Vår stuga ligger tvärsöver vägen ifrån min mormors gamla hus som numer oftast står öde med begränsad uppvärmning. Helt utkylt i den illa dränerade källaren. Var ner och tog en koll i gamla matkällaren där jag inte varit in på länge och hittade en liten överraskning på golvet.

vad kan det vara? Någon sorts svamp ser det ut som. Jag kan langa ut virket som verkar vara platsen där det hämtar näring. Något annat man kan göra innan man stänger till igen? Fuktig matkällare med mögelsvamp på golvet, gamla trämöbler och brädor som delvis täcker marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svampväxt i källare, vita myceltrådar sprider sig på golvet med fukt och mörka fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där hade nog växt oavsett virke skulle jag tro...........Blir nog sådär när det står rått och fuktigt och dåligt ventilerat. Kanske väldigt mycket fukt från backen dessutom. Det har ingenting med dräneringen att göra för övrigt utan för att det inte finns nå kapillärbrytande skikt under golvet.

Ut med allt trä ifrån källaren och spruta bensaltensid över ytorna.
Organismen kommer att fortsätta att äta tills det bara är lite pulver kvar av träet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.