Nu börjar tillbygget krypa närmare och jag behöver besluta mej: Heltäckningsmatta eller parkettgolv?

Lite info: Krypgrund, vattenburen värme (har ännu inte beslutat mej för golvvärme eller "listradiator"(vattenvärme i golvlister), gäller till 3st sovrum)

Finns det heltäckningsmattor som går ihop med golvvärme? Har fått info från lite olika håll att heltäckningsmatta + golvvärme + krypgrund = relativt stort värmesvinn till grunden. Alla kommentarer, tips och erfarenheter mottages tacksamt!

(Jag bor i Skåne, om det har någon betydelse?)

Bifogar konceptskiss

• 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har heltäckningsmattor i två sovrum med golvvärme, det fungerar finfint.
De flesta mattor är märkta om de fixar golvvärme, jag tog en av ull.
Men priset är som parkett mycket varierande, allt från 200kr/m2 till 2000kr/m2, de jag gillade låg i intervallet 300-450.

Värmeförlust vet jag inte om jag håller med om, det får vara en ganska tjock matta om det skall matcha 14mm parkett.

Fördel: annan akustik och lite mer ombonat
Nackdel: Kan vara känsligt för fläckar och kanske inte helt lämpligt om man har djur.

Snor väl denna tråden för att fråga...

Kan man lägga in heltäckningsmatta i ett sovrum 2023? Är man "dum" då?
Är de verkligen bättre nuförtiden?

rockin_john rockin_john skrev:
De var väl inte så dåliga förr i tiden heller. Visst kan man lägga in heltäckningsmatta idag också. Väljer man ull är de lättare att hålla fräscha. Men jag skulle inte köpa äldre hus utan att hysta mattan.
La in heltäckning ovanpå parketten när barnen var små och lekte på golvet. Tog bort mattorna när barnen blev tonåringar.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
De var väl inte så dåliga förr i tiden heller. Visst kan man lägga in heltäckningsmatta idag också. Väljer man ull är de lättare att hålla fräscha. Men jag skulle inte köpa äldre hus utan att hysta mattan.
La in heltäckning ovanpå parketten när barnen var små och lekte på golvet. Tog bort mattorna när barnen blev tonåringar.
Tänkte öka mysfaktorn i mitt sovrum :)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Snor väl denna tråden för att fråga...

Kan man lägga in heltäckningsmatta i ett sovrum 2023? Är man "dum" då?
Hur skönt som helst, haft sedan 2013 i våra sovrum. Do it !

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.