T
Olja eller såpa känns vettigt

T
Oldboy Oldboy skrev:
Jo, om golvet är kallare än kroppstemp/fottemp, och ju kallare golv desto större upplevd skillnad tycker jag.
Med golvvärme, och särskilt där golvvärmen värmer hela badrummet, dvs inte enbart komfortvärme, så funkar det fint med klinker. De känns då varma att gå på. Iaf min begränsade erfarenhet.

Det finns nog sådana tendenser. Vi har dock inte alls skött om vårat enl anvisningarna så det är inte förvånande. Oljade golv ska ju också såpskuras, så om man använder vanlig såpa eller vitpigmenterat är ju valfritt och bör rimligtvis fungera lika bra oavsett om golvet är obehandlat eller vitoljat från början. Sedan ska det vitoljade golvet vitoljas igen enl ngt tidsschema som jag inte har koll på. Misstänker att om man sköter sitt vitoljade golv så som rekommenderat så tar det nog väsentligt mer än 10 år för det att mörkna på trafikerade delar. Sedan är ju frågan huruvida man bryr sig? Det är inga dramatiska eller knivskarpa nyansskillnader vi talar om. Dessutom är det ju lite liv i ett riktigt trägolv med naturligt olikfärgade delar så det gör ju att det inte märks särskilt mkt. Endast om man specifikt granskar golvet med argusögon för just nyansskillnader kan man se det. Vårat golv är nu drygt 10 år, utan annan omvårdnad än dammsugning bortsett från 1-2 såpskurningar första halvåret... :oops:
OK, val av uppvärmning drog jag igång en egen tråd om råd för i sektion "Tillbyggnad" så tar inte just det här men bra input om hur klinker upplevs. Själv har jag bara upplevt klinker utan golvvärme på oisolerade/dåligt isolerade och då VÄRKER det verkligen i fötterna att gå barfota på hehe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.