Vi håller på med en utbyggnad. I huset har vi ett Kährs Sienna 15mm, och detta ska på något sätt mötas med det nya golvet. Vi kan köpa samma golv och lägga i utbyggnaden. Problemet är bara att priset ligger på 950 kr/m2.
Parkettgolv Kährs Siena Mattlackad Ek 3-stav 311013 (bygghemma.se)
Min fru vägrar lägga dessa pengar på golvet och nu jagar vi alternativ. Hittade detta byggmax-golvet
Parkettgolv Ek 3-stav Lackad 14mm Barlinek (P-13405) | Byggmax
verkar väldigt populärt, och skiljer 1 mm i tjocklek. Golven ska mötas tyvärr inte under en list så man måste på något sätt foga ihop dessa två golv, oavsett vilket som väljes. Tyvärr har vi en gammal variant av Sienna och kährs säger att fästmetoden skiljer sig från de nyare golven som säljs idag.
Frågan jag har är om man kan säga vad som skiljer dessa golv åt och varför det andra är 3 ggr så dyrt? På bilderna tycker jag mig se att byggmaxgolvet upplevs oroligare, med stora skillnader mellan mörka och ljusa partier, medans sienna-golvet är lite jämnare. Inget av golven har speciellt mycket kvistar
Tacksam för synpunkter, och om någon har gjort en liknande resa?
/S
Parkettgolv Kährs Siena Mattlackad Ek 3-stav 311013 (bygghemma.se)
Min fru vägrar lägga dessa pengar på golvet och nu jagar vi alternativ. Hittade detta byggmax-golvet
Parkettgolv Ek 3-stav Lackad 14mm Barlinek (P-13405) | Byggmax
verkar väldigt populärt, och skiljer 1 mm i tjocklek. Golven ska mötas tyvärr inte under en list så man måste på något sätt foga ihop dessa två golv, oavsett vilket som väljes. Tyvärr har vi en gammal variant av Sienna och kährs säger att fästmetoden skiljer sig från de nyare golven som säljs idag.
Frågan jag har är om man kan säga vad som skiljer dessa golv åt och varför det andra är 3 ggr så dyrt? På bilderna tycker jag mig se att byggmaxgolvet upplevs oroligare, med stora skillnader mellan mörka och ljusa partier, medans sienna-golvet är lite jämnare. Inget av golven har speciellt mycket kvistar
Tacksam för synpunkter, och om någon har gjort en liknande resa?
/S

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 113 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 113 inlägg
Trä med färre kvistar och mindre variation är dyrare.
Byggmax skriver: "Ekparkett 3 stav har en varierande åldring med levande utseende och naturliga och livliga färgnyanser. Olika längder av stavar, sunda kvistar samt medelstora och små spacklade kvistar får förekomma."
Kährs skriver: "Trägolv Kährs Siena Mattlackad Ek 3-stav är ett mattlackat 3-stavsgolv med Ekens naturliga färger och små variationer. Kährs Siena innehåller mindre kvistar."
Barlinek har ett tunnare slitskikt, vilket är billigare.
Kährs brädor är längre än Barlineks. Gissningsvis är längre brädor dyrare.
I det Testfakta-protokoll som Byggmax hänvisar till framgår det att skarvarna syns mer på Barlinek-golvet än på de andra två.
Ni har väl tänkt på att även med samma golv så kommer gränsen mellan golven att synas tydligt eftersom trä förändrar färg med tiden.
Byggmax skriver: "Ekparkett 3 stav har en varierande åldring med levande utseende och naturliga och livliga färgnyanser. Olika längder av stavar, sunda kvistar samt medelstora och små spacklade kvistar får förekomma."
Kährs skriver: "Trägolv Kährs Siena Mattlackad Ek 3-stav är ett mattlackat 3-stavsgolv med Ekens naturliga färger och små variationer. Kährs Siena innehåller mindre kvistar."
I det Testfakta-protokoll som Byggmax hänvisar till framgår det att skarvarna syns mer på Barlinek-golvet än på de andra två.
Ni har väl tänkt på att även med samma golv så kommer gränsen mellan golven att synas tydligt eftersom trä förändrar färg med tiden.
Ja det är aningen livligare, det billigare golvet. Vi har kollat på ett redan lagt Barlinek-golv, förvisso 10 år gammalt, och skarvarna syns när ljuset ligger på, men inget man tänkte på i övrigt. Det golvet hade betydligt mer kvistar i sig än det som Byggmax visar på bilden.BirgitS skrev:
Trä med färre kvistar och mindre variation är dyrare.
Att Kährs golv är det bästa, det är nog gjutet, men har svårt att acceptera ett golv som kostar 1000 kr/m2. Mycket i detta projekt har redan blivit mycket dyrare, försöker dra ner på omkostnaderna där det går.
Ja det är stor skillnad på det befintliga golvet som är 20 år gammalt och det golv som finns under bokhyllor, men det är inget vi kommer undan mer än om vi slipar om golvet i befintligt vardagsrum. Problemet som finns är att göra en bra skarv, då de båda golven tyvärr inte kommer att kunna mötas exakt i väggskarven mellan gammat och nytt. Se bild:

Yttervägg-snutten som ska tas bort har givetvis inget golv under sig, vilket gör att det inte går att hitta en bra naturlig skarv mellan gamla och nya golvet som kan täckas med en list. Det finns idag inget golvsystem som passar med det gamla Kährs-golvet, så jag gissar man får hitta en grymt skicklig snickare som kan skarva ihop ett gammalt och nytt golv. Perfekt kommer det inte att bli. Någon milimeters differans mellan golven antar jag man löser med ett extra varv underlagsfoam eller liknande.
/S

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 113 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 113 inlägg
När folk tar bort väggar men inte vill lägga om golven så har de ibland en bred eklist mellan de två golven. Det är ofta inte något man direkt märker av, särskilt om det på delar av sträckan eller i närheten finns en matta.
Det är nog en bra golvläggare som du behöver.S steve5432 skrev:
Inte extra foam, för det blir lätt svampigt när man går, utan lumppapp.S steve5432 skrev:
Klicka här för att svara