1 147 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Lack på hårdvaxoljat golv
Hej.
har inte hittat en tråd som denna då jag sökt men om någon vet att det avhandlats förrut så skicka gärna en länk till tråden.
För två år sedan Slipade och hårdvaxlackade vi golvet i vår lägenhet. Ser riktigt bra ut men slits ganska enkelt när barnen släpar runt saker, spiller vatten osv på det.
Jag skulle vilja lacka golvet med något stenhårt lack så att det håller okej några år till och framförallt blir lite mer vattenbeständligt.
Det är ett parkettgolv som förmodligen inte kan slipas igen då det var i ganska dåligt skick när vi fixade det senast.
Går det att lacka på en hårdvaxolja?
Tack,
Rikard
har inte hittat en tråd som denna då jag sökt men om någon vet att det avhandlats förrut så skicka gärna en länk till tråden.
För två år sedan Slipade och hårdvaxlackade vi golvet i vår lägenhet. Ser riktigt bra ut men slits ganska enkelt när barnen släpar runt saker, spiller vatten osv på det.
Jag skulle vilja lacka golvet med något stenhårt lack så att det håller okej några år till och framförallt blir lite mer vattenbeständligt.
Det är ett parkettgolv som förmodligen inte kan slipas igen då det var i ganska dåligt skick när vi fixade det senast.
Tack,
Rikard
Vet du vilken tillverkare på hårdvaxet?R Rikard Meyer skrev:Hej.
Tack,
Rikard
Bona har grejer så det går att lacka på olja
Jag har en diskbänk som är hårdvaxoljad, där gäller det att lägga på nått lager då och då om det slits. Men den är väldigt vattenavstötande och enligt mig ganska slittålig. Problemet med lack är att kommer vatten in under det, genom en liten spricka eller litet skada, då kommer lacken släppa. Det finns nämligen ingen lack som är helt "oförstörbar" och trä rör sig, detta gör att lacken kan påverkas av det.
Kanske bör testa ett lager till då. det lades på två lager efter slipningen och det kanske var lite lite?T tobben87 skrev:Jag har en diskbänk som är hårdvaxoljad, där gäller det att lägga på nått lager då och då om det slits. Men den är väldigt vattenavstötande och enligt mig ganska slittålig. Problemet med lack är att kommer vatten in under det, genom en liten spricka eller litet skada, då kommer lacken släppa. Det finns nämligen ingen lack som är helt "oförstörbar" och trä rör sig, detta gör att lacken kan påverkas av det.
Ja man bör fylla på med allt vad det innebär, ut med möbler osv så därför blir det oftast inte gjort.
La 2 varv Bona vitlack och sen ett lager Bona Traffic HD i grabbens lägenhet, räknar med att bara slipa av der lätt med 100 papper och lägga ett nytt varv lack innan försäljning om några år.
Traffic är 2komp lack för offentlig miljö
La 2 varv Bona vitlack och sen ett lager Bona Traffic HD i grabbens lägenhet, räknar med att bara slipa av der lätt med 100 papper och lägga ett nytt varv lack innan försäljning om några år.
Detta gjorde du på ett vaxat golv eller på ett slipat?nino skrev:
Ja man bör fylla på med allt vad det innebär, ut med möbler osv så därför blir det oftast inte gjort.