4 620 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Golv på oisolerad betongplatta?
När jag googlar verkar det som att man bara "kan" välja mellan klinkers, heltäckningsmatta och trägolv. Samtidigt ska man ju inte ha trä mot betong, hur hänger det ihop? Vissa golv tillverkare skriver att man ska lägga nån spärr mellan betong och trägolvet, men blir det inte för tätt då?
Om man lägger heltäckningsmatta, kan man lägga den direkt mot betongen då, eller ska man ha t ex platonmatta under?
Kan kan välja även t ex vinylklick om man har platonmatta, eller behövs det golv med fläkt under för att kunna ha helt täta golv?
Om man lägger heltäckningsmatta, kan man lägga den direkt mot betongen då, eller ska man ha t ex platonmatta under?
Kan kan välja även t ex vinylklick om man har platonmatta, eller behövs det golv med fläkt under för att kunna ha helt täta golv?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 650 inlägg
Jag antar att det är en källare/bottenvåning vi talar om?E Emma Jansson2 skrev:När jag googlar verkar det som att man bara "kan" välja mellan klinkers, heltäckningsmatta och trägolv. Samtidigt ska man ju inte ha trä mot betong, hur hänger det ihop? Vissa golv tillverkare skriver att man ska lägga nån spärr mellan betong och trägolvet, men blir det inte för tätt då?
Organiskt material direkt på oisolerad betong bör man nog undvika.
Det beror iofs lite på hur fuktigt utrymmet är, men det finns ju risk för att det kommer upp fukt som angriper träet.
Har ni inga fuktproblem borde det funka med oorgansikt material direkt på. Men är det tätt (tex plastmatta) så riskerar man ju att driva upp fukt i väggarna, därav brukar man rekommendera nivellsystem ellerl iknande.
Är det en heltäckningsmatta så kanske det funkar dock då den troligen inte är tät - så länge som ni inte har fuktproblem iaf.
Är det inte en källare/bottenvåning så kan det vara lite andra förutsättningar, då tror jag man kan lägga saker rakt på iom att ett betongbjälklag ju är ventilerat underifrån i så fall
Det är bottenvåning. Det förekommer viss fuktvandring, men inte så mycket ser det ut som.klaskarlsson skrev:
Jag antar att det är en källare/bottenvåning vi talar om?
Organiskt material direkt på oisolerad betong bör man nog undvika.
Det beror iofs lite på hur fuktigt utrymmet är, men det finns ju risk för att det kommer upp fukt som angriper träet.
Har ni inga fuktproblem borde det funka med oorgansikt material direkt på. Men är det tätt (tex plastmatta) så riskerar man ju att driva upp fukt i väggarna, därav brukar man rekommendera nivellsystem ellerl iknande.
Är det en heltäckningsmatta så kanske det funkar dock då den troligen inte är tät - så länge som ni inte har fuktproblem iaf.
Är det inte en källare/bottenvåning så kan det vara lite andra förutsättningar, då tror jag man kan lägga saker rakt på iom att ett betongbjälklag ju är ventilerat underifrån i så fall
Klicka här för att svara