Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
KnockOnWood: Trägnagare? "Ett annat vanligt namn på trägnagare är ”dödsur”. Det kommer av de signalljud som hanen och honan sände till varandra under parningsleken genom att slå på gångväggarna inne i träet." https://www.dinbyggare.se/skadedjur-och-insekter-som-ater-pa-huset/ Brrr! :worried:
b8q: Känner du dig nervös för asbest rekommenderas att dricka radioaktivt vatten. Bra mot bl.a. nervositet, enligt dåtidens etikett: [bild] ;)
Stefan1972: Är nog som du är inne på själv. Ta bort det som är där så är det antagligen ingen fara.
varrg: Jag gör en uppföljning av tråden då mer har rivits i rummet. Snabbfakta: Ekonomidel i -76 hus med låglutande tak med sarg, gammal takpapp och invändig takavvattning. Fotografier avser hobbyrummet. [bild] Vid fortsatt rivning av rummet upptäckte jag en ca 2L vattensamling ovanpå ångspärren, vilket syntes då gipstaket revs och vattnet då kunde trycka ner ångspärren och skapa en pöl.
Mikael_L: [citat] Står och hugger idag. Jodå, det är verkligen sant, men inte tusan uppskattar jag uppvärmningen idag det allra minsta... :sweat: :dizzy: :thinking:
Claes Sörmland: [citat] Det rödrosa filmen är troligen en bakterie, Serratia marcescens. Den gillar fukt och är vanlig i dåligt ventilerade duschar och liknande.
shoffa: [citat] Hmmm... Tack... Kollade dock lite snabbt och de är inte så stora. De ser ut som Fixarn1 skickade upp 2018. Började googla och enligt stick.se så är det en pälsänger. Dock så har stick.se två olika larver... En stor och en liten och när man googlar mer så ser man bara den stora, aldrig den lilla flickan. Hittar den också på "fel" ställen som delen av huset där inga kläder
Baloo11: Om de är hehe sot ska de väl kommer på flera saker än enbart en vägg ?
bassetasse: [citat] Så allvarlig är jag som den ansvarstagande husdjurägare man råkar va..
Björn85: [citat] [citat] Ok, skönt att höra att det inte är mögel eller något annat konstigt då. Vattenlåset i handfatet har jag rengjort. Satt en del skit där. Det är duschkabin i badrummet (en sådan som äldre personer brukar ha) med eget golv där det finns en "golvbrunn" och den har jag gjort ren. Vet inte om hur det ser ut under duschkabinen däremot eller i den ursprungliga golvbrunnen.
Fotografen: "Humlemott" var det visst: https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel.354921/
kortis: [citat] fast ofta så har man granna att ta hänsyn till där oxå
byggaeko: Helt rätt, jag kallar det snigelgrafiti...Försök torrborsta bort det, eller torka med fuktig trasa, men då fastnar det väl lätt fnas i träet.
Needas: Ut med allt trä ifrån källaren och spruta bensaltensid över ytorna. Organismen kommer att fortsätta att äta tills det bara är lite pulver kvar av träet.
Eve59: [citat] Har du någon aning om vad för slags insekt det kan vara?
erik5678: [citat] Trevligt (y) Är inte lika bekymrad över en mindre mängd PCB. Tycker asbest är mer otäckt då de små fibrerna så lätt sprids i luften vid rivning och även kan hänga kvar en lång tid. Sedan vet inte jag så mycket om PCB egentligen. [citat] Vet att man har använt asbest i både färg och tätningsmassa, men det behöver ju inte finnas just här bara för det. Vet inte hur mycket
JSten: Yes, tack för svaren, verkar onekligen som att det är någon version av hoppstjärtar som tydligen kan förvirra in sig i hus utan anledning. Tyvärr är det så att sedan jag skrev för en vecka sedan har det blivit mycket värre och vi har dem nästan överallt på bottenvåningen... Så nästa projekt blir väl att täta ordentligt bakom dörrfoder, kanske får bli en separat bygghus tråd
brfbo: [citat] TACK!!!! För att du delger alla här rätt sätt att åtgärda! Det som gäller i dag ang fukt mögelskada är:utred orsaken till skadan, Riv allt skadat material, Torka ut,Sanera,Åtgärda grundorsaken till skadan, Bygg upp igen,analys av materialprover och vilket mögel det är kan vara bra att veta för att kunna åtgärda på bästa sätt. detta enl bla Boverket,
Stefan1972: Nån påväxt är det säkert men det är inget att oroa sig över så länge det inte växer okontrollerat. Helt 100% rätt klimat i en grund får man aldrig och lite får man nog acceptera ibland. Håll koll bara så det stannar vid det där. Då håller naturen det där i schack alldeles själv.
Stefan1972: Värt att tänka på är ju att det är mätbara halter med asbest i vanlig luft också..............för att inte tala om allt annat man silar i lungorna dagligen.
s0ckan: Tack för all input och tack för välkomnandet till forumet. Jag följde era råd och började med att tvätta med såpa även med ättika som jag blandade ut med vatten och fick bort det mesta. Mycket satt dock kvar i färgen så jag tog en färgskrapa och tog bort färgen även för att försäkra mig om att det inte hade satt sig i spånskivan, vilket det inte hade gjort som tur är. Jag
Oldboy: Och det är mögel och inte bara vanlig smuts? Jag hade inte gjort ngt åt det. Bara satt ny plast och kört på enl plan. Men för att svara på frågan. Ja, klart att det går att byta ett skikt.
Filip.filleh: [citat] Tack för svar! Jag har hittat ett mindre hål från sidan på utsidan där balkongen sitter på utsidan. Så det är möjligt att det kan komma in vatten där om som du säger att det regnar mycket med hård vind från olyckligt håll. Så det får bli att sätta en plåt över de. Men väggen är torr iaf så jag smäller på gipset så fort plåten är på plats.
Oldboy: Gnagare är som vi alla - oportunister. Finns det en enkel väg tar de naturligtvis den. Finns det en svår väg måste det vara ngt som lockar/motiverar dem väldigt mkt för att de ska leka bävrar. Vad söker råttor efter? Mat Boplats Värme De har också utmärkt väderkorn. Så minsta viff av mat, sopor, värme attraherar dem. Kort och gott är de precis som vi. De vill ha en torr, lugn och
Oldboy: [citat] Det är naturligtvis omöjligt att veta exakt vad fukten kommer från, men generellt gäller att om allt organiskt mtrl tas bort och källaren används som källare så är det inga problem. Så är alla äldre hus med källare byggda, utan dränering, och markfukt som tar sig genom betongen och ventileras bort inomhus. Sedan kan det vara större fuktbelastning och då blir det oftast