Golv
Tom Lövstedt: Hej, vi ska installera vattenburen golvvärme i hela huset på 22 mm spårade spånskivor. Har förstått att det kan vara olämpligt att lägga vinylgolv direkt på då detta anpassar sig väldigt lätt efter ojämnheter. Vad ska man lägga som ”mellangolv” för en slät och plan yta? Tänkte först flyta men det känns övermäktigt då huset är 175kvm.. Vad tror ni om att lägga
BirgitS: [citat] Om inte limmet luktar nu så är det ju osannolikt att det börjar för att du lägger ett laminatgolv ovanpå mattan.
mrsnhp: [citat] Fukt som kommer upp underifrån går inte att ”lösa” med mindre än att man bilar upp hela golvet, och det är det knappast värt om man inte har annan anledning också (tex stambyte). Det blir ändå aldrig så perfekt att man tex kan lägga trägolv direkt på betongen. Gamla källare är helt enkelt inte avsedda som boyta. Vi dränerade om runt huset samma år som vi flyttade in.
Karl-E: Som jag själv har gjort här tex, flyttat ett element och fått skruva ner golvet för att få det jämnt. Lite såna saker som kan dyka upp :) Detta kommer ju hamna under ett klickgolv sen.
elinnewstream: Vi ska klinkra golv på vår toalett. På toalettgolvet finns en lucka av trä på ca 55x55cm där fjärrvärmen kommer in. Luckan är gjord av trä, övriga golvet är betong. Vår fundering är hur man smidigast lägger klinker på luckan utan att det blir någon nivåskillnad från övriga golvet. Alternativen vi ser är: 1. Lägga direkt på trät. Helt klart enklaste vägen men finns det
tlundberg: Vi råkade spilla vatten på golvet i köket, och innan vi han riva bort socklarna på köksskåpen och torka vattnet så han golvet bli så blött så det reste sig. Finns det något att göra för att få det platt igen? [bild] [bild]
Byggglädje: Jag tätade med pl400 i liknande utrymme mot storrökande granne. Det vart tätt. Köp en patron till sprutan så kommer du ner ordentligt. Obs är det hyreslägenhet eller planerar att byta golvet rek jag det inte. Det är ett montagelim som sitter som berget sen.
Grief13: Tack för hjälpen! Det får bli så. Har gjort ”rätt” i dom andra rummen men här var jag lite stressad och tänkte ”det löser sig sen”. Och så gjorde det inte det Tack!
Lappen 99: Har 1 1/2 plan med källare. Så reglarna ligger på betonggolv och källaren ligger under. Dom vi har värme i. Vi har även som du sågspån på vinden som jag skulle gissa legat väldigt länge. Huset är iallafall från 1952. Eldar med ved stor del av året utom sommaren
Johan Gunverth: [citat] Kortsidorna som sällan rör sig i längsled kan du lägga ända ut, men lämna ett par mm och dreva istället. Alternativt packa med lumppapp vid montering. Det kan bli rejält med knarr och knäpp om trä gnider mot trä. Drevet hindrar detta. På långsidorna rör det sig mer och du bör dreva 4-5 mm. Lindrev rekommenderas.
Attackbävern: Vi håller på och renoverar sovrummet i ett gammalt radhus från 1974. Vi hade inte tänkt att byta golvet men efter att ha ångat bort ett par lager tapet så sprider sig en gemytlig doft i stil med gammal instängd husvagn i rummet. På golvet ligger ett parkettgolv som när man lyfter på det verkar vara källan för doften, under det verkar det ligga en gammal linoleummatta. Så klart har
Jadu: [citat] för mig som aldrig handskats med det känns det som ofantliga mängder.…
hodo: [citat] Naturligtvis måste det slipas först. Allt beror på vilken finnish man vill ha.
Ola Janheim: Tänkte kolla hur jag ska tänka här Hus från 1983 med krypgrund och vattenburen golvvärme. Vi har plockat ner en innervägg mellan vardagsrum och kök och tänkte nu lägga enhetligt nytt golv i båda rummen. I vardagsrummet ligger ett tjockare parkettgolv ovan på värmeslingorna, i köket är det golvspån, äldre plastmatta och sen tunnare laminatgolv Helst skulle jag lägga nya parketten
Donkaffe: Finns ju kork med , borde vara stabilt och bra /A
toolman77: Granab har också ett system för uppbyggda golv utan trä. https://www.granab.se/ Jag har det i källaren men byggde en egen ventilation deras blev orimligt dyr bara för 12m2.
ecb182: Såhär blev det; Vi flytspacklade själva med avjämningsmassa som "andas" (kiilto plan rapid) och la "balkongmatta" på golvet. Flytspacklingen avgränsades till värsta området, i princip 10 kvm, vi kan leva med övrig nivåskillnad. Golvlister i någon sorts plastmaterial. Och spacklade väggarna och målade med keim silikatfärg. Alla material andas alltså. Resultatet är ett fräscht rum
Sara00K: [citat] Det var bilder på golvet lignum från bauhaus jag efterfrågade.
Jan_G: Jag såg en annons för ett tag sen som jag la på minnet. Brorsan ska renovera inom kort. https://www.mm-fohrmanspanel.se/panel/#golv Ligger strax utanför Ulricehamn, dvs en bit från Stureplan ;-)
BirgitS: Du kan få en hel del tips här: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/lagenhetsskiljande-bjalklag/ och deras andra sidor om stommen
Bo arnold: Hyr en mattstripper ryker inte o tar bort limmet
Sara00K: Någon som har detta golv och vill dela bilder? Funderar på att köpa men är osäker på om det är en för rustik look för min smak. Det står att det är en rustik look men bilderna på bauhaus hemsida har inte mycket kvistar i mina ögon. Vore väldigt tacksam om någon vill dela bilder:) Mvh Linnea
-MH-: Har inte tänkt färdigt här än, känner jag. Är det möjligt att dela golvet i 6-7 remsor som man kan gjuta separat upp till vald höjd. Blir 10 säckar per "remsa", det är ju lite mer hanterbart. Då borde man även kunna komma undan med ett billigt spackel. Eller är det svårt att får varje remsa i samma höjd? Alt 2 är att gjuta i remsor upp till 5 mm under, och sen lägga på svindyrt
hscn: Är med till visshet gränsande sannolikhet en Novilonmatta från 70-talet. Är den gjord 1976 eller tidigare har den ett lager asbestpapp underst. Är den gjord senare är bottenlagret av hård skumplast. Asbestvarianten är en riktig värsting till stor del bestående av Krysotil.
BirgitS: Under förutsättningen att betongens planhet uppfyller kraven i golvets läggningsinstruktion. Den gamla parketten är tjockare och antagligen limmad så den tål större ojämnheter. Om man vill ha golvet ett par mm högre upp än det blir med bara plast, foam och parkett så kan man lägga t.ex. 2 lager lumppapp också. Lumppapp kan också användas för att jämna ut golv.
BosseHansson: Hade nog lagt någon mjukfog eller liknande istället för avstägningslisten om inte ytan skall upp ovanför kanten. Sen skurit bort den, håller med om att de sista ojämnheterna tar man med fixen.