J
JOW: Först vill jag säga, att jag inte riktigt förstår vad du är ute efter i dina frågeställningar.. men jag kommenterar inläggen nedan för att förtydliga mina svar och eventuellt peka där jag anser att du har missat eller har en poäng. Inlägg #1: Feltolkning av tabell, 5 rem erhållen dos ger förändringar i blodets sammansättning, utan angiven tid när, men jag tror att det beror på
8 svar · 1,3k läst
E
Egnahemsägare: Detta förtjänar en egen ny tråd då vi kan se hur det kalkyleras om vår hälsa och pengar: [citat] 0.01 Millisievert per år [mSv/y] = 0,001140771161305 Mikrosievert per timme [µSv/h] http://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=straldos Det var väldigt snålt? Man konstaterar att strålningen inte är bra men stannar där! [citat] Radonoffer kostar alltså c:a 10% att rädda av
0 svar · 3,5k läst
J
Jobo123: Tack för ditt svar! Det är själv drag i källaren, förra ägaren har murat igen alla fönster då han ansåg att man ej ska ha fönster i källaren. Det sitter 4kantiga ljusinsläpp istället! Det finns 1st vent rör inmurade i väggen i nästan varje rum, tror du man behöver sätta in ex en paxfläkt i ett av hålen för att få bättre cirkulation? Eller ska jag borra upp fler hål samt
2 svar · 1,6k läst
E
Egnahemsägare: 1168.35 sek med frakt 230 volts trafo och moms Bra tips! 3 116,00 kr här hos If 294 euro från Österrike totalt
15 svar · 3,7k läst
M
miafunderar: Vi funderar på att köpa ett hus som är byggt 1970. En plans med källare. Nu är källaren inredd med laminat golv och plastgolv och träpanel på väggarna. Detta vet jag att det måste rivas ut.Dränering och platonmatta gjordes om för ca 15 år sedan. Har besiktigat huset med Anticimex och syllen som är gjord av tryckimpregnerat virke var snus torr. Längs ner mot golvlisten i källaren
0 svar · 1,5k läst
E
Egnahemsägare: Vi är sugna på ett hus som delvis har radonväggar. Den gamla GammaMätaren slog uppåt 50-60 Mikroröntgen i en tillbyggnad och indikerar ohälsosamt med radon, som även brukar komma från marken. http://www.radostar.se/radostar_radon.htm Säljarna mailade ett gammalt mätprotokoll från 1988 som visade samma mängder radondöttrar i den högstrålande delen som i andra delen av huset där
0 svar · 1,1k läst
cederbusch
cederbusch: Ka-ching. Många sköna tusingar sparade!
10 svar · 2,7k läst
S
Smurfolina: Det blev lite dåligt med upplösningen, hoppas ni kan se ändå. Räknade ut att priset blev: 4 334kr/ lpm utan ROT 2667kr/ lpm med ROT Som nybörjare är jag misstänksam och tycker firman är dyr. I offerten finns ingår en avfuktare för ca 5000kr. Det som jag inte hänger med på är att "vid behov byte till nya DSA dränrör" -är det vanligt förekommande? Tacksam för feedback.
14 svar · 7,5k läst
·
J
Josth: 90-graders böj direkt över pannan ska undvikas. Bör vara en rak bit på ca ½ m uppåt först. Sämre luftflöde genom förångaren och kan ge ökad ljudnivå. Försök annars att göra en stor "snäll" böj med kondensisolerad flexslang.
4 svar · 1,5k läst
L
Lainna: Jaha! Ska vi kolla själva alltså? Är ju helt ovetande på detta område, men är det så "enkelt" att man skulle lätt kan se om det nu ÄR en fuktskada? Vad ska vi titta efter? Om du fukten kommit från golvbrunnen då, där har ju ingen "öppnat upp". Besiktningsmannen knackade där o sa att det troligen var fukt, just där. Ska vi kräva att de sliter upp golvet? Usch, gillar inte alls
2 svar · 1,4k läst
P
Pongu: Logiskt kan man låt det vara, det innebär ingen hälsorisk. Känslomässigt kanske man vill ta bort det.
6 svar · 4,4k läst
pwrdesign
pwrdesign: Första offerten gällande 3 vertikalmarkiser (varav en 3 meter bred, en normal och en för att täcka fransk balkong) landade på 35 000 inkl montering resa, motordrift. Inväntar resten av offerterna! :) Plockar jag bort motordriften spar jag 12000 kr. Mvh P
28 svar · 12,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nu har jag svarat dig på samma fråga i tråden: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/173430-fukthalt-i-platta.html Det hade nog passat bättre att hålla hela denna diskussion i den här tråden inser jag nu, då det inte har så mycket med hustillverkare att göra. Om någon moderator låser den andra tråden är det fritt att flytta mitt inlägg hit.
