Golv
Jonatan79: Har ni kollat med mattillverkaren? Det kan bero på typ av matta är min gissning
CamillaTeg: [citat] Tack, det låter klokt! Den rutiga vill jag dock inte ta bort, det är den jag vill behålla. Det är den rosa över jag vill ta bort.
Boan: jag fick lägga klossen på skarven och banka, så den den är plastkilen verkligen kunde komma in och låsa, så tycktes de ihop, var iof ett annat märke, men det var samam sakt, behöver bankas ordentligt OVANIFRÅN (med kloss så klart)
rogu: När torpet började användas som sommarstuga och den tidigare dagliga eldningen upphörde i köksspisen och den öppna spisen i rummet, ja då började fukten troligen angripa köksgolvet. Huset står på berg och i köket ligger reglarna direkt på berget och mellan reglarna är det fyllt upp med sandblandad jord. Golvet har en yta av 7,3 m². Hur det är i rummet vet jag inte. Eftersom jag
Blåbärsskog: Golvet som är nu sviktar inte, nu är det ”bara” en försänkning. När det låg ett laminatgolv på tidigare så sviktade det golvet.
egge80: Gissar på att de gjorde det för att komma i samma höjd som anslutande golv. För att fästa spånet på sidan av bjälken bör de i samband med det ha skruvlimmat reglar längs sidorna på de befintliga bjälkarn vilken kanske kan kompensera för spårningarna beroende på dimension. Känns det inte stumt nu eller är det bar en allmän oro?
Nannito: [citat] Hej och tack för svaret, Det finns två lika anlägningar en i nedre och en på övre plan. Ska vi stänga av den på övre plan för det är svårt att läsa vilken rör gå till vilket rum. Tack och önskar er en trevlig helg
Viktor.J: dom som ligger ser snygga ut IMO. En list hade nog behövts för att ta höjdskillnaden mellan golv och sten. Överlag tycker jag typ av sten ska harmonisera med husets ålder och sten i övrigt. både i storlek och material.
Vallstad: [citat] Så är det. 1975. Dem andra betongytorna i källaren känns inte speciellt kalla, vilket jag då tänker att det är isolerat. Men kan ju ha fel.
roberob: Kan bekräfta att problemet försvann när jag la golvet med ändskarvar på varje brädrad.
MagicFingers: enda jag kommer tänka på är om kaminen har tillluftskanal undertill, isf. är det ju bättre att ta kall luft till det och inte värmeslingevarm inomhus luft....
sa3afc: Jag skippade plasten, har inte märkt något problem så här 8 år senare Men om man plastat så skulle jag tro att den tätar rätt bra runt skruvarna ändå.
BULTRAS: Hej, Jag behöver hjälp med ett trägolv. Min vän vill djuprengöra och behandla sitt trägolv men han vet inte vilken typ av material som är över. Han gissar mellan olja och vaxolja. Så min fråga är om någon kan ge mig några tips för att känna igen typ av material på trägolv?
BirgitS: Tål inte en plastmatta vatten och annat bättre än ett klickgolv med skarvar? För eller senare brukar det bli lite spill i ett kök.
Emma Jansson2: [citat] Det är bottenvåning. Det förekommer viss fuktvandring, men inte så mycket ser det ut som.
Betty72: Hej! Golv av granitkeramik i hallen. Övervåningen på hus med souterrängvåning under. Betonggolv med golvvärme. Hörde ett konstigt knastrande ljud i huset under några sekunder i fredags, kunde inte identifiera var ljudet kom ifrån, kunde inte ser något och trodde sen att det måste varit något utomhus. Märkte ett nytt mycket tydligt bommljud i golvet i hallen i förrgår/igår (det har
Appfly: Ska glasa in balkongen och vill då samtidigt isolera golvet på balkongen. Balkongen är byggd av trä och har idag endast en trätrall som vilar på träreglar. Balkongen går ut över vår egen uteplats så jag har alltså full tillgång till golvet både uppifrån och nedifrån. Mellan träreglarna under trätrallen är det alltså tomt men finns plats för ca 20 cm isolering utan att jag
fribygg: Parkett är lite känsligt för vatten/smuts och så där kommer det bli igen om du fortsätter ha parkettgolv i köket.
sven_snickare: [citat] Undrar alltså om någon vet någon gummi-liknande blandning som inte missfärgar plastgolv
mexitegel: Ja, definitivt inte plast. Det är något i torpargrunden och/eller bjälklaget som ger lukten.
Tompafix: [citat] Hos oss är det kapat vid spånskivan. Sedan finns det skyddsrör som man snäpper på https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/pex-system/pex-slang-och-pex-ror/skyddsror-lk-systems-16-och-20-1000-mm/p-1562327?gclid=Cj0KCQjwyOuYBhCGARIsAIdGQROo12lzPoDFA74c5yLyUiLJfWYRp0avT_9NxPkWb-eHeTqVsF1KT5MaAoSuEALw_wcB
Swarley: [citat] skugglist ska jag kolla på, vad gäller att dra kabel tänkte jag kanske någon kvadratisk eller rektangel form som plastskenan kanske smälter ihop lite med
BirgitS: [citat] Var ju bra att den gjorde det så kanske det finns en chans att få veta hur det gick :)
Oscar-93: Hej vi har ett isolerat betong golv med golvvärme i ett källarrum (gillestuga). Hur ska man bygga upp ett golv åvan på detta? Min plan var att först lägga platonmatta, sedan foam och sen laminatgolv. Vi vill gärna ha laminat då resten av källaren har detta (förutom toa, tvättstuga osv). Hur vi har gjort i dom andra rummen är att lägga platon, sen 3cm cellplast och sen golvet på
nicolaos skogström: Ska lägga parkettgolv i hallen som är L formad. Rummen ligger dock inte med 90° vinkel mot varandra utan mer 120° Tips på hur jag kan få det att se rakt ut i båda delar av rummet? Kan man såga till bitarna och limma ihop dem där de möts mellan de olika delarna av rummet eller blir det risk för synlig/kännbar skarv?