1 636 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Badrumsfläkt/ventil som går ut i garage
Hej!
I lägenheten jag hyr så går badrumsfläkten/ventilationen ut i garaget, tycker det verkar lite konstigt.. känns inte som denna fläkten gör så mycket nytta, handdukar torkar jättelångsamt inne i badrummet och det blir hela tiden någon slags röd-rosa beläggning i handfatet och lite i duschen, har googlat lite på detta och förstått att det kan vara nått som heter rödmögel..
Är det någon som vet om det går bra att ha badrumsfläkt som går ut i garaget, eller borde den gå ut utomhus?
I lägenheten jag hyr så går badrumsfläkten/ventilationen ut i garaget, tycker det verkar lite konstigt.. känns inte som denna fläkten gör så mycket nytta, handdukar torkar jättelångsamt inne i badrummet och det blir hela tiden någon slags röd-rosa beläggning i handfatet och lite i duschen, har googlat lite på detta och förstått att det kan vara nått som heter rödmögel..
Är det någon som vet om det går bra att ha badrumsfläkt som går ut i garaget, eller borde den gå ut utomhus?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Okej, det finns ingen ventil i garaget vad jag kan se. Har fått problem med allergi och jag tror det beror på fukten, lite rädd att det finns mögel.. Hyresvärden ska köpa en luftavfuktare. Tror du det skulle lösa problemet?J jonaserik skrev:
Det blir inte så mycket fukt i garaget av en sådan ventilation, det som gäller är att fläkten går kontinuerligt på lågt varv och att den luften kan gå ut, finns det ett fönster i garaget så öppna det lite och se vad som händer. En fuktprovare är bra att kolla med, finns någorlunda billiga och skapligt bra.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det där lär inte vara godkänt lösning. Vi hade liknande i en lägenhet i min närhet, där var det en Paxfläkt som ledde ut luften ut i en korridor i en källare, utan ventilation, och där löste man det med en installation av en s.k kanalfläkt, med nya rör hela vägen ut, kanske 4 m. Kostar ca 25000 med arbete. Men å andra sidan skulle aldrig Hyresnämnden godkänna nuvarande lösning, så hyresvärden måste ju lösa det på något sätt. Det finns regler på hur många gånger luften måste omsättas per timme, och det lär absolut inte uppfyllas som du har det nu. Det gäller alltså inte bara fukt. Du kommer få problem med låg syrenivå etc utan ordenligt med flöde.
Det rödrosa filmen är troligen en bakterie, Serratia marcescens. Den gillar fukt och är vanlig i dåligt ventilerade duschar och liknande.E Elinsmx skrev:Hej!
I lägenheten jag hyr så går badrumsfläkten/ventilationen ut i garaget, tycker det verkar lite konstigt.. känns inte som denna fläkten gör så mycket nytta, handdukar torkar jättelångsamt inne i badrummet och det blir hela tiden någon slags röd-rosa beläggning i handfatet och lite i duschen, har googlat lite på detta och förstått att det kan vara nått som heter rödmögel..
Är det någon som vet om det går bra att ha badrumsfläkt som går ut i garaget, eller borde den gå ut utomhus?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
