Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
cheetah1: Ozon är tyngre än luft, så ja, så högt som möjligt. :)
Smissarve: Fruktansvärt suddig bild, hade den varit bättre så skulle jag ha kunnat svara säkrare. Hussyrsa? Låter "tropiskt" varma sommarkvällar.
Sommartorparn: [citat] Denna slags ytligt mögel torkar du bäst av med en torr trasa, eller en lätt fuktad trasa. Eventuellt kan det finnas fläckar kvar, men det är mest en estetisk fråga. Om möbeln tål att du skurar med såpa så gör det. Annars låt de vara. De kommer inte att fortsätta växa om du ser över klimatet i källaren. Om du är orolig få i dig mögelsporer när du rengör använd
Costanza: Tackar för input. Hade inte tänkt att ta bort mattorna för asbestens skull, utan eventuellt klinka (åtminstone delar av) de golv det gäller som en del i min av-70-talisering av huset. /C
gaia: när badrumsfläkten drar luften ur badrummet så kanske dras det in luft från någon kökskanal? Är det ett gammalt flervåningshus? Har man kopplat badfläkten till fel kanal? Parkettliknande vad? spånskivor? Kolla också duschtvål osv om det är inte kemikalier från flaskan som luktar konstig när de blandas med varmt vatten..... gaia
sin: [citat] Men är det inte så att det är samma radioaktiva sönderfall som ger upphov till gammastrålningen som till radongasen. I blåbetongen har man använt uranhaltigt skiffer som fyllnadsmaterial och det är sönderfallet av uranet som ger upphov till gammastrålningen och radongasen. Dock kan man ju "vädra ut" radonet något som är omöjligt med gammastrålningen som alltid kommer att
mlkjhr: [citat] Hon röker inte - hon kan sluta oroa sig. Hon röker - hon ska sluta röka och sedan sluta oroa sig. 130 är ett lågt värde, på det ställe där jag jobbar har vi platser med BETYDLIGT högre värden men vi har ingen förhöjd cancerrisk. Kjell
snuttensnatten: Det är så klart gjort redan om du läser texten ovan. "Allmän mark - inte ens rätt att ha ett staket runt tomten och räknas som allmän plats där vem som helst får vistas. Ändra ev planregler för tomten kostar pengar..för en klassning av ett permanenthus till offentlig byggnad går på 50 000 kr minst...dessutom blir det då inte detaljplanelagt område vid denna prövning utan kommer
pette: inte för att tjäna pengar,det e inte huvudsyftet, det skulle vara det kreativa o utmaning iatt göra om missionshus till bostad, det är nästan så att jag kan höra hur det talar till mig, vad som händer på resans gång vet man inte men om man ska ta tjänstledigt från jobb för o renovera vill man gärna ha en liten marginal. Vi bor redan i ett renoveringsobjekt....
AXS: Så här skulle jag vilja ha det: -Kvarn för organiskt, kompost för de på landet. Till biogas. -Tidningar/kartong/papp. (Kanske behöver delas?) -Brännbart, de mesta av "restsoporna". -Icke brännbart, bör vara minimalt. -Glas. -Metall. -Miljöfarligt. Med det systemet skulle det vara 3-4 boxar att hålla reda på, om man slänger metall, glas och miljöfarligt i samma tills man åker till
Thansen: Tack för svaret, jag ska nog försöka bli bättre på att ta hand om mitt golv hädanefter så slipper man nojja sig =)
haavard: [citat] Du får väl se om du hittar mitt examensarbete från Chalmers... ;) Edit: Jag ville förresten inte lagt halmbalarna mellan ramverket utan längs yttersidan.
