M
Mk_12345: [citat] Ja precis. Jag tror själv det var en kombination av hög luftfuktighet, dålig cirkulation i just det rummet och att vi har en tung soffa på golvet vilket gör att det inte rör sig så mycket.
16 svar · 7,0k läst
S
sepani: [citat] jag kommer ha lite grövre och högre lister så det löser sig. Om det behövs ja jag fräsa ur lite mer glipa intill väggarna…
10 svar · 2,8k läst
·
ricebridge
ricebridge: Du kan alltid flytspackla (om golvet är ojämnt, annars räcker det att slipa bort gammal färg och annat bös) och sen sätta klinkers.
1 svar · 1,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: Precis, tycker man att 50/50 är snyggt så är det inget problem. Vi har laminatgolv som ser ut som stora stenplattor i köket, där är 50% jättesnyggt. I resten av huset är det träimitationer, då är 25% eller 33%/66% snyggare tycker vi.
36 svar · 74,9k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Om jag hade använt beontg/flytspackel så hade jag satt en "list" eller liknande av plast så det inte rann iväg - troligen kommer ni ändå sätta en list ovanpå där den lilla glipa som då bildas (av stål/aluminium eller linkande, eller tunnt trä ?)
1 svar · 1,9k läst
·
nikasp
nikasp: Det går ju också med lämpligt lång bräda och en snabbtving som man vänder på att pressa ihop glipor. Beror ju lite på hur långt det är från andra väggen att ta spjärn mot.
3 svar · 1,7k läst
partyoverallt
partyoverallt: Jag har gerat innerhörn själv många gånger och aldrig fått problem som inte kunde snyggast till med fog. För nått år sen läste jag dock ett tips på detta. Man gerar först och limmar ihop. Sedan fäster man i väggen. Nu har jag inte provat denna metod själv själv men det kanske löser problemet med springor i innerhörn. FYI. Det var Blacktail studio som kom med tipset
14 svar · 12,4k läst
·
E
EK1: [citat] Så himla billigt var det inte. Killen som kom och gjorde om jobbet var marginellt dyrare än den andra klåparen som i slutändan utan större diskussion gick med på att riva fakturan... Golvet är nu tiptop!
18 svar · 8,2k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ingen bra bild dock Sen är det mer fix kvar [bild]
19 svar · 4,9k läst
·
G
Golvbesiktning: Golv behöver ytterligare en hand till med osmo 3041
2 svar · 1,4k läst
·
I
Intershade: [citat] Det jag visste är ju att man normalt lägger en ångspärr (åldersbeständig plast) under själva golvet mot betongplatta. Det som var nytt för mig var att dom tejpade det mot plasten som kommer ner på ytterväggarna samt att dom lagt plast under syllen/syllisolering på innerväggar för att kunna tejpa även däremot. Det är något som är helt nytt för mig och blir därför
2 svar · 5,3k läst
·
S
sjostranden: Hej, Söker lite tips från expertpanelen för att få ihop två golv efter att ta tagit bort en del av vägg mellan rum/kök. Det är ett massivt furugolv som möter ett fiskbensparkett i ek. Lägenhet från 1927. Skarven varierar något mellan 80-90 mm då brädorna har rört lite på sig under årens gång. Detta gäller främst furuplankorna i köket. Golven är i någorlunda jämna nivå
0 svar · 3,1k läst
·
Ann Forsyth
Ann Forsyth: [citat] Nej den är verkligen bara åtkomlig just där under förrådet och det är väl inget större utrymme att röra sig under men vatten och avlopp går där och passerar till grannarna(kedjehus). Det har sjunkit lite i marken så man ev kan åla in under tvättstugan också men det är inte gjort för att man ska komma åt där som jag ser det. Funderade mest på om man ska anlita någon
4 svar · 1,8k läst
N
Nygge72: [citat] Japp, jag testade. Ingen Asbest i den. Hade hit en sanerarare som plocka logg lite bita från olika rum, och han sa då att han aldrig stött på att det varit asbest i mattor som hade sån här filt på sig under. Man märker vilket tränat öga de får när de jobbar med det.Han tog prov ifrån 4 olika rum, och hade rätt på samtliga vilka som hade/ej hade asbest.
