Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
myrstack: Att nå vissa radonvärden är endast tvingande vid nybyggnation enligt BBR [citat] Vid existerande hus är det mer marknaden som styr vid överlåtning: - Höga värden & osäljbart vid den nivån = radonsanering - Höga värden & säljbart vid den nivån = säljes i befintligt skick. Teoretisk borde man vid renovering/utbyggnad kunna säga BBR gäller även vid förekomst av radon på samma
AndersMMÖ: Har inte alla skalbaggar (insekter) åtminstone sex ben? ...åtminstone så länge ingen klåfingrig unge kommit åt?
andersmc: Innan du köper en tomt i avsikt att bebygga den så bör definitivt du söka förhandsbesked från kommunen. Då får du redas på om du över huvud taget får bygga på tomten. (Alternativt skriver du in en klausul i avtalet att köpet går tillbaka om du inte beviljas bygglov.) Inte nån gris i nån säck, alltså.
lillas: Snabbversionen: När man provtrycker kan man både skapa undertryck och övertryck. Oftast ger det jämförbara värden men inte alltid. Det finns en standard som reglerar exakt hur allt ska gå till. Men hjälp av ett program i datorn så sköts mätningen nästan automatiskt. Innan provtryckningen körs igång bör temperaturen i huset vara minst 5 (helst 10) grader varmare än utetemperaturen.
RSM: Tack för svaren, jag har inte fått tillträde till huset än (blir i början av nästa månad) så jag har inte haft möjlighet att se hur det ser ut under mattan än.
Markisolering: Skär ut en liten provbit av det du tänker är asbest, och lämna in den hos en lokal asbestsanerare. Typ Ocab (om det finns i stan). Då är du ju säker - både på hur du ska fortskrida jobbet, men även på om det finns asbest i huset eller ej.
eviljava: Att fukt tränger upp från plattan är normalt, även i nydränerade hus. Detta eftersom man alltid har fukt under plattan (mer eller mindre). Vanligtvis ventileras denna fukt bort ganska snabbt, men eftersom du har en plastmatta stannar fukten kvar under mattan. Lukten är som tidigare sagts en reaktion med något material under mattan. Jag hade rivit bort plastmattan utan att tveka och lagt in
Vilhelm K: Lägg lite ludd i vatten. Löses det upp och försvinner helt så är det saltkristaller. Jag blev också vettskrämd när jag såg det för första gången i höstas. Då hade det varit tillfälligt stopp i en golvbrunn och fukten gjorde så saltet kunde vandra till ytan. Fenomenet försvann när betongen blev torr och mycket googlande gav svaret att det "bara" skulle vara salt.
KungAnka: Hittade detta på fönsterkarmen på barnens dagis. Set ut som små bruna korvar ca 3 mm långa som står rakt ut från underlaget. Vad är det för något? Frön, djur, mögel eller konstiga dagispyssel?
cerwin666: Var ganska vanligt med asbest i golvlim till våtrum med,inte många som tänker på det. Tänk på alla som renoveras själv och bara slänger ut mattor och kakel utan att tänka på att konsekvenserna blir ett hus där asbestdammet finns kvar till det är sanerat. /Cerwin
LinnW: [citat] Det är precis vad jag tänkt göra nu faktiskt! =) Min första lediga stund på hela veckan. Tack! :)
myrstack: [citat] Radonvärdet minskar vid installation av radonsugen direkt till där där värdet kommer att ligga (dock med reservation för en säsongsvariation som ibland kan finnas pga markförhållandena men det är en relativ liten del av det hela)
BiFuel: Det går att mäta halten av t.ex mögelsporer i inomhusluft. Ett bra sätt att få svar på vad som orsakar dina besvär.
Bowman: [citat] Japp precis så.. Har försökt lokalisera det, men det är stört omöjligt.. Kommer nån luktneutraliserare från anticimex på posten, får se om det lättar lukten lite.
Hamburgbo: Jag har hittat det nu för de som är intresserade, OBS tysk sida 1st treatment: http://www.biosol.de/artikel.php?art=172 Paint: http://www.biosol.de/artikel.php?art=102
injonil: [citat] Ja, ursäkta, jag menade att TS inte behöver följa nu gällande bygglagstiftning i sin gamla toalett i källaren.
Fredrik L: Bra och intressant tråd! Min bastuvägg blev som ny efter att ha blivit skrubbad med Klorin. Och det har inte kommit tillbaka på 3 månader!
injonil: Du kan låta den stanna på ca 60% skulle jag föreslå! Däreunder är det liten sannolikhet att fuktutfällning ska ske vid köldbryggor etc. Människan mår bäst av en RF på mellan 40 och 60 procent.
Bezt: Var lite orolig att ni trodde det hela var ur världen när tilluften fixades men era åtgärder låter ju klockrena.
bonkeman: Tack för alla svar! [citat] Håller med dig till 100%. Gillar också att räkna på saker och ting så detta inlägget uppskattas (så slipper jag göra det själv d^_^b). Jag är glad att jag har torr inneluft, men vi verkar som sagt har väldigt torrt och ibland kan det irritera luftvägarna. Det märks också ibland på våran 2-åring och det är väl egentligen det man tänker på mest. Jag
noh8: Problemet i somras var att det var varmt även på natten så att bara öppna fönstret räckte inte. Möjligt att man kan hitta på någon lösning som utnyttjar avdunstning av regnvatten för kylning men då käns det enklare att köpa en ac om de finns några kvar i år dvs :)
bluebox: Hej Jag hoppas att denna fråga hamnar på rätt ställe. Tänkte höra med er därute om någon har bytt syll på ett älvsbyhus. Det är en syll som är behandlad och luktar illa,den lukten är inte trevlig och sätter sig i allt i huset.Syllen ligger dessutom direkt på kantbalken utan syllpapp. Om någon gjort det själv så vill jag gärna höra tillvägagångssätt mm. Vill även veta vad
myrstack: Hur ser golvet ut idag? Tänk på att ett existerande uppreglat golv kan förses med undertrycksventilation relativt billigt och du behöver inte ta till nivell eller granab i onödan. Speciellt inte om du inte har fuktproblem generellt utan bara vill sänka radonhalten. Om du kör undertrycksventilerat golv gäller det att 1) ha lagom undertryck (ofta relativt litet) och 2) ha lagom stora
Humulus: Nja, det lär ju ta några miljoner år innan det är slut dock.... Radonet emanerar från uranhaltig malm i graniten och har funnits där sedan jordens födelse, även om halten minskar genom halvering, Dock långsamt. Men - till rubriken, jag skulle inte oroa mig, halten radon som kan tillkomma från en Svensk granitskiva är försumlig! Debatten i USA är på gränsen till tramsig och
pjkw: [citat] Haha, fantastiskt, låter som nått man skulle kunna göra med microsofts nya rörelsesensor till Xbox, Kinect. Finns massa "hack" där dom använder den kameran till en massa saker den inte var tänkt till.
Tyresö: [citat] Du menar alltså att borren är så här bra.... http://videa.hu/videok/vicces/dewalt-reklam-baki-baleset-furo-R4m4PV7cmNFQjwn8
Lmob: jag lånade en gammamätare på kommunkontoret. då fick man en liten vink iallafall. jag har blåbetong i hela källaren, alla väggar men inget gammavärde...och låg radonhalt. huset står på granitberg jag kollade lite om blåbetong och det var vid olika tillverkningsställen som hade mer eller mindre, kommer inte i håg vilka det var.