12 917 läst ·
96 svar
13k läst
96 svar
Help! Grannar i brf festar på balkongerna hela nätterna
Hej
Jag bor i en brf och några av mina grannar (alla är unga) visar ingen hänsyn till föreningens trivselregler. Det har av naturliga skäl blev helt ohållbart nu på sommaren. Vi har ingen störningsjour och jag har ärligt talat aldrig bott i en förening med så hög toleransnivå när det gäller störningar. Styrelsen verkar bry sig mer om att "hålla avstånd" än att upprätthålla bra boendemiljö. När i mitt avlopp växte det extrema mängder mögel och jag har mögelallergi pga felkostruerat avloppsystem (byggt av Ikano för 2 år sedan) ville ingen från styrelsen komma och hjälpa mig utan skyllde på att "hålla avstånd". Fastighetsskötaren slutade göra hembesök och det lilla han var anställd för att göra. När jag påpekade att mögel är också en hälsofråga för mig blev han otrevlig och slängde på luren. Så jag fick anlita en extern rörmokaren som bytte ut det felaktiga avloppet och betalade från egen ficka. Den 70-årige rörmokarens ord: "Har aldrig sett ngt liknande i mitt liv". Så jag är mkt besviken på styrelsen och väntar mig ingen vidare hjälp därifrån. Därför undrar jag vad man kan göra mot några särskilt hänsynslösa ungdomar som festar hela nätterna och vistas mestadels på balkongen. De svarar inte ens på tilltal. De är uppenbarligen inte är mogna för en egen lägenhet och borde flytta tillbaka till sina mammor och pappor. Alla förslag och idéer är välkomna. Vad har föreningen för möjligheter att vräcka dessa personer? Ngn med erfarenhet?
Jag bor i en brf och några av mina grannar (alla är unga) visar ingen hänsyn till föreningens trivselregler. Det har av naturliga skäl blev helt ohållbart nu på sommaren. Vi har ingen störningsjour och jag har ärligt talat aldrig bott i en förening med så hög toleransnivå när det gäller störningar. Styrelsen verkar bry sig mer om att "hålla avstånd" än att upprätthålla bra boendemiljö. När i mitt avlopp växte det extrema mängder mögel och jag har mögelallergi pga felkostruerat avloppsystem (byggt av Ikano för 2 år sedan) ville ingen från styrelsen komma och hjälpa mig utan skyllde på att "hålla avstånd". Fastighetsskötaren slutade göra hembesök och det lilla han var anställd för att göra. När jag påpekade att mögel är också en hälsofråga för mig blev han otrevlig och slängde på luren. Så jag fick anlita en extern rörmokaren som bytte ut det felaktiga avloppet och betalade från egen ficka. Den 70-årige rörmokarens ord: "Har aldrig sett ngt liknande i mitt liv". Så jag är mkt besviken på styrelsen och väntar mig ingen vidare hjälp därifrån. Därför undrar jag vad man kan göra mot några särskilt hänsynslösa ungdomar som festar hela nätterna och vistas mestadels på balkongen. De svarar inte ens på tilltal. De är uppenbarligen inte är mogna för en egen lägenhet och borde flytta tillbaka till sina mammor och pappor. Alla förslag och idéer är välkomna. Vad har föreningen för möjligheter att vräcka dessa personer? Ngn med erfarenhet?
Redigerat av moderator:
(Du verkar ha fått texten två gånger, redigera gärna)
Jag *tror* inte att du kan få dem vräkta utan styrelsens hjälp. Det du kan göra är att ringa kommunens störningsjour alt polisen när de är igång som värst så att det dokumenteras.
Jag *tror* inte att du kan få dem vräkta utan styrelsens hjälp. Det du kan göra är att ringa kommunens störningsjour alt polisen när de är igång som värst så att det dokumenteras.
