S
Svanteman: Det låter ju inte direkt som eternit, Man hade det gärna i tak i tvättstugor och liknande. men helt säker kan man ju inte vara, släng upp någon bild så är det lite lättare, vad hade du för godstjocklek på det??
1 svar · 4,4k läst
E
eviljava: [citat] Nej, just "matkällare" är inte kända för detta, däremot är källare i allmänhet kända för att kunna släppa in markradon (lite beroende på markförhållandena).
3 svar · 3,2k läst
S
shadowfire: OK, det ÄR svartmögel. I got it.
1 svar · 4,8k läst
tallmilan
tallmilan: 1500:- kostar det i det ögonblicket juristen lyfter på luren och svarar med sitt namn, så billigare än så kommer du inte undan ( om inte säljaren betalar, vilket han/hon borde eftersom det inte är du som kaklat)
6 svar · 1,4k läst
Humulus
Humulus: Nej, jag tror inte på konceptet som någon mirakellösning. Men om man av olika skäl inte har någon annan lösning så kan man ju prova med plastfärg (förutsatt att man undviker fuktproblematik). Skillnaden är att plastfärgen är billig, tapeten är svindyr och väldigt svår att sätta upp, så med färgen är det kanske värt att chansa.
9 svar · 18,2k läst
S
storkarp: Gissar att det inte är hussvamp men det ser verkligen inte bra ut. Skall du ens fundera på att köpa så måste priset vara därefter. Det blir inte gratis att sanera detta.
2 svar · 11,2k läst
·
L
Lebedjev: Hej. Min fru och jag håller på att leta hus och har hittat ett som vi gillar. Dock blir vi oroliga då vi läst igenom säljarens besiktning. Nivå 2 utförd av Anticimex. Först lite fakta: Huset ligger på en bergssluttning. Byggnadsår 1970 / Hustyp/antal våningar: 1 -plans terasshus med källare och krypgrund Taktyp, takbeläggning: Plantak med papp. På terassen ligger det papp med asfalt
0 svar · 2,4k läst
O
ordain: [citat] Linda in den i en våt trasa eller handduk och låt den ligga däri någon timme. Vilken fuktighet visar den då?
6 svar · 5,0k läst
Q
quilding: Jag körde med vanlig latexfog, diverse fabrikat. Primade innan för bästa fäste. Polyuretanfogmassa fäster bra utan primer sägs det. Jag tejpade även butylgummitejp över alla tätningar som extra mekaniskt skydd.
4 svar · 8,3k läst
Humulus
Humulus: Som Jan-Å skriver: Det finns inga belägg för att det le vara någon väsentlig riskökning att borra i blå lättbetong än i andra stenmaterial, och enstaka borrningar i hemmet är negligerbara! Däremot så är det inte en säker metod att titta på borrdamm för att avgöra om det finns blåbetong. Ej heller är det radonmätning som bör göras för att avgöra det, utan man mäter
7 svar · 10,9k läst
B
Bodhgaya: Jag och min flickvän ska börja renovera vårt hus och är intresserade av att använda material och inredning som inte innehåller olika gifter som är skadliga för miljön eller vår hälsa. Bromerande flamskydd ska man tydligen se upp med eftersom det är cancerframkallande. Vad ska man tänka på mer? Vilka märkningar går att lita på? Vi ska renovera samtliga rum och tapetsera, sätta
0 svar · 1,8k läst
C
Camilla Lillan: Lite svårt att se på bilden, men du skriver något om smörjgrop. Det är väl inte olja det mörka man ser väggen på bilden??? Om det är det så kommer det märkas på lukten om man skrapar på ytan. Millan
6 svar · 3,7k läst
C
Camilla Lillan: Är klädkammaren belägen i källaren? Troligen har väl inte fukten spridit sig uppåt. Ni behöver troligen dränera om. Vi hade en gillestuga från 70-talet med furupanel och isolering bakom. Ovanför gillestugan finns vardagsrummet. Jag har en väldigt bra näsa och kunde ibland känna en svag mögellukt i vardagsrummet och var rädd för att det var taket som läckte in. I julas så
4 svar · 3,2k läst
G
gaia: [citat] Rensa golvbrunnar och vattenlås .... det kan du göra bättre än mögelhunden :) kanske går det att öka ventilation? Rensa wentilationskanalen? Kolla mattan - synliga sprickor? Kolla en våning under golvbrunnen. gaia
3 svar · 2,4k läst
B
bratwurst: Underifrån kommer övervåningen att värmas av undervåningens stigande värme. I trappen kommer förmodligen en del värme komma upp till övervåningen. Någon grad eller två kanske man kan tänka sig att övervåningen kan få vara svalare. Det jag har funderat på som ett alternativ är att låta övervåningen ha värmeslinga i badrummet och i golvet på en inglasad del. Värmen från
12 svar · 3,8k läst
D
Danne031: Breda fogar på klinkers var ju både logiskt och bra att du nämnde, för det kommer det bli på många kvadrat så småningom.
