någon hållbar lösning. Kanske om man ska ha någon tillställning eller liknande…..

D
Mitt råd till dig är att fundera på hur ni ställer er till att lukten eventuellt inte går att få bort, vad det får kosta med utredning osv innan ni vidtar andra åtgärder med fastigheten.

Jag har renoverat mitt fritidshus på fritiden i fyra år, dränerat, bytt ytskikt mm och någonstans påvägen gjorde jag väl valet att fortsätta även om inte lukten försvann. Någonstans hoppades jag kanske att de åtgärderna, tex att åtgärda fukten i krypgrunden skulle innebära att lukten försvann även om det inte var den primära anledningen till att tex ytskikten byttes.

Såhär i efterhand kanske jag borde ha utrett lukten mer innan jag drog igång med allt jobb. Jag är dock ganska säker på att jag hade fortsatt även om jag då hade vetat hur det är idag, dvs en snudd på färdigrenoverad kåk med lukt.

D Derbyboy skrev:
Mitt råd till dig är att fundera på hur ni ställer er till att lukten eventuellt inte går att få bort, vad det får kosta med utredning osv innan ni vidtar andra åtgärder med fastigheten.

Jag har renoverat mitt fritidshus på fritiden i fyra år, dränerat, bytt ytskikt mm och någonstans påvägen gjorde jag väl valet att fortsätta även om inte lukten försvann. Någonstans hoppades jag kanske att de åtgärderna, tex att åtgärda fukten i krypgrunden skulle innebära att lukten försvann även om det inte var den primära anledningen till att tex ytskikten byttes.

Såhär i efterhand kanske jag borde ha utrett lukten mer innan jag drog igång med allt jobb. Jag är dock ganska säker på att jag hade fortsatt även om jag då hade vetat hur det är idag, dvs en snudd på färdigrenoverad kåk med lukt.
Du har rätt på ett flertal punkter. Innan vi börjar lägga ut de stora pengarna vill jag vara någorlunda säker vari problemet ligger för att veta mer exakt vad jag ska angripa. Vi fick huset lite billigare än vår budget, vilket indirekt skapade en viss buffert för saker vi visste behöver åtgärdas (äldre luftvärmepump - en ny ligger nu på golvet och väntar på montören, ett av badrummen behöver renoveras inom de närmaste 2 - 3 åren, 2st friskluftsventiler behövde installeras vilket nu också gjorts, huset behöver målas om de närmaste åren etc) + om något oväntat dyker upp, som exvis detta otyg. Det vore naturligtvis synd att behöva lägga ut 10k på en undersökning, sen ytterligare 60 - 80k på ett syllbyte och ändå inte bli av med problemet. Men jag vill ta ett steg i taget och som sagt först försöka förstå vad som luktar och hur illa det är.

D
Bra!

återkoppla gärna hur det går

• Gilla
StarkK
  • Laddar…
Jobbar med ozongeneratorer och kunder med likande problem. Vet att i alla fall de typer av ozongeneratorer vi säljer borde nog ta bort de lukter du nämner. MEN om man inte får bort det bakomliggande problemet så kommer ju lukten tillbaka så det första man skall göra är ju att försöka ta bort källan så mycket som möjligt.
Cuprinol/Pentaklorfenol är ju inte helt omöjligt även om det inte normalt användes efter -78. Kan ju varit gammalt virke t.ex. :) (Se mera i en artikel jag skrev här: https://www.ozonstockholm.se/impregneringslukt-fran-pentaklorfenol.html)
Cupriol luktar dock huvudsakligen då det är hög luftfuktighet så oavsett vad är det nog luftfuktigheten som är problemet oavsett om det finns Cupriol eller inte.
Luftavfuktare kan ju funka men de kan ju drar ju en massa ström om de behöver jobba mycket och det är inte så billigt idag...
Bättre försöka lösa det mekaniska först med vädring och om något bör bytas. Sedan kolla på avfuktare. Och slutligen om lukt blir kvar med ozongenerator.

Tack för svar, Daniel. Det känns betryggande när du skriver att ozongenerator hjälper.

Jag har gått och tänkt på detta väldigt mycket, läst på etc. Summa sumarum tror jag att det ligger till som följer:
- fuktimpregnerade syllar blev installerade när huset byggdes 1981
- så småningom började de lukta pga fukten i krypgrunden men ingen ägare märkte detta eftersom krypgrunden var självventilerande så att säga, dvs ej tillsluten
- tidigare ägare upptäckte fuktnivåerna och installerade en avfuktare. Det hjälpte inte.
- han insåg att krypgrunden också behövde täppas till, vilket han då gjorde. (allt detta skedde i april 2021)
- nu är fuktigheten där nere på en bra nivå men lukten kommer inte längre ut, utan blir mer och mer koncentrerad. Samtidigt måste den ta vägen någonstans... alltså upp i huset!

NÄSTA STEG
- den avfuktare Anticimex avser installera innebär även att de ventilerar bort luften/lukten från krypgrunden, ut i omgivningen. Detta skulle inte ta bort det jag tror är rotorsaken (syllar som släpper ifrån sig lukt) men hjälpa till, och då förhoppningsvis i så hög utsträckning att lukten slutar gå upp i huset.
- samtidigt har jag en ozongenerator som står och väntar på att användas. Därför är jag tacksam när du säger att den brukar hjälpa att minska lukten
- min enda rädsla är att en del av boet blivit doftsmittat. Lyckligtvis har vi inte mycket tapeter utan främst målade träväggar, som förhoppningsvis inte tar till sig lika mycket dofter
- resultatet får jag väl reda på några veckor/månader efter installation.

Fingers crossed, som de säger... annars får jag beställa en undersökning från något bolag för att få bekräftat vad problemet beror på och överväga andra åtgärder.

PS Tack för länken. Ska läsa artikeln

Ska du inte börja med ozon? 40 tkr och det kanske inte ens hjälper, aaaah!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du inte börja med ozon? 40 tkr och det kanske inte ens hjälper, aaaah!
Vi behöver ändå ha en kraftigare avfuktare, vare sig lukten försvinner eller inte. Däremot har du säkerligen rätt i att vi betalar ett överpris i någon mån. Vi köper väl en Mercedes när det kanske hade räckt med en Ford.

D
En vanlig kondensavfuktare för 50 m2 kostar 4000 kr (Woods ds28) och sen en fläkt som blåser ut luften och lite spirorör inkl ljuddämpare för 2500 kr. Dessutom drar ovanstående bra mycket mindre ström än en sorptionsavfukare.

• Gilla
RK123 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En vanlig kondensavfuktare för 50 m2 kostar 4000 kr (Woods ds28) och sen en fläkt som blåser ut luften och lite spirorör inkl ljuddämpare för 2500 kr. Dessutom drar ovanstående bra mycket mindre ström än en sorptionsavfukare.
Får jag besvära dig med en bild på hur ett kanalsystem med spirorör skulle kunna se ut? En pax-fläkt; den kopplas helt enkelt mot gallret som finns på krypgrundsmuren? (givetvis med elkoppling). Jag är helt novis på det här med hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.