2 svar · 1,4k läst
morsan
morsan: raderades pga att användarnamnet och mailadressen pekade på att det var en företagare i farten :(
0 svar · 2,1k läst
·
S
soff82: Missade en fråga - det är en tidsäkta vävtapet.
5 svar · 1,8k läst
·
S
storkarp: Lite fuktpåverkat virke men annars ser det väldigt fint ut. Fungerar säkert utmärkt att slipa de mörka partierna och måla med lämplig färg. Fukten har ju troligen skapats för att det var skivor över virket och nu blir de frilagda.
1 svar · 1,7k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: http://www.anticimex.com/Sverige/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Mjolbaggar/ Kolla under tips och råd för lite mer hjälp. Hälsningar Christian
4 svar · 13,7k läst
·
N
Nillinsim: Att tänka på....vi fick en energidek. när vi köpte ett dödsbo, men den var ju i stort sett värdelös då ingen bott i huset under ett år, det år som mätts, så förbrukningen av el var ju obefintlig, förutom uppvärmning och den hölls ju på cirka 10 grader för att inte huset skulle frysa sönder. Om man gör detta på ett dödsbo så bör du vet hur länge det varit ett dödsbo, hur
9 svar · 8,0k läst
B
Brother Tuck: Tack för återkoppling. Kul att det gick bra för er. Har kontaktat radea. Får mätarna när eldningsäs börjar i höst. Har även köpt mätare fr staterna för att kunna kolla lite själv tills dess.
4 svar · 2,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hur gick det? Staffan
4 svar · 5,9k läst
·
M
maxcontrol: Ser ut som mögel, dra på mögeltvätt typ boracol el dyl, och borsta därefter bort det som sitter löst. det borde räcka.
1 svar · 5,8k läst
·
E
el_richard: Borakol hette det förr, bytt namn... Kolla med färgaffären..
2 svar · 12,2k läst
·
E
el_richard: inte asbest.
6 svar · 9,3k läst
·
E
6 svar · 9,3k läst
·
Humulus
Humulus: Jag dristar mig till att inte vara lika säker som andra i tråden...Bilder kan vara förvirrande och ha olika vitbalans. Det kan vara blå lättbetong, det kan vara siporex. Jag hävdar min gamla käpphäst: Man måste MÄTA för att veta, då får man också reda på graden av aktivitet (om det verkligen är någon form av lättbetong med uranskiffer, så kan graden av aktivitet variera
7 svar · 15,1k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: har hittat en butik i Sundsvall som har den..
1 svar · 2,7k läst
Charlotte Andersson
Charlotte Andersson: Jag har tyvärr ingen erfarenhet av denna typ av hus. Dock är det ganska vanligt att dräneringen av 70-talshusen fungerar lite si och så. Likaså brukade träsyllarna ruttna upp och i vissa fall ersättas med tryckimpregnerat virke vilket avger en otäck lukt när de blir fuktiga. Om husen saknar trä i ytteväggarna så kan jag se det som ett plus eftersom en del av de tidstypiska felen då
1 svar · 1,5k läst
·
G
gaia: börja med att kolla om lukten kommer bakom golvlist i yttre hörn i det rummet som luktar. Kan vara sylar som är fuktskadade .... och lukten blåser in genom otätheter i plasten ... ? gaia
1 svar · 6,3k läst
·
A
agneta7: spännande:))))
0 svar · 1,8k läst
A
0 svar · 1,8k läst
S
somelvis: [citat] Risken att få lungcancer orsakad av radon ökar 25 gånger för den som dessutom röker och de flesta radonrelaterade lungcancerfall uppstår hos rökare. Ganska viktig detalj, 9 av 10 fall är rökare tom. Intressant läsning - http://www.vvsforum.se/index.php3?use=publisher&id=4856 Mvh
15 svar · 6,9k läst
Göran.W
Göran.W: Det enklaste är väl att hugga ut lite där röret mynnar ut och sen kapa det och mura upp där. Troligen har du en löstagbar vinkel strax innanför stället det mynnar ut i dag. Det enklaste är väl att trycka in ett 90 rör i pipan och ta upp ett hål i röret i tak höjd. Jag är absolut ingen expert utan kommer bara med lite tankar kring det.
3 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.