Golv
Alfredo: [citat] Inte exakt din situation men något liknande. Jag tycker det ser OK ut. [bild]
fiskarn87: Hej hej, Håller på att sätta in en gjutjärnskamin på fyra fötter och funderar på underlaget. Det är lagat och något gjutet konstigt där kaminen ska stå så tänker såga upp en fyrkant i golvet och sen förmodligen lägga skifferplattor eller klinker. Om man ska lägga skiffer. Exakt hur gör man? Tänker väl mig regla upp extra och gjuta något i en ram. Ska man ha flytspackel eller
AG A: Även jag undrar vad som hänt. Glömde de att stänga av slipen vid kafferasten? Man får kämpa om man ska slipa bort 12-15mm. Det ska vara om man vinklar maskinen för att få bort ett litet, men djupt märke. Att slipa ett golv klarar nästan alla, om inte resultatet ska vara mycket fint. Att förstöra ett golv så, måste bero på dåligt golv, eller någon fadäs av hantverkaren som jag
sixten88: Ytan låter perfekt. Lägg istället energin på att hitta viktigheter och högpunkter i golvet
Charles83: Hej, vi har ett problem med en bit som sticker upp ur golvet. Under tröskeln sågade vi igenom regel. Vi limmade dit biten som är på bilden, men den släppte! Nu är min fråga, vi tänker plocka upp golvet i det rummet och ta av den på limmade biten. Hur får jag den att stanna nere? Något annat lim än trälim? Eller ska jag göra en annan bit som täcker hela karmen? Personen som bor i
Bendish: Ta bort befintlig sockel, sätt dit en längre och flytta ut fodret kant i kant? :)
Faariiis: Har lagt bjelin klick fiskbensgolv i köket. Jag har sett att det går göra samma sak med detta golvet för att byta ut stavarna. Här har du hur man gör stavbytet. [MEDIA=youtube]VB3KGDJ08t8[/MEDIA]
Tompafix: [citat] Om det är vanligt klickgolv så är det inget problem. Lyft upp hela rader, för att sedan dra isär planken. Finns videos på t.ex. Kärhrs hur man gör. Enda problemen kan vara om golvet ligger under något fast, t.ex. dörrkarm. Men det går också att lösa.
Kvisthberg: Lätt som en plätt. Såga av täckskivan med en multisåg ( typ Fein), och stoppa in golvskivorna under.
Peter321: Har tänkt slipa och måla garagegolvet och i garaget finns det en innervägg enligt bildern nedan. Om man gör en hålkäl upp mot sockeln på höger och vänster sida (som också blir målad i golvets färg), hur skulle ni då göra med golvet mot innerväggen? [bild] [bild]
hscn: Allmogelist är en påhittad benämning. Kan se ut hur som helst. Går nästan aldrig att hitta exakt lika senare. Vill du ha list i gammal stil och kunna kompletteringsköpa är det bäst att köpa av någon kvalitetsleverantör som specialiserat sig på lister från olika tidsepoker. Men det kostar betydligt mer. Exempel:
Lillekitte: https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-slipar-och-hardvaxoljar-ekparkett-story.430533/#post-4407899
GoC: Sök på 7mm fanergolv. Ett exempel, finns fler andra fabrikat. Jag har lagt ett par olika fabrikat både i huset och sommarstugan (dit köpte jag ett utgående golv för 69kr/m2) https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/golv-3/tragolv/fanergolv/index.html
simonnnn: Jag konstaterar att det var första gången forumet inte lyckades hjälpa mig :)
J_Lindberg: [citat] Hej Marcus, tillslut så ringde vi in en firma och de körde följande; https://www.betongservice.se/produkt/lithurin-protec/ vi är väldigt nöjda - betala ca 25 000 för ett hus på 162 kvm
Vrakersberg: [citat] Har du, eller någon annan för den delen, tankar kring ångspärr/broms i bjälklag? Har uteluftsventilerad krypgrund under utrymmet ifråga, och under gamla spånskivan ligger plast i idag, och har legat sen denna del byggdes till huset -85. Ser som sagt var väldigt fräscht ut i det hål jag tagit hittills. Tilläggas bör att hela taket och den nya delen av bjälklaget (som står på
EMIL Emil: [citat] Tack för riktigt bra tips!!! Både för uppfräschning och underhåll. Lätt att förstöra golv genom okunskap och brådska när man vill fina till dem. Ska köpa stensåpa och torka av med kallt vatten och se hur det blir. Ska också tänka på att torrtorka av dem när jag gör rent. Blir nog till att kolla upp en pomerarefirma också. Misstänker att golven behöver sig en rejäl
Jocke_Eriksson: Hej! Vi flyttade till hus i slutet på förra året och vi hade då en arbetsbod på tomten som är ca 5x4 meter som nu har blivit 50% hemmagym och 50% arbetsbod. Ursäkta röran vid tillfälle för bilderna. Gymmet har jag på den del av boden som är marksten (60x60 plattorna) och verktyg på gjutna delen. Hela boden har en gjuten klack på ca 12cm runt om som sedan träkonstruktionen är byggd
JonathanFlod: Tjena! Hur gick det med det här? Har en liknande situation där jag behöver fortsätta imorgon, dock bara grovbetong på grovbetong.
ralekk: Bott i Portugal ett tag och dom bygger helt enkelt husgrunder väldigt annorlunda. Även på nybyggda hus brukar det ligga direkt på lera utan tätskikt och liknande. Har sett stora lerpölar under krypgrunder på hus som knappt varit färdigbyggda. Så att det pressar in vatten och kanske något organiskt material kan ju vara möjligt.