2 svar · 1,4k läst
Eqliza
Eqliza: Hej. Har du fått någon lösning på problemet? Vi har idag hittat något liknande i vårt timmerhus som vi ska flytta och jag håller nu på att "skanna" forumet efter liknande bilder. Vårt "vita mögel" sitter på timmerstommen under ett av fönstren på bottenvåningen och ser ut och känns lite som mozarella......Ska försöka lägga in några bilder såsmåningom...
3 svar · 2,9k läst
·
Q
quilding: Ännu en medhållare. Kan tillägga att jag inte litar på självventilerande platongolv, så jag installerade även en fläkt som cirkulerar luften under golvet. Via ventilerade lister givetvis.
3 svar · 3,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Kolla på http://www.energiberakning.se/ Där kan du räkna på vad en tillägsisolering sparar
9 svar · 2,9k läst
S
snuttensnatten: GK100: Ok, jag tolkade det som att det var omöjligt att min makes förbättrade hälsa kunde överensstämma med vad som sades på elöverkänsligas hemsida med att "bara" koppla bort sladden till bordslampan. Jag hade nämligen läst även om lågenenergilampan ihop med trådlöst elmätare kunde orsaka "radiovågor" och dessa kan ju knappast varit bra att ha närmast huvudet. Men jag måste
37 svar · 7,0k läst
M
MonaR: Låter logiskt! Dock luktade det inget från krypgrunden innan vi började rota i golven heller, men man vet ju aldrig. Krypgrund=riskkontruktion är ju något man får höra hela tiden. Har fått en liten hint om var en del av lukten kan komma ifrån dock... Har tagit bort väggarna i köket ner till bjälkarna och upptäckte då att difusionsspärr saknas.... Några av plankorna hade även en
8 svar · 3,1k läst
P
pbengtsson: Kolla hur din återvinningscentral vill ta emot det. Hos mig räcker det att jag har det i plastpåsar.
1 svar · 966 läst
G
gaia: solarventi - var namnet som jag glömt ... gaia
5 svar · 3,1k läst
G
gaia: [citat] varför öppnar ni dom då? Plast på marken begränsar fuktvandring från marken till luften i krypgrunden och gör STOR NYTTA för små pengar - lägg den på! gaia
8 svar · 5,4k läst
G
gaia: kan du lösa luddet i vatten så är det salter. Det är fukten som vandrar genom betongen och löser upp salter som finns i betongen och i marken under. När den kommer till ytan så dunstar vatten av och bara salt finns kvar. Gissar att idag är det varmare i källaren än förr och vatten avdunstar snabbare. Det är fortfarande mycket fuktigare under din källargolv än bara normal markfukt
2 svar · 26,2k läst
·
J
Jan-Å: Om beskrivningen av konstruktionen är korrekt tror jag inte det finns blåbetong. Håller med "hempularen" ang mätningen också, 60 bq är lågt om det inte är någon radonsanering gjord. Sannolikt är det markradon som ger mätbara värden men det ligger ju långt under gränsvärdet även om den diskuterade sänkningen sker. Radon är inte vad jag skulle oroa mej för i det beskrivna huset.
5 svar · 17,4k läst
B
John J: Ja det har jag varit med om. Fick klåda och röda utslag en gång. Nytryckt virke kan vara jobbigt ibland.
1 svar · 9,5k läst
S
Smissarve: http://www.byggdoktor.com/
2 svar · 2,7k läst
A
Ahlbom: Ok, då skulle jag ha is i magen och avvakta men hålla uppsikt över det, det låter som en gammal skada. Gå upp på vinden en dag när det regnat mycket och känn om det är fuktigt någonstans runt röret . Man kan också måla på borocol om du är orolig för att det pågår någon mögelprocess undertiden :/
7 svar · 3,2k läst
·
P
cheetah1: Ozon är tyngre än luft, så ja, så högt som möjligt. :)
2 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.