Hej, jag har rivit upp en liten bit av gipset i innertaket i förrådet i ekonomidelen av mitt -76 hus och möts av detta som jag då undrar vad det är.
Brun gegga och fuktskador syns på innertakets gipsskiva bakom punkterad plastfolie i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

om jag skrapar på det med fingret så får jag en brun gegga, vilket kan vara bitar av isoleringen. Det känns fuktigt och luktar men inte så illa. Jag vet inte hur fuktskador luktar.

Edit: geggan ligger ovanför plastfolien, den är punkterad på flera ställen med hål upp emot 2cm stora. Detta är endast ca 1x1m yta av taket och jag vet inte hur det ser ut på resterande yta. Det stora hålet i plasten är av mig dock för att komma åt.

Kondens på grund av att varm och fuktig luft har läckt ut genom plasten.

Riva hela gipstaket, bort med plasten, kontrollera och torka isolering, ny ångspärr? Kan taket ligga med punkterad ångspärr, eller utan heltåhållet, i flera månader?

V varrg skrev:
Riva hela gipstaket, bort med plasten, kontrollera och torka isolering, ny ångspärr? Kan taket ligga med punkterad ångspärr, eller utan heltåhållet, i flera månader?
ja om du inte har värme på i utrymmet
det bruna kan ju ev vara sågdamm

• Gilla
varrg
  • Laddar…
Jag gör en uppföljning av tråden då mer har rivits i rummet.

Snabbfakta: Ekonomidel i -76 hus med låglutande tak med sarg, gammal takpapp och invändig takavvattning. Fotografier avser hobbyrummet.

Planritning som visar husets layout, inkluderar hobbyrum, garage och stuprörens positioner relaterade till rummen.
Skapa konto

Vid fortsatt rivning av rummet upptäckte jag en ca 2L vattensamling ovanpå ångspärren, vilket syntes då gipstaket revs och vattnet då kunde trycka ner ångspärren och skapa en pöl. Jag punkterade och tömde detta.

Nu har jag rivit ner en del av takisoleringen för att se hur undertaket mår.

Takbjälkar med synliga skador av svart och vitt mögel samt vattenfläckar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Både svart och vitt mögel i undertaket.
Innertaksbräderna ser bra ut och takstolarna ser okej ut.

Mörka fläckar av mögel på innertakets träbrädor i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Väldigt mörka bräder längs hela långsidan av ytterväggen mot grannen. Virket känns torrt vid beröring.

Jag har noterat små droppar vatten som rinner längs stupröret. Detta såg jag innan isoleringen revs så jag vet inte mycket mer.
Läckaget har slutat efter att jag rensade avloppet på taket, även vid extrem nederbörd.

Min gissning är att avloppet på taket stockar igen och då trycks vattnet in under takpappen och ligger emot undertaket.

Ett avtäckt takhörn som visar träbjälkar och en delvis synlig röranslutning, med tecken på fukt och mögel.
Skapa konto

Takavlopp med igenstockad sil och synliga korn från takpappen på ett låglutande tak.
Skapa konto

"Silen" var helt igenstockad (mycket mer än på bilden) av vad som ser ut som korn från takpapp (eller kanske tjäran?)
Igengrown takavlopp med synliga rester från takpapp och tjära på ett låglutande tak.
Skapa konto

Jag tror att när silen täpps igen så trycks vattnet under takpappen och sprids ut över hela långsidan av taket.

Jag har bara rivit isolering ca 2m in från ytterväggen och av vad jag kan se så är det fortsatt svartmögel på garagets sida, men däremot friska bräder inåt huset (dvs. ovanför tvättstuga).

Tak med sarg och synlig igensatt avloppssil på ett låglutande hustak.
Skapa konto
Tak med låglutande takpapp och synlig takavloppssil mot tegeltak och hus.
Skapa konto

Vad blir mitt nästa steg?
Jag tycker att det mest optimala hade varit att riva "sargen" emot grannen och sedan installera rännor och ta bort det invändiga stupröret helt och hållet. Förhoppningen är väl att takstolarna inte behöver bytas och då krävs det endast eventuell nytt undertak och ny papp.

En billigare lösning är att mögelbehandla undertaket inifrån, tjära om taket och se över avloppet. Rädslan är då att jag bara skjuter upp en framtida större renovering.

Försäkringen täcker inte takläckage men jag anser att det är fogen mellan takpapp och takavlopp som läker och därmed inte taket i sig. Jag ska prata med försäkringsbolaget igen.

Tips på hur jag ska gå vidare? Jag vet inte hur mycket mögel man kan behandla bort och därför inte hur illa däran undertaket är.

Hälsningar, ny husägare som önskar att förra ägaren hade rensat avloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.