Hej!
Vi håller på och målar om vår trapp i huset. Det sitter en gammal orange matta på varje trappsteg - mattan är liksom ”integrerad” i trappan. Om vi tar bort den så kommer det bli en höjdskillnad från kanten av trappstegets yttre del till där mattan låg (hoppas ni förstår).
Eftersom vi vill att den nya mattan ska gå runt under trappstegen är då min fråga: måste vi då ta bort mattan eller kan vi limma den nya mattan direkt på?
Bifogar bild på vår trappa nu och hur vi vill ha det!
Stort tack på förhand!
Vi håller på och målar om vår trapp i huset. Det sitter en gammal orange matta på varje trappsteg - mattan är liksom ”integrerad” i trappan. Om vi tar bort den så kommer det bli en höjdskillnad från kanten av trappstegets yttre del till där mattan låg (hoppas ni förstår).
Eftersom vi vill att den nya mattan ska gå runt under trappstegen är då min fråga: måste vi då ta bort mattan eller kan vi limma den nya mattan direkt på?
Bifogar bild på vår trappa nu och hur vi vill ha det!
Stort tack på förhand!
Fint hur ni vill ha det, precis så ser vår trappa ut. 
Som jannevil skriver så ser det ut att vara en list längst ut, borde gå att tas bort, då blir det enkelt. Om inte så får ni kapa ner höjdskillnaden lite efter att mattan tagits bort.
Som jannevil skriver så ser det ut att vara en list längst ut, borde gå att tas bort, då blir det enkelt. Om inte så får ni kapa ner höjdskillnaden lite efter att mattan tagits bort.
Kan inte riktigt svara på din fråga - men skulle du känna dig tillfreds med att det ligger en gammal matta kvar under det fina nygjorda? Som att sminka en gris på något sätt. Säger det i all välmening...
Såg när min svåger gjorde detta och då var det som de andra skrivit här ovan.
Såg när min svåger gjorde detta och då var det som de andra skrivit här ovan.
F FiaBiJa skrev:
Ja det är gjort! Vi tog bort mattan och slipade ner kanten/höjdskillnaden. Resultatet blev EXAKT som på inspirationsbilden vi hade. Målade trappan ca 3 ggr med vit snickerifärg. Men mattan lades av en mattläggare.
javisst. Här är slutresultatet.F FiaBiJa skrev:
Gjorde det för två år sedan nu och bilden är tagen idag. Så allt ser väldigt bra ut fortfarande. Lite skavanker i målningen efter barnen och har aktivt valt att inte fota på ena väggen som fått fina färgglada streck efter en pysseldag...
Snyggt!E Emm_sson skrev:
Vi blev inspirerade av denna tråd och kommer troligtvis göra likadant. Innan hade vi tänkt en helt vitmålad trappa. men detta är snyggare!
Köpte ni mattan själv?
Vet du var den är köpt?
Klicka här för att svara