Kan detta vara den farliga ”äkta hussvampen” som är på tillfälligt besök? usch va tråkigt om de skulle vara det...

• Mögelväxt längs golvlist som misstänks vara äkta hussvamp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Misstänkt äkta hussvamp i hörnet av ett rum, med mögelfläckar och svampväxt på betong och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte bra ut. Ta kontakt med en saneringsfirma som kan ta prov.
Vad är det i för utrymme? Är bilderna tagna på samma plats?

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Det är till och med troligt.

Det är ute i snickarboden. Där vägg och golv möts. Ja bilderna är tagna med 30cm mellanrum. Så de finns på samma ställa kan man säga. Ska skicka in ett prov till biomedicinska laboratoriet botaniska trädgården i göteborg.
Fy fan va hemsk det ser ut.
Och hur f** har tidigare ägare tänkt när de satt trä så nära betonggolvet.
G

Ser ju ut att växa på golvet?

/ATW

Svamp breder väl ut sig med myeceller för att komma åt fukt.
Är det hussvamp så släpper den väl ifrån sig sporer för att kunna sprida sig, sporerna ser väl ut som kanelpulver.

Trä, betong (kalk) och fukt är inte någon bra kombination.

Återrapportera gärna med provsvar. Hoppas det är någon "bättre" svamp.

Hur som helst har du ett fuktproblem att ta i tu med.

• Gilla
Lemurbruk
  • Laddar…
Förmodligen är har den börjat växa bakom träpanelen. Vill inte ens tänka på hur det ser ut bakom panelen eller hur stor den är. Och så har den växt ut och börjat växa ner mot betongen... Är det ng som vet vad försäkringsbolag säger om detta? Ng som haft liknade problem?
Killen på labbet sa i telefonen att (om det är äkta hussvamp) så kommer de förmodligen behöva bränna allt som finns däri. Kanske hela snickarverkstaden också... Hoppad verkligen inte det är så. Samtidigt som jag hoppas på att försäkringsbolaget steppar upp och hjälper till med kalaset...
Skickar in ett prov imorgon, svaret tar ca 1v tydligen. Om man inte beställer express och betalar dubbelt upp,

Vilket försäkringsbolag har du?

Länsförsäkringar

Hussvampförsäkring ingår på vissa lf-kontor iaf.

Har också LF, fick hussvamp tillagt till hemförsäkringen förra året, dock efter att de först gjort en besiktning av huset

Jag lämnade in ett prov på botaniska analysgruppen idag.
Får se vad resultatet visar

• Gilla
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
S
hscn hscn skrev:
Verkar mycket troligt att du har hussvamp. Tror dock att faran för spridning är väldigt överdriven. Svampen finns latent i nästan alla äldre trähus, krävs rätt betingelser för att de ska börja växa. Är övertygad om att författaren
till artikeln nedan har rätt.
[länk]

Det spelar egentligen ingen roll. Den allmäna uppfattningen (inklusive min egen) är att äkta hussvamp är något av det värsta man kan drabbas av och att man ska hålla sig ifrån att köpa såna hus, vilket alltså kommer driva ner värdet. Och desto värre är att ju mer man renoverar desto mer ångest kommer köpare ha över att lägga mkt pengar på ett tidigare älta hussvamp drabbat hus. Jag skulle aldrig ens titta åt ett hus med denna svamp.

Såldes ett hus Motala på Verkstadsvägen 1 i förra veckan. Hade haft husvampsangrepp för ca 20 år sedan. Acceptvärde 4,8 milj, såldes för 7,5 milj. Vet inte om jag tycker det tyder på automatisk värdeminsknlng

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.