17 392 läst ·
5 svar
17k läst
5 svar
Hur vet man om det är "radonbetong"?
Hej alla, jag har försökt att läsa allt jag kan hitta här på forumet om radon, men det verkar vara så olika från fall till fall. Vi leder budgivningen på ett hus med följande beskrivning:
Byggnadstyp 1-plansvilla med källare
Byggnadsår 1959
Grundläggning Betongplatta/Plintar
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Trä
Fönster 2-glas
Bjälklag Betong
Hur vet man om det är "radonbetong" enligt beskrivningen av huset ska radonet vara mätt....- En mätning av radon i inomhusluften är gjord med ett medelvärde under 60 Bq/kvm. Men det framgår inte när, var och hur länge. Kan det vara "radonbetong" med så låga mätvärden? Bör man mäta om för att vara säker?
Tacksam för svar
Mirjam
Byggnadstyp 1-plansvilla med källare
Byggnadsår 1959
Grundläggning Betongplatta/Plintar
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Trä
Fönster 2-glas
Bjälklag Betong
Hur vet man om det är "radonbetong" enligt beskrivningen av huset ska radonet vara mätt....- En mätning av radon i inomhusluften är gjord med ett medelvärde under 60 Bq/kvm. Men det framgår inte när, var och hur länge. Kan det vara "radonbetong" med så låga mätvärden? Bör man mäta om för att vara säker?
Tacksam för svar
Mirjam
Radonbetong, eller blåbetong även kallad är matt blå till färgen med strukur som liknar en tvättsvamp. Ni kan ringa till miljökontoret i kommunen och fråga om det var vanligt att husen byggdes med blåbetong. Oavsett om huset är byggt med blåbetong eller inte är 60 Bq lågt om det inte gjorts någon radonsanering för att få ner nivåerna. Det finns ju fler källor än byggnadsmaterial som ger höga nivåer av radon. Fråga mäklaren hur radonmätningen gått till - vill ni vara helt trygga så går det att snabbmäta.
Såvitt jag vet brukade/brukar man inte göra bjälklag och själva grundplattan i lättbetong. Det brukar vara "riktig" betong. Betonghålstenen är svårare men det finns säkert någon här som kan svara bättre.
Som sagt, 60 är lågt om det inte är gjorda några åtgärder och mätningen är korrekt utförd. Jag tror inte att man kan komma ner i så låga värden om hela källaren hade varit i blåbetong. Då har man fuskat och vädrat friskt under mätningen.
Som sagt, 60 är lågt om det inte är gjorda några åtgärder och mätningen är korrekt utförd. Jag tror inte att man kan komma ner i så låga värden om hela källaren hade varit i blåbetong. Då har man fuskat och vädrat friskt under mätningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
betonghålsten är också "riktig betong".
Blåbetong är en typ av lättbetong (har för mig att den tom. flyter om man lägger den i vatten). Men även om inget av de material du nämner är lättbetong (och därmed inte radonhaltigt) så kan det ändå finnas blåbetong någonstans i huset.
Om den redosvisade mätningen inte är ren bluff så tror jag att du kan vara säker på att det inte finns blåbetong i huset.
Blåbetong är en typ av lättbetong (har för mig att den tom. flyter om man lägger den i vatten). Men även om inget av de material du nämner är lättbetong (och därmed inte radonhaltigt) så kan det ändå finnas blåbetong någonstans i huset.
Om den redosvisade mätningen inte är ren bluff så tror jag att du kan vara säker på att det inte finns blåbetong i huset.
Om beskrivningen av konstruktionen är korrekt tror jag inte det finns blåbetong. Håller med "hempularen" ang mätningen också, 60 bq är lågt om det inte är någon radonsanering gjord. Sannolikt är det markradon som ger mätbara värden men det ligger ju långt under gränsvärdet även om den diskuterade sänkningen sker. Radon är inte vad jag skulle oroa mej för i det beskrivna huset.
Klicka här för att svara