Om du inte har styrelsen med dig så blir det svårt. Om ingen annan reagerar då kanske du är ovanligt känslig. Du har ju lite kommit på ”kant” med föreningen åtminstone med fastighetsskötaren som ”slänger på luren”. Kanske lite självransakan är på sin plats. Nystarta din relation till föreningen. När det gäller festande på natten så är en mycket effektiv metod att välja en ovanlig stökig och sen natt och ringa polisen och sägs att det är lägenhetsbråk och att du uppfattar det som misstänkt misshandel, ett polisbesök sätter respekt i de flesta.
Du kan googla störningar bostadsrätt så kan du läsa mer om vad som gäller. Om en boende är störande kan föreningens styrelse inleda en process som påbörjas med en varning till den som stör. Drt är en rätt komplicerad process i flera steg. För den som har problem är det viktigt att dokumentera. Det är bra om man kan gå samman flera boende som upplever problem. Så börja med att dokumentera, helst i samverkan med andra och gå sedan till styrelsen.
Beträffande avloppet kanske jag inte förstår din beskrivning, men normalt är det du som innehavare som bör sköta och rensa avloppet.
Beträffande avloppet kanske jag inte förstår din beskrivning, men normalt är det du som innehavare som bör sköta och rensa avloppet.
Tack för svaret. Jag vill helst inte blanda in polisen för de gör ju inget olagligt. Dessutom ringa in polisen på falska grunder. Polisen kan inte ens bötfälla denna olägenhet.D Dr Jumping Jack skrev:Om du inte har styrelsen med dig så blir det svårt. Om ingen annan reagerar då kanske du är ovanligt känslig. Du har ju lite kommit på ”kant” med föreningen åtminstone med fastighetsskötaren som ”slänger på luren”. Kanske lite självransakan är på sin plats. Nystarta din relation till föreningen. När det gäller festande på natten så är en mycket effektiv metod att välja en ovanlig stökig och sen natt och ringa polisen och sägs att det är lägenhetsbråk och att du uppfattar det som misstänkt misshandel, ett polisbesök sätter respekt i de flesta.
Jag frågade igår min mamma som är 69 år gammal om hon kan sova med detta oljud och hon svarade: "inte med fönstret öppet" och jag vet att hon måste ha fönstret öppet pga sin migrän och svettningar. Jag har inte frågat alla i föreningen om hur mkt de har störts men eftersom dessa personer får härja fritt så verkar toleransnivån är mkt hög, kan bero på att det finns en ganska hög procent unga. Jag jobbar oregelbundna tider, även helger i säkerhetstjänst. Samhällsviktigt yrke och har en kronisk sjukdom. Har ett lantställe som jag jobbar hårt på långa dagar när jag är ledig, jag behöver ordentlig nattsömn, inte vakna flera ggr per natt och drömma mardrömmar.
Finns det ngt annat jag kan göra för att få dem på andra tankar?
Dokumentera tid och datum för alla gånger de stör. Det är väldigt bra att ha när du skall förklara störningarna. Kontakta hyresvärden varje gång och berätta att de stör.
Hjälper inte det så kanske hyresgästföreningen kan hjälpa dig.
Att ringa polisen hjälper föga i sådana ärenden, såvida det inte ballar ur fullständigt.
De har dessutom sannolikt andra saker att göra.
Att ringa polisen och ljuga om vad som har hänt bara för att de skall komma när grannarna stör är inte bara åt helvete fel, det är dessutom olagligt.
Att ringa polisen hjälper föga i sådana ärenden, såvida det inte ballar ur fullständigt.
Att ringa polisen och ljuga om vad som har hänt bara för att de skall komma när grannarna stör är inte bara åt helvete fel, det är dessutom olagligt.
Tyvärr är en bostadsrättsföreningK knipo skrev:Dokumentera tid och datum för alla gånger de stör. Det är väldigt bra att ha när du skall förklara störningarna. Kontakta hyresvärden varje gång och berätta att de stör.