4 svar · 1,7k läst
·
Ragheb Altaweel
Ragheb Altaweel: Hej allihopa! Jag hoppas att ni alla har det bra! Jag undrar om det finns någon som vet vad företag tar för mattläggning i arbetskostnad
0 svar · 1,4k läst
R
Räknenisse: Träkilar är ännu bättre. Men liten vinkel/spetsig form och spridda över hela listens längd.
8 svar · 1,8k läst
·
F
Fastighetsskötarn: Tack Leif!
2 svar · 1,8k läst
·
T
Tompafix: [citat] Längd och bredd i mm per planka?
1 svar · 1,4k läst
·
J
Jenny L: [citat] Tack ska du ha.
8 svar · 1,4k läst
L
lowdie: [citat] Hej! Nope ingen burk kvar men hade offert/faktura kvar och där stod det "Hårdvaxolja OSMO" Tror ändå det blir svårt då det säkert ändrat nyans, antingen om jag hittar något med en mindre kall ton annars tror jag att göra rent golvet sen på med underhållsvax vit eller kanske ett tunt lager pigmenterat vax men då verkade det som man skulle köra skurmaskin med mjuk
5 svar · 4,7k läst
·
Beskow93
Beskow93: [citat] Hej, Det golvet har vi haft i två kontor/gästrum i 2,5 år. Med hemmaarbete, hundvalp under den perioden är vi imponerade av skicket. Det blir slitage men den matta ytan döljer reporna väl.
1 svar · 2,7k läst
Henrik89
Henrik89: [citat] Okej, tack så mycket för hjälpen![/QUOTE]
2 svar · 1,2k läst
M
MadSystem: [citat] Okej jag kör grålummen då
14 svar · 1,8k läst
·
P
Patzie: Du borde inte få fukt upp ut plattan.. om de är så illa behövs det ventileras med typ platonmatta lr liknande/motsvarande innan golvläggning, sen orelaterat till din fråga kan jag inte rekommendera det golvet alls, la det på hela övervåningen precis efter deras monteringsanvisning eftersom vinylgolv kan va lite känsligt, men ändå har ja flera kortskarvar som går isär ett par mm
4 svar · 3,1k läst
·
D
dam-dam: [citat] Jag provade båda varianterna vid olika tillfällen. På mina första golv jobbade jag med stora + lilla direkt efter varandra och blev därmed helt klar med en given kornstorlek efter varje runda. Svårigheten med den metoden är att komma ihåg på vilka ställen man gått på med den lilla. Det är så att säga enklare att se skillnad mellan en helt oslipad och en slipad del av golvet
16 svar · 6,2k läst
·
R
Rickard.lj: Plutonen äter säkert upp lite men när du ändå är igång är de lika bra att ta bort å fixa de så vet du längre fram att du har gjort allt som går
3 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det blir svårt att få ett matt golv i epoxi om man inte blandar in rejält med kvartssand eller liknande. Jobbig yta att hålla rent. Dessutom lär det inte hålla sig matt om man skall använda det som golv. ”Matt” betyder ”inte blankt” i det här fallet. Alla ytor som slits blir blanka efter ett tag.
1 svar · 1,1k läst
F
Fredrik99: Men om du gjuter nytt och ens tänkt tanken golvvärme kanske skulle kunna vara trevligt så skall du ju trycka ner slang. Den kostnaden är ju helt försumbar i det större perspektivet. Så mycket merarbete/merkostnad om du eller någon efter dig blir kall om fötterna och vill ha golvärme i efterhand. Om du gjuter in golvärmeslangen i plattan behöver du ju inte ens koppla in det och
8 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Detta regleras av konsumenttjänstlagen. Du har fått en prisuppskattning på 12-13 tusen kr efter ROT. Det betyder att priset inte får överstiga detta belopp före rot plus 15%. Bestrid fakturan och betala det - ROT.
1 svar · 624 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.