F
fruarna: [citat] Stort tack för dina svar!
3 svar · 1,2k läst
Patrik440
Patrik440: [citat] Nädå, detta var allt utav xenontyp. Tidigare hade vi typ bara 100 000 Watt kanske att brascha på med när det var halogenlampor. Minns när fotografen stod och kollade med sin ljusmätare och det började ryka om luvan på jackan.. /
37 svar · 105,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: Eller ännu bättre, rycker på axlarna och tänker: -det var mig en dum djäkel! Sedan händer inget mer. Staffan
38 svar · 21,6k läst
S
savidavi: Jag är nyfiken också!
1 svar · 712 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Ingår inte skadedjursbekämpning i din hemförsäkring?
7 svar · 3,3k läst
·
L
lordi: [citat] Ingår ofta i hemförsäkringen. Jag ringde dem ett år när det var ett extremt geting-år och jag hade ett par stora getingbon. Det kostade inget.
4 svar · 1,5k läst
Alebaleportocale
Alebaleportocale: Tack!
2 svar · 7,5k läst
K
KjellTimell: Inte blåbetong utan det är slaggplattor.. Blåbetongen är precis som dagens lättbetong, små små luftfickor och jämn kulör. Slaggplattorna påminner lite om LECA/Lättklinker. Även om det hade varit blåbetong, så hade det inte funnits några risker med strålningen. Ingen forskning hittills har visat att strålningen skulle vara farlig. Det som är "farligt" är radongasen, men den
1 svar · 2,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Rullgardin på insidan ökar fönstrets isolering men det blir då kallare på innerrutan och risk för mer kondens på luften närmast fönstret. Extra isolering på utsidan däremot kan hjälpa, speciellt om det är avskärmning av natthimlen. Inne öka ventilation eller avfuktning av luften
18 svar · 18,1k läst
A
Asbestos: [citat] Man kan bli sjuk av att "äta" asbest då sätter sig fiberna i bukhinnan.
9 svar · 4,4k läst
·
Pirro
Pirro: Vi har rivit allt och dem mesta av fixet sitter kvar. Vi har satt nytt fix rakt över det gamla fixet. Plattorna ramlade väldigt lätt av. Men lite har vi bilat bort. Dammande ytterst lite men är oroligt lagd av mig så ville stilla mina nerver här :/
34 svar · 36,9k läst
·
B
Anonymiserad 239657: Säg som det är. "Jag störs INTE av det och hakar inte på" Trevligt såklart. Grannen försökte få mig att haka på då en annan granne var högljudd, men den störde inte mig så jag hakade inte på. Dina grannar var medvetna om det, därav kan de ju inte komma i efterhand. Ställen man inte kan klaga på om man flyttar dit. - Sockerbruk -Pappersbruk - Mc donalds (samma som sockerbruk) -
10 svar · 2,4k läst
B
BäverBerra: Vill bara påminna folket att inte jobba utan skyddsglasögon. Höll på att blanda puts förut när det stänkte upp vatten/puts när jag hällde i det torra. Förhoppningsvis, som tur är så hände inte något allvarligt men det var några panikartade minuter innan linsen var ute och massa vatten i ögat. Tips på bra skyddsglasögon som inte immar igen tas tacksamt emot.
0 svar · 680 läst
N
Neocortex: Hittade en insekt inomhus. Någon som vet vad det är? Den är 2 mm lång.
0 svar · 804 läst
·
R
robert77: Vi har ett hus från 1952 med betongplatta som är fuktig och den stora innerväggen på undervåningen som går genom huset suger tydligen upp fukt från den, i alla fall den högra delen av väggen. På den vänstra finns inga spår vad vi kan se. Särskilt ett ställe fick vi stora problem med efter lite kuddar etc hade legat mot väggen ett tag och det blev mögel. Vi gjorde då om hela
0 svar · 1,9k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Jag håller helt med om att det inte är något att oroa sig över, har själv något högre värden hemma. Och som sagt, i och med att faran är minimal finns det ingen orsak att göra något omedelbart. Först och främst bör TS få en ordentlig långtidsmätning så att de vet vad det riktiga värdet är. Det är fullt möjligt att det är betydligt bättre eller sämre värden. Därefter kan
12 svar · 5,2k läst
T
topmount: Se bara till att du har en färg som ”andas”.