Inlägget ovan stämmer med verkligheten, i praktiken har du dessa två val. I teorin ska styrelsen agera vid störningar, se till exempel Info nedan från HSB. Men det är nog vanligt att styrelser tycker det är svårt att agera. Det beror nog också på vilka som bor I huset och hur stämningen är, Om det är en majoritet av unga som festar mycket och har hög toleransnivå så är det troligen svårt att påverka.
https://www.hsb.se/stockholm/brf/redaren/medlemsinformation/bra-att-veta/storningar/
https://www.hsb.se/stockholm/brf/redaren/medlemsinformation/bra-att-veta/storningar/
Ja... precisK klimt skrev:Inlägget ovan stämmer med verkligheten, i praktiken har du dessa två val. I teorin ska styrelsen agera vid störningar, se till exempel Info nedan från HSB. Men det är nog vanligt att styrelser tycker det är svårt att agera. Det beror nog också på vilka som bor I huset och hur stämningen är, Om det är en majoritet av unga som festar mycket och har hög toleransnivå så är det troligen svårt att påverka.
[länk]
Funderar på att sätta upp lappar i trapphusen för att få fler att höra av sig till styrelsen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ett annat alternativ (även om det kanske inte är att rekommendera) är att förklara krig mot dem och försöka störa lika mycket tillbaka. Om de är vakna hela natten sover de antagligen på dagen. Skaffa en kraftig högtalare som spelar "renoveringsoväsen" riktad mot deras balkong/sovrumsfönster, som du drar igång på dagtid när du själv inte är hemma.
Håller med Claes och klimt.
Tråkigt du känner dig såp illa behandlad men jag får känslan av att du verkligen behöver skriva av dig och behandlar in sjukdomar och andra saker ocvh svävar ut från urspårungsfrågan (störningen): I frågan om störningen har din mammas ålder, sjukdomar och avlopp inget att göra med sakfrågan.
Jag har under alla mina år varken privat eller yrkesmässigt varit med om att någon slängt på luren i örat på mig.
Jag skulle i detta läge be dig att fråga dig själv:
Du kan inte ändra andras beteenden. Det enda man kan ändra är sitt eget.
Hur upplever folk dig tror du? Kanske du kan ändra ditt tonläge och hur du lägger fram saker?
Försök att öva på att framföra saker lugn och sansat utan att gå upp i affekt och sväva iväg.
Det är kanske bättre att skriva till styrelsen. Låt en god vän läsa igenom ditt brev innan och tona ner känsloläget.
Med den framtoning du har misstänker jag att det här kommer inte lösa sig innan du flyttar.
För övrigt är det ju en pandemi så jag är glada att folk håller sig hemma och inte är ute och dräller på uteserveringar.
Tråkigt du känner dig såp illa behandlad men jag får känslan av att du verkligen behöver skriva av dig och behandlar in sjukdomar och andra saker ocvh svävar ut från urspårungsfrågan (störningen): I frågan om störningen har din mammas ålder, sjukdomar och avlopp inget att göra med sakfrågan.
Jag har under alla mina år varken privat eller yrkesmässigt varit med om att någon slängt på luren i örat på mig.
Jag skulle i detta läge be dig att fråga dig själv:
Du kan inte ändra andras beteenden. Det enda man kan ändra är sitt eget.
Hur upplever folk dig tror du? Kanske du kan ändra ditt tonläge och hur du lägger fram saker?
Försök att öva på att framföra saker lugn och sansat utan att gå upp i affekt och sväva iväg.
Det är kanske bättre att skriva till styrelsen. Låt en god vän läsa igenom ditt brev innan och tona ner känsloläget.
Med den framtoning du har misstänker jag att det här kommer inte lösa sig innan du flyttar.
För övrigt är det ju en pandemi så jag är glada att folk håller sig hemma och inte är ute och dräller på uteserveringar.
Haha Jag måste erkänna att jag nästan funderade på detta ett tag. Komma och klaga på oväsen tidigt på morgonenMagnus E K skrev:
Ett annat alternativ (även om det kanske inte är att rekommendera) är att förklara krig mot dem och försöka störa lika mycket tillbaka. Om de är vakna hela natten sover de antagligen på dagen. Skaffa en kraftig högtalare som spelar "renoveringsoväsen" riktad mot deras balkong/sovrumsfönster, som du drar igång på dagtid när du själv inte är hemma.
Redigerat: