Hej,

Vill lägga massivt plankgolv i sovrummen i min lägenhet i hus från 1939. Nuvarande lamellparkett passar inte med husets stil och ålder. Jag har bara 28mm höjd att spela på från betongen till toppen av tröskeln.

Baseco påstår att det går att montera direkt i betongen genom att förborra 30mm ner i betongen och använda deras skruv m.m.. Nån som har erfarenhet av detta? Gick det bra? Höll det länge?

Känner någon till något bra alternativ för att lägga massivt plankgolv med låg totalhöjd?

Mvh

Basecos metod med betongskruv har inte varit lyckosam i Stockholmsregionen och då på grund av det inte finns någon hyresvärd eller bostadsförening som godkänner 250 borrhål i deras betong. Den metoden som är vanligast är att limma ned golvet (rekommenderar minst 20mm golv) med ett parkettlim (ms-polymerlim)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för bra svar! Det slutade på samma vis för mig - Brf:en ville inte ha massvis med 30mm hål i betongen. Fair enough kan man ju känna :) Det blir ett annat golv.

I lägenhet med betonggolv finns det några andra vägar att gå.
1.Lägga träskivor t.ex plywood minst 15mm och sedan skruva det massiva golvet i skivorna.
2.Limma det massiva golvet med ett parkettlim (ms-polymer) direkt mot betongen
3 Välja ett lamellgolv även kallat parkett eller klickgolv

Höjden från betong till trösklar är ett stort problem så valet föll på Bjelin klickbar fiskbensparkett, även pga det passar bra med övriga golv i lgh samt tillgänglighet med kort varsel.

Verkar bli ett äventyr att lägga listband och fris dock...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.