2 svar · 1,8k läst
Billehol
Billehol: Kan verkligen rekommendera expondo.se Jag köpte en apparat från dom i vintras, men keramik kortet som skapar urladdningen sprack. Jag skickade en film till deras support och dom bad mig skicka tillbaka apparaten. Har sedan haft en konversation med dom eftersom leveranser till dom själva varit försenade. Men nu har jag fått en ny apparat som funkar klockrent. Nu luktar det nytvättade lakan i
19 svar · 14,8k läst
S
straffarbete: 2009 byggde föregående ägare av huset ut övervåningen och la till en balkong ovanpå ett oisolerat förråd, samt ett oisolerat mindre förråd ovanpå det andra, i anslutning till balkongen. Det är yttre träpanel och sen svart fiberduk på insidan, så ser halvt ut att vara planerat för innerväggar men är inget byggt än. Det har alltid varit lite fuktigt där men det är ju inte
0 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Utomhus är det ingen fara, de asbestfiber som lossnat blåser fort iväg och sprids ut till ofarlig koncentration. Inne är det bra att upprepa våttorkningen efter ett par dagar när fiber som flyger omkring i luften har landat.
1 svar · 3,1k läst
·
T
TobbeTabb: [citat] Inte vad jag vet, har ingen elektronik utöver det vanliga (TV/dator/telefon m.m.). [citat] Fläkten har suttit där i ca 10 dagar. Innan dess satt en gammal fläkt som lät mer än vad den drog luft, så den användes sparsamt. Endast bott i bostaden 8 månader så vet ej hur frekvent fläkt användes innan det. Men gammal fukt mellan kakel och tätskikt låter ganska troligt faktiskt.
4 svar · 3,4k läst
Stefan_Kba
Stefan_Kba: [citat] Har varit med ett liknande problem där vatten från trappstegen letade sig in i grundmuren. Lösningen den gången var att lägga/klä in trappan med kakelplattor/golvplattor och en platta högt på grunden för att slippa få regn som letar sig in i den grova betongen i trappan och muren. Aven bottenplattan i trappan plattsattes med fall mot brunnen. Denna åtgärd hjälpte vid detta
6 svar · 4,5k läst
·
L
Låset: Var till stugan i helgen och hittade lite svamp i jordkällaren, som är under köket. Golv i kök = massivt trä. Ej isolerat. Källare har betongväggar och jordgolv. Två lufthål ut ur grund. Vad är det för svamp? Bifogar bilder. Jag tycker mig känna en viss typ av mögellukt från kläder nu mår jag kommer hem. Inte jättestark som i andra mögelhus jag besökt. Vilka åtgärder kan
0 svar · 2,5k läst
·
A
Abies koreana: Spindlar åtta ben, insekter sex ben ;)
6 svar · 2,3k läst
·
Noah SN
Noah SN: [citat] Ja, vi har en ventil öppen ovanför fönstret och nu har vi också öppnat den ventil som finns under fönstret. Tack för ditt engagemang!
4 svar · 3,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: Det svalaste stället är garaget men det känns som det samtidigt är fuktigaste , man börjar att svettas fort fast temp är låg :thinking:
7 svar · 4,3k läst
N
Nifa: [citat] Du tippade rätt - ingen asbest!
2 svar · 5,2k läst
·
GoC
GoC: [citat] Den är hård mot porslinet. Men porslin blir inte repigt. Snygg, stor och rymmer mycket disk.
15 svar · 8,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Hur gick det? Staffan
18 svar · 10,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.