Hej. Håller på att renovera tvättstugan och rivit upp en plastmatta och det var rätt mkt lim undermattan. Behöver jag vara orolig för asbest?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut som helt vanligt mattlim.
Med största sannolikhet ingen asbest i det. däremot ser det lite förtvålat ut.
Dvs v fukten från betongplattan så blir det lite kletigt och luktar apa.
Men inget att oroa sig för, fullt normalt när man limmar en tät plastmatta uppe på en betongplatta. Skapa/slipa bort och lägg klinker så slipper du oroa dig för något.
Jag kan inte förstå denna asbestnoja, som om det vore plutonium i golvet.
Asbest är fortfarande en bergart som har eminenta armerande och värmeisolerande egenskaper.
Borde få en renässans med vårt nuvarande vetande om hur man kan skydda sig mot fibrerna vid tillverkningsprocessen av produkterna.
Men inget att oroa sig för, fullt normalt när man limmar en tät plastmatta uppe på en betongplatta. Skapa/slipa bort och lägg klinker så slipper du oroa dig för något.
Asbest är fortfarande en bergart som har eminenta armerande och värmeisolerande egenskaper.
Borde få en renässans med vårt nuvarande vetande om hur man kan skydda sig mot fibrerna vid tillverkningsprocessen av produkterna.
Redigerat:
Din komun kan hälpa dig rätt men fann detta efter lite googlingK Kushtrim skrev:
https://www.asbestanalys.nu/Bestall
Som @GoC skrev så ser det inte ut att vara svartlim
GoC skrev:
Det ser ut som helt vanligt mattlim.
Ok bra tack så jätte mkt, har tyvärr lite hypokondriska drag och blir lätt orolig, ja det har vart en del fukt osv i källaren och vi gör om allt så det blir rent och fräscht helt enkelt!
Då får du passa dig för att ha hus, du lär alltid kunna googla fram något farligtK Kushtrim skrev:
Nej tänk som så, har huset fungerat i 50 år så lär det inte vara något fel eller farligt med det.
Plastmatta på betong, självklart så blir limmet påverkat av fukten.
Vore det dåligt så blir det det efter 5 år.
Så min rekommendation, ta bort plastmattor, skrapa/slipa bort gammalt lim och lägg klinker.
Själv bor jag i ett hus från 1947, har inte dränerat eller gjort något med källaren förutom att sätta kakel på väggar och klinker på golven. Har några gamla ventilationsrör av asbetscement, men dom stör ingen så länge dom får vara där dom är och fylla sin funktion för ventilationen. Har även asbest i värmesystemets isolering, men vad gör det? Det fyller sin funktion och jag skall inte riva runt med det.
Haha ok bra då ska jag tänka så, har bara plastmatta i det utrymmet som tur är!GoC skrev:
Då får du passa dig för att ha hus, du lär alltid kunna googla fram något farligt
Nej tänk som så, har huset fungerat i 50 år så lär det inte vara något fel eller farligt med det.
Plastmatta på betong, självklart så blir limmet påverkat av fukten.
Vore det dåligt så blir det det efter 5 år.
Så min rekommendation, ta bort plastmattor, skrapa/slipa bort gammalt lim och lägg klinker.
Själv bor jag i ett hus från 1947, har inte dränerat eller gjort något med källaren förutom att sätta kakel på väggar och klinker på golven. Har några gamla ventilationsrör av asbetscement, men dom stör ingen så länge dom får vara där dom är och fylla sin funktion för ventilationen. Har även asbest i värmesystemets isolering, men vad gör det? Det fyller sin funktion och jag skall inte riva runt med det.
I ett hus från 1974 är inte svartlim den största asbestrisken, det förekom bara i undantagsfall. Största risken är själva mattan.
Det var mycket vanligt att vinylmattor hade ett lager av nästan ren asbest som "bottenskikt" fram till förbudet 1977.
Och nej, asbest kan inte jämföras med plutonium, men det är väldigt onödigt att utsätta sig för risken att frigöra fibrer genom att slipa en asbesthaltig matta utan att vidta skyddsåtgärder.
Det var mycket vanligt att vinylmattor hade ett lager av nästan ren asbest som "bottenskikt" fram till förbudet 1977.
Och nej, asbest kan inte jämföras med plutonium, men det är väldigt onödigt att utsätta sig för risken att frigöra fibrer genom att slipa en asbesthaltig matta utan att vidta skyddsåtgärder.
ok så du säger att själva mattan kan vara livsfarlig ?hscn skrev:
I ett hus från 1974 är inte svartlim den största asbestrisken, det förekom bara i undantagsfall. Största risken är själva mattan.
Jag säger att själva mattan kan innehålla asbest. Jag kan inte ge något säkert utlåtande utifrån foto. Men m du kan visa några närbilder på matta med riven kant, från baksida och framsida, så kan jag ha en åsikt om du bör kolla upp.
Gick ut till garaget och tog dessa bilder.hscn skrev:
hoppas det hjälper!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in