Hej!
Jag bor i ett hus, byggt 39, men där mattor byttes under 50-talet. linoleum mattan revs 2005, och golvet lämnades kvar som det var, trä med svart "färg" eller lim(hon som äger huset menar att det är asfalt )på lite varstans, även en bit golvbeläggning. För några dagar sedan rev vi mattan från köksbänken och såg då brunt lim, började skrapa lite, men kom först på då att det kunde vara asbest. och funderar på om det kan vara det. Samt om asbest kan spridas genom att ligga öppet, så som det gjort på golvet sedan 2005. Dvs. Kan det spridas genom att man dammsuger, tvättar eller går på det mm.

• Trägolv med rester av svart substans som eventuellt är asfalt eller lim, delvis täckt av golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med rester av svart lim eller asfalt, troligen från tidigare golvbeläggning.
    Skapa konto
  • Trägolv med svarta märken och rester av gammal lim och golvbeläggning vid list.
    Skapa konto
Staffans2000
Det är det omöjligt att svara på, men det ser ut som kontaktlim. För övrigt har det gått total hysteri i asbestfaran. Läs här på forumet, så märker du strax att det finns två läger. Det ena förespråkar dyrbara försiktighetsåtgärder till väldigt liten nytta. Det andra, som jag tillhör, rycker på axlarna och får jobbet gjort, med motiveringen att det normalt krävs årtionden av daglig asbesthantering gärna i kombination med rökning för att drabbas av asbestlunga.

Så mitt tips är: -strunta i det och använd ditt liv till något roligare.

Staffan

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Värt att tänka på är ju att det är mätbara halter med asbest i vanlig luft också..............för att inte tala om allt annat man silar i lungorna dagligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.