Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Detta regleras av konsumenttjänstlagen. Du har fått en prisuppskattning på 12-13 tusen kr efter ROT. Det betyder att priset inte får överstiga detta belopp före rot plus 15%. Bestrid fakturan och betala det - ROT.
1 svar · 624 läst
F
Freniño: Tack för att ni allihop svarat!
10 svar · 2,4k läst
tensiden
tensiden: [citat] Oftast ”fulare”. Smalare plank, inte lika hög kvalitet, mer springor och spikar osv. i undergolv. Men som sagt, jag tycker att mer än halva charmen med de golv som har skavanker är just spåren av vad som varit förr. Våra golv är fulla med spikmärken och annat från gamla eldstäder, väggar mm. Det ger en bild av var det en gång i tiden funnits trappor och annat som
8 svar · 1,7k läst
·
T
Torkad gubbe: [citat] Obehandlad slätspont kanske är ett alternativ för dig.
6 svar · 2,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Du får ta reda på vad det är för microcement och vilken kulör det är. Vilken lack/förseglig behöver du också veta. Sedan är det bara att laga efter bästa förmåga.
2 svar · 4,1k läst
·
M
mattoys: skulle gissa 24h. Men ni har väll inte tänkt börja måla om i natt? Då har ni tid att kontakta golvläggarna imorgon.
1 svar · 1,7k läst
O
oppelainen: Tack, det funkade, samt att jag sprädde ut vanligt salt över dagen (för att absorbera vatten).
2 svar · 3,2k läst
·
H
henche: Sök bara på holländskt mönster får du upp olika varianter. Tarkett exempelvis har liknande med antal "vinkelräta" stavar (tror det är 3)
3 svar · 3,6k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Kan ni ändra om förvaringen så att ni har något fukttåligt där och förvara textilier på en torrare plats? Annars kan ni använda lufttäta påsar och lådor till textilierna. Om det är saker som förvaras en hel säsong kan ni tex prova såna där stora påsar där man suger ut luften med dammsugaren. Vi har också haft skrubb under trappan i en 50-talskällare. Ställ inget täckande
5 svar · 1,9k läst
W
wolfenstein: Hej, jag har en fråga gällande nya reglar och ny isolering. Vi har precis tagit bort den tidigare isoleringen "kolstybb" och skall nu regla om och lägga in ny isolering. Snickaren föreslår CELLPLAST EPS JACKOPOR 80 F FALSAD är det någon som har erfarenhet av detta och använt det direkt på ett betongbjälklag? Tack på förhand! Mvh /Stefan
0 svar · 779 läst
·
H
Hekarl1: Vilket håll ska man lägga öglorna åt? Mot eller medsols? Hur gör man där trappen svänger?
2 svar · 909 läst
·
L
lowdie: Tror fan det, har ett dilemma då vi har nytt kök och behöver fixa golvet som inte synts tidigare. Körde med hårdvaxolja vit, minns dock inte om det verkligen var vit dom använda som gjorde det hos oss.
2 svar · 2,3k läst
·
S
smekre: Okej tack för utförliga svar! Nästa fråga, är det ok att flytspackla mot befintlig ytterdörrströskel i trä eller behövs avstängningslist där?
6 svar · 2,5k läst
BirgitS
BirgitS: Stuvbutiken har just nu utförsäljning av en våtrumstapet för 59 kr/kvm på 2 m bredd. När det inte ska hålla i 20 år så gör det nog inget att den egentligen inte är avsedd att gå på. https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/gerflor-mural-calypso-vatrumsvagg-partivara-blue-7144.html Vinylmatta (plastmatta) har de från 89 kr/kvm.
4 svar · 2,3k läst
·
J
jawen: [citat] Hej där Eftersom ingen annan svarar så svarar jag dig här. Ett massivt golv måste vara riktigt torrt när man lägger det, ungefär samma som möbelvirkes-kvalite dvs 8% fukt ca, och troligtvis är golvet du köpt runt 12-14% fukt vilket gör att dom kommer "krympa" lite & röra sig mer allmänt. Äldre gran & furugolv lackades ofta "en planka i taget" innan dom lades in, då kan dom
1 svar · 2,8k läst
·
H
hemmabygg: Man undrar hur det blir med fuktighetsnivå på det underliggande materialet. Känns som att man flyttar fuktnivån till det gamla parkettgolvet om man lägger nytt parkett ovanpå. Om man tänker sig att värmen ifrån inneluften värmer golvet och sänker fuktnivå och så lägger du nytt golv ovan det så borde underliggande golv inte värmas så mycket och fukthalten höjs i det underliggande.
