Hejpa
Hejpa: [citat] [citat] utan att vara någon expert på golv så har jag lagt deras 1-stav år 2021. Upplevde inga problem men det var även första gången jag la parkett så har inget att jämföra med.
1 svar · 3,2k läst
G
gaia: Snabbaste åtgärd: om det är lämplig så kan du lägga några snygga mattor så känns golvet mycket varmare att gå på. På sommaren tar man bort dom ....
2 svar · 2,3k läst
·
A
alkro: Hej! Ska göra en mindre reparation i betong och därefter lägga klinker på, har läst att man bör vänta flera månader innan man lägger klinker på nygjuten betong, gäller det även mindre strukturer? rör sig om ett område på ca 100x10x5 cm.
0 svar · 781 läst
yonna
yonna: [citat] För att behålla den ljusa ytan. Mitt golv lutades dock efter läggning och såpades enl Gysinge. Numera, efter 17 år, såpas det ett par ggr/året och dras över med rent vatten var/varannan vecka.
4 svar · 1,6k läst
·
Oldelfato
Oldelfato: Finns en del trådar på ämnet ex denna https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-laminatgolv-pa-platonmatta-i-kaellare.441508/
1 svar · 1,6k läst
B
Bråkis: [citat] Jag tycker nog ändå man ska låta frisen vara lika bred överallt, eftersom allt ligger i olika vinklar så tror jag inte man kommer märka av att det inte är helt rakt. Lycka till!
29 svar · 27,7k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Har du använt kallt vatten? Uppfetad såpa som tex linoljesåpa?
2 svar · 5,4k läst
·
M
MadSystem: Okej så vi slipade på övervåning där vi tänker ha skurgolv. Det var faktiskt samma golv skillnad där med. Efter slipning skulle det fortfarande vara för stort avstånd. Så vi lägger nog golvspån :)
5 svar · 3,1k läst
·
E
Eken08: Ursäkta, skulle inte ha publicerat detta inlägg och var ovetandes om att så skett. Jag tog kontakt med skadesanerare och har fått provsvar; ingen asbest.
2 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Om ni avslutar mot den dörren/tröskeln, så kan ni kanske lägga en tunn metalltröskel ocanpå den, om ni inte kan få till en helt rak och snygg kant och limma/tejpa framför dörren
1 svar · 1,3k läst
·
L
LinaOlsson: [citat] Tackar för svar. Då ska jag kolla
2 svar · 2,0k läst
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Ok. Då får man tänka till och känna av först innan man tar förhastade beslut. Fast dubbeltegel är ju inte helt ovanlig byggteknik. Jag trooor att det kan fungera ändå..
8 svar · 1,7k läst
·
T
ToRy: Om du kan leva med att golvet höjs något kan du ju gjuta in ett fall innan du lägger klinkers. Annars kan du såga skåror med fall i golvet, men det är nog inte helt lätt att få till det fallet, och det blir en jäkla massa skåror.
1 svar · 903 läst
G
Galenskaparen: Höjden från betong till trösklar är ett stort problem så valet föll på Bjelin klickbar fiskbensparkett, även pga det passar bra med övriga golv i lgh samt tillgänglighet med kort varsel. Verkar bli ett äventyr att lägga listband och fris dock...
4 svar · 2,7k läst
T
Tompafix: [citat] Det kommer kanske bli lite nyansskillnad mot det du inte fixar. Men det kommer säkert bli bättre än nu. Slipa och lägg på några lager lack. Sluta vid en skarv :rofl:
1 svar · 864 läst
·
BirgitS
BirgitS: När folk tar bort väggar men inte vill lägga om golven så har de ibland en bred eklist mellan de två golven. Det är ofta inte något man direkt märker av, särskilt om det på delar av sträckan eller i närheten finns en matta. [citat] Det är nog en bra golvläggare som du behöver. [citat] Inte extra foam, för det blir lätt svampigt när man går, utan lumppapp.
3 svar · 2,6k läst
·
S
sjostranden: Okej.. då skippar jag nog limmet Kan jag testa grafitpulver utan några konsekvenser?
4 svar · 3,9k läst
·
A
alkro: [citat] Stort tack! Kör på 10x10 plattor i resten av källaren, tar lång tid att lägga men bra för andningen av golvet och blir bra även om underlaget inte är 100% jämnt.
4 svar · 2,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Hur skönt som helst, haft sedan 2013 i våra sovrum. Do it !
5 svar · 5,2k läst
·
T
Torkad gubbe: Eftersom Baseco inte har med 20mm som ett alternativ så kan du räkna med att risken för att det ska gå fel är förhöjd
9 svar · 7,2k läst
·
F
fsn: [citat] hårdvaxolja är generellt rätt halt och blir det bättre så tar det tid.
5 svar · 1,7k läst
F
fb35523: Aldrig, aldrig dubbla diffspärrar!!! Du vill ju inte stänga in eventuell fukt?! Det som är viktigt är att diffusionsspärren ligger på den varma sidan om den värsta tänkbara kondensationspunkten. tänk så här: Inne i huset har du runt 20 grader och fuktig luft. Ditt golv (eller vägg) har på utsidan kanske -20 grader som värst. Säg att fukten i luften i ditt hus skulle kondensera om
1 svar · 3,0k läst
·
G
gusvo085: Här har jag gjort samma manöver, till vänster är nytt, höger gammalt.
2 svar · 1,4k läst
·
Q
qarina: [citat] undrar också hur det gick då jag har liknande problem nu med briketter som ramlat ut ur kaminen :o
12 svar · 36,8k läst
T
TommyC: Börja med att skaffa en eller flera rätskivor i lämpliga längder och mät noga upp hur golvets "topologi" är. Om du inte vill skriva direkt på golvet så använd tejp att skriva på. Mät storlek på avvikelserna och anteckna på golvet. När du vet hur avvikelserna ser ut så kan nog folk här ge bättre råd. Att slipa ner kullarna mer eller mindre i kombination med spackel kan kanske
9 svar · 3,5k läst
J
Joesoes: Väcker liv i den här tråden igen. Någon som har tips på bra fog till tex golvlister som är ”stockholmsvit”/bruten vit?
5 svar · 3,2k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Hyr en liten mattrivare eller ett multiverktyg med matt blad och ta bort det mesta. Limmet och eventuellt andra rester kan du sen slipa bort. Med diamantkopp på en vinkelslip går det snabbt men dammar satan.
1 svar · 955 läst
jarlh
jarlh: Två man dök upp kl 8, gamla golvet var borta kl 10. Nytt golv inhandlades och en man lade det och monterade socklarna. Klart strax efter kl 15.
9 svar · 1,5k läst
LajkaBaws
LajkaBaws: Tack så mycket för svaren allihopa! Det är ytterst oklart när olika rum renoverades och hur gamla saker och ting här är tyvärr. Men jag får försöka ta reda på när golvet lades in och ifall det finns risk för PCB...
6 svar · 1,8k läst
·
H
Humsipums: Hej! I kök+vardagsrum, ca 65kvm skall det läggas golv. Vi har kikat på en hel del men har framför allt tittat på Tarkett efter rekommendation från vår husbyggare. Vi fastnade inte riktigt för något av deras golv utom möjligen ett vinylgolv. Därefter hittade vi följande golv från Coretecs XL-kollektion som tyvärr kostar ca 30.000:- mer än tarketts golv. Ser mer naturlig och trälik
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.