Göran.W: Är det vanliga hårda eternit plattor kan du sluta oroa dig för dom är i princip ofarliga till man sågar i dom eller kapar med vinkel slip. Dom mängderna man får i sig när en skiva bryts är ofarligt om man inte jobbar med det dagligen så några knäkta skivor ska du inte oroa dig för. Det som dammar är vanligt damm som legat ovan på skivorna så det är inte heller farligt utan bara
Josth: Undrar om det finns erfarenhet från markradon i kombination med minskad ventilation i uteluftventilerad krypgrund på radonrik mark? T.ex. rullstensås med blandning sten/sand? Med eller utan fläkt som skapar undertryck (om hög täthet)? Grund med tvättad makadam täckt av åldersbeständig plast. Har funderat mycket på att täta ventiler, installera avfuktare och mäta radon i bostaden resp
Sbcd12: Nizze, så sant, men han jag ju göra bättre ventilation innan luften kommer in i huset...
KungAnka: Försöker här eftersom jag inte får någon respons i ventilationsforumet. Jag funderar på att installera en radonsug i dräneringsrören (i spolbrunnarna). Vad ska jag ha för fläkt? Övriga tips och råd?
carlbanan: Finns en skyltfabrik i Söderhamn också...Kommer bara inte på vad den heter :)
quilding: [citat] Att mäta upp hur mycket blåbetong strålar är gjort på 30 sekunder förutsatt att man har utrustningen. Kanske går att låna/hyra någonstans. Annars är det väl radonutredningskillarna som får ta tag i saken.
Humulus: Föreslår: * Skumma igen den gamla ventilen, alt mura igen den. * Silikona utblåsets plåt och genomföringen till detta på insidan. * Sätt nya tätningslister i fönstret och håll det tätt. Helst bör man sedan radongasmäta i rummet innanför med sniffer eller elektronisk radonmätare.
Smissarve: Lukten beror säkert på fukt. Tryckimpregneringen är fungicid nog i sig och jag tror inte att det löser problemet. Kan du få in en bit tjärpapp under i stället för att blockera fukten från betongen?
janwide: Problemet har väll åtminstonne tre sidor. 1) Är möglet farligt? 2) Varför är det mögel? 3) Hur blir du av med det utan att det kommer tillbaka? 1) Vitmögel är vad jag vet inte klassat som speciellt hälsovådligt. Har du svartmögel är det nog värre. Men är det konstaterat att det är svartmögel eller har träet bara svartnat? 2) Därför att fuktigheten är för hög (>70% relativ
lilla frugan: tack för era svar, nu har jag lite mer kött på benen när jag letar hus, man får väl ta med i beräkningen att det kanske krävs omfattande sanering så kan det ju bara bli billigare. Jag tillhör nog mellangruppen av de grupper du nämner humulus, jag vill att mina barn ska växa upp i ett friskt hus, men jag är inte heller hysteriskt nervös, det verkar ju finnas metoder som ser till att
Humulus: Kort svar: Ja - det innebär att det i realiteten inte är någon mätbar skillnad i radongaskoncentration några meter från utblåset i förhållande till om utblåset inte fanns alls. Man ska också veta att även om det vore en väsentligt högre koncentration, så skulle denna inte utgöra någon nämnvärd ökad hälsorisk. Detta då det i första hand är Radonets sönderfallsprodukter som
VillaDanne: Nu har jag pratat med två ventilationsfirmor och en skadesaneringsfirma och de sa alla samma sak - "du får förmodligen inte bort doften utan att byta innerväggar och eventuellt isolering och delar av bjälklag". På kort sikt så höll de med om att avjonisering, ozonbehandling osv kunde hjälpa men sedan kommer doften nog att komma tillbaka. Jag struntar i detta hus och siktar på något
PatrikJ: Är det verkligen klart att nya värdet blir 100? Många anser att det är helt orimligt på alla gamla hus med tanke på kostnader. /Patrik
Joachim Johansson: Nej jag har inte sett att man kan ta sig in där, hmm, ska kolla upp det. Tack för svaren!
Bödde: Trät är inte alls murket, så det låter som en bra tanke! Tackar för synpunkten!
Jan-Å: [citat] Ha, ha alla husvisningar jag varit på har budgivningen höjt priset över begärt pris innan andra visningen :D men prova kan man ju alltid. Å det klart, beroende på läget så kan det gå men det beror förstås på nåt att man är ensam spekulant ;)