2 svar · 1,8k läst
M
MELarsson: [citat] Tack för tips! Det finns en återförsäljare i min hemstad.
7 svar · 1,6k läst
J
jawen: [citat] Jag tror gran, furu har inte sådär mycket kvist, och kvisten som finns är då inte ovala som bilden visar.
2 svar · 1,8k läst
·
T
Tompafix: [citat] Finns väl lite olika alternativ. Antingen slipar ni befitlig plywood och spacklar och målar. Vill ni klä in trappen finns lite olika varianter av trapprenoveringskit i både laminat och olika träslag. Vill ni istället köra eget finns limfogsskivor i olika material som furu eller ek. eller björkplywood vara bra alternativ. Kanten längst fram kan man fräsa rund med en
4 svar · 1,5k läst
·
J
jawen: [citat] Okey. Han var troligen inte erfaren nog. Och hade han nya diamantsegment på sin troligtvis "hyrmaskin", så tar dom knappt inte ens. Det kräver rätt mycket erfarenhet & teknik för att få bort "ytlagret" på diamant-slip-stenarna ( som heter segment) Sett folk som slipar 5-6 timmar utan att det "tar något", och dom tror det räcker bara maskinen "snurrar"
12 svar · 5,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] När det gäller besiktning av det estetiska så ska lampan vara riktad rakt mot området, absolut inte något släpljus alltså, och sen ska det göras på ett visst avstånd som varierar med vad det är. Jag kommer inte ihåg men skulle kunna tänka mig att det för golv är minst 1,5 m. Anledningen till att du ser det först nu är kanske den lågt stående solen som ger släpljus. Man
1 svar · 1,1k läst
·
C
Christer Hansson2: [citat] Tack misstänkt detta !men var inte riktigt säker Golvet är vad jag vet oisolerat
5 svar · 5,1k läst
·
Träbåt
Träbåt: [citat] Jag håller med. Det är gran.
4 svar · 2,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om problemet förefaller värst i/under/bakom underskåpen så kan det vara för att de hindrar luftventilation av golv och vägg så fukten blir högre där, men kan det inte också vara tänkbart att det är ngt läckage från rör som går där?
8 svar · 1,7k läst
·
H
Holken147: Beroende på tillverkaren så kan golvet vara hyvlat från fabrik, då kan litet ”ta ojämnt”. Utöver det så svettas nytt trä ut diverse ämnen så som kåda och terpentiner. Så av den anledningen är slipning alltid en bra idé även vid lutning. Dock räcker det oftast med en lätt uppruggning.
4 svar · 2,2k läst
J
jawen: Knata in på nåt bygge och fråga mattläggarna, dom brukar ha massor med spill bitar som dom bara slänger. Speciellt byggen lokaler, företag
1 svar · 1,1k läst
Mats-S
Mats-S: Det ska fungera om du har normala golv utan fuktbesvär. Jag la för 1 år sedan nytt Pergo klickgolv på hela vår bottenvåning utan någon skarv. Typ 5mm distans mot befintliga väggar. Drygt 10 meter på "bredden" och 7 meter på "längden" (med bredden/längden menar jag själva laminatets riktning). Har absolut inte varit några konstigheter med det golvet :) Det är det här golvet jag
1 svar · 1,8k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Pappen under mattan har helt enkelt kladdat av sig på trägolvet.
5 svar · 1,0k läst
·
Weikert
Weikert: [citat] Tack för din utförliga förklaring, det uppskattas! Då blir det till att göra som du beskriver! Tack!
7 svar · 2,8k läst
·
Höghus
Höghus: Om du knackar på golvet borde du höra om det fäst eller ligger löst. Om det låter solitt är det väl bara att prima och flyta. /Höghus
2 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.