Hej,

Håller på att riva ut träpanel från källarväggar i ett 60-talshus och funderar lite på vart det kan finnas risk för asbest.

Någon som har koll på om man bör ta prov på något av dessa material?

Nr 1 ser ut att vara någon form av tätningsmassa.
Nr 2 kanske är brun färg, men funderar om det är något annat på grund av att det är målat en bit ned på väggarna. Det ser lika ut längst alla ytterväggar också.
Nr 3 är en väv som ser ut att kanske kunna vara lin.

Färgen på väven ska det tas prov på, men hur är det med själva väven?

Vägg med numrerade områden: 1 är en tätningsmassa, 2 visar brun färg, 3 är en väv som kan vara lin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet att man inte kan veta säkert utan att ta prov, men tänker att forumets samlade erfarenhet kanske känner till materialen.

I tätningsmassa från 60-talet kan det finnas PCB: Så fick du lite mer att tänka på...

• Haha
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Tätningsmassan o färgen kan knappast vara asbest jag skulle inte vara orolig väven är juteväv typ säckväv vanlig på väggar förr

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
I tätningsmassa från 60-talet kan det finnas PCB: Så fick du lite mer att tänka på...
Trevligt (y) Är inte lika bekymrad över en mindre mängd PCB. Tycker asbest är mer otäckt då de små fibrerna så lätt sprids i luften vid rivning och även kan hänga kvar en lång tid. Sedan vet inte jag så mycket om PCB egentligen.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Tätningsmassan o färgen kan knappast vara asbest jag skulle inte vara orolig väven är juteväv typ säckväv vanlig på väggar förr
Vet att man har använt asbest i både färg och tätningsmassa, men det behöver ju inte finnas just här bara för det. Vet inte hur mycket det användes i färg, men vet att det förekom.
Det är troligen som du säger med väven, och då borde ju den vara säker att riva ner.

För övrigt, isolering i vägg mellan reglar har jag aldrig hört något om asbest i samband med. Finns det en risk även där, eller användes inte asbest i den typen av material?

Tycker att det är viktigt att veta vilka material som kan vara i riskzonen så att man inte råkar sprida fibrer i onödan.

Tackar för svaren. Det uppskattas verkligen (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.