Bor i ett sextiotalhus med blåbetong i väggarna. Förgående ägare installerade radonsug i källaren (där det f.ö. inte är blåbetong i väggarna).

Jag gjorde en mätning när jag flyttade in och fick 230 i värde. Det passade bra ;) då jag ville ha bidrag för att genomföra ytterligare åtgärder i form av FTX. Efter installerad ventilationslösning gav mätning 100.

När jag renoverade badrummet använde jag Lip:s produkter och på ångspärren stod det att den kunde användas mot radon. Nu är denna ångspärr väldigt svår att få tag på då reglerna gjort att deras system ändrats.

Min fundering är om jag skulle kunna använda våtrumsgrund/våtrumstäck för att stoppa strålning från väggar. Min tanke är att måla, dvs täta väggarna i sovrum (där jag har aktiv tilluft) och sedan lämna väggarna "öppna" i andra utrymmen där man inte vistas så mycket, bl.a. på baksidan av de täckta väggarna så att väggen kan andas åt något håll. På så sätt skulle jag vilja uppnå att det strålar mer på vissa ställen och mindre på andra.

Vad tror ni? Skulle det kunna funka? Tror ni våtrumsfärg gör jobbet? Eller blir effekten bara marginell?

När det gäller ytterväggar är jag också osäker. Jag har som sagt blåbetong in mot huset och sedan tegel utanför, ingen plast eller annan tät spärr. Därför torde väl ev. nymålad spärr inåt vara ok även på ytterväggar?

Jag tror på en maginell, knappt ens mätbar skillnad.
Försök ha så mycket luftväxling som möjligt i stället.

Har för mig att det ska finnas ett antal olika primers som kan appliceras på blåbetongen. Hör med välsorterade bygghandlare eller saneringsföretagen.

En kommentar till det du skrev i första frågan. Gammastrålningen som blåbetong utsöndrar hindrar du inte med målning, tapet eller annat material. Det du behöver är en ordentligt tjock blyvskiva, massiv betongvägg eller en kombination av dessa. Radongas som är ett resultat av söderfallet av uran-238 med ett antal mellansteg till bly kan du däremot hindra till viss del genom att täta med primer eller speciella tapeter.

Tack för svar, jag förstår att det blev fel i min initiala beskrivning och att jag inte stoppar strålningen med en målad spärr. Däremot så kanske jag skulle kunna påverka, eller rättare sagt styra/rikta, gasspridningen mha en målad spärr.

Men det är mycket möjligt att effekten är ytterst marginell eller obefintlig. Att det inte heller ersätter en fullgod ventilation förstår jag men min tanke var snarare att komplettera.

Permafoil heter ett system bestående av våtrumsgrund och radontät tapet. Sytstemet är testat av Statens Provningsanstalt och reducerar radonemisssion en hel del.

då blir det att läsa mer om Permafoil

Permafoil fungerar bra i laberatoriemiljö och i tillverkarens visningslägenheter...
På fältet har resultaten inte varit särskillt uppmuntrande....

Men Humulus, du har själv föreslagit tät plastfärg i en annan tråd. Tror du på konceptet eller inte?

Nej, jag tror inte på konceptet som någon mirakellösning.
Men om man av olika skäl inte har någon annan lösning så kan man ju prova med plastfärg (förutsatt att man undviker fuktproblematik). Skillnaden är att plastfärgen är billig, tapeten är svindyr och väldigt svår att sätta upp, så med färgen är det kanske värt att chansa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.