32 280 läst ·
119 svar
32k läst
119 svar
Äkta hussvamp??
Det finns sporer överallt. Blir det rätt förhållanden kommer den att växa oavsett om väggen byts eller ej.
Det enda sättet bli av med hussvamp är att kontrollera fukt temperatur tillgång till kalk och hur biologiskt material har det torrt och skyddat mot sporer och trådarS Sidiz skrev:
Finns det kalk, trä av rätt sort och fukt så kommer det nya hussvampar hur mycket du än sanerar. Det är förhållandet som måste åtgärdas.
Då har även du tagit till sig detta.D Daniel 109 skrev:
Fast du missar att man med hussvamp måste saneras bort så mycket man kan och naturligtvis åtgärda förutsättningarna. Sanering därför att en sådan svamp kan hämta fukt långt ifrån angreppsytorna.
Så sanera på och åtgärda fukten.
Det behöver inte saneras så mycket som det i allmänhet påstås i Sverige. Hussvamp har blivit överdrivet farligt här.
Ja det finns tyvärr två sidor, de som får panik av att då en skada som hussvamp men också de som bagatelliserar och inte förstår skillnaden mot "vanliga rötsvamp", båda är beklagligaD Daniel 109 skrev:
.
Faktum är att hussvampen är bra mycket vanligare än vad som är känt av de flesta.
Om man artbestämmer ”vanligt mögel” i ett hus så kommer man att upptäck att en del av dem är hussvamp. Men den ser inte ut som hussvamp om den inte får optimala förhållanden.
Vad jag försöker säga är att hussvampen finns överallt, det är livsmiljön man måste åtgärda. För du kan inte sanera bort svampen helt oavsett vad du gör.
Om man artbestämmer ”vanligt mögel” i ett hus så kommer man att upptäck att en del av dem är hussvamp. Men den ser inte ut som hussvamp om den inte får optimala förhållanden.
Vad jag försöker säga är att hussvampen finns överallt, det är livsmiljön man måste åtgärda. För du kan inte sanera bort svampen helt oavsett vad du gör.
Rätt tänkt hussvamp måste hållas i schack med flera samtidiga metoder!D Daniel 109 skrev:Faktum är att hussvampen är bra mycket vanligare än vad som är känt av de flesta.
1. Kalktillgången måste stoppas
2. Fuktransporten måste stoppas
3. Temperatur och ljus kontrolleras så att svampen inte kan frodas
5. Lämplig sanering och rivning av påverkade material
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på renovera köket, skulle slänga ur det gamla köket och då upptäckte jag nåt på den gamla stommens baksida. Såg ut som ett nystan typ. Som tvinnad bomull. Segt att slita loss. Bifogar en bild, dock gick det inte att få loss den hel
Tack på förhand
Kokonger av någon typ av insekt.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Jo det är kokonger, minns inte vad flygfäet heter.
Tack så hemskt mycket
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
"Humlemott" var det visst:
https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel.354921/
https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel.354921/
Klicka här för att svara