Jag har bott i huset i nästan 5år. För ett år sedan flyttade min flickvän in. Hon säger att hon känner mögellukt i badrummet. Jag känner inget och ingen annan. Men hon är nog känslig. På vinden finns ett ventilationsaggregat som är kopplat till ventilen i badrummet. Sen hon flyttade in är det mycket mer duschande och tvättande så fuktigt blir det. Hur ska jag kunna veta om det är mögel bakom väggmattan? Huset är byggt på 1920talet. Kan man mäta det på något sätt utan att ta bort väggmattan?
MVh Rune

Oftast känner man inte mögel själv eftersom man är van vid lukten, och grannar som själv har mögel känner inget de heller. "Mäta" mögel kan man göra genom en elektronisk näsa. Vad en sådan kan kosta har jag ingen aning om (säkert dyrt)

Bättre är det då att hyra in en "mögelhund" som får gå runt och sniffa. När han ändå är igång kanske han markerar på fler ställen i huset. Läs mer exempelvis här: http://www.sniffmogelhund.se/harjagmogel.html

Att vistas bland mögelsporer kan ge upphov till alla möjliga hälsoproblem, så det är bäst att du tar din flickvän på allvar.

Jag måste nog hålla med Raceman, reagerar flickvännen så är det antagligen något... vi flyttade in i vårt hus förra sommaren, och hon reagerade på mögel, inget som jag kände av eller min son verkar ha märkt av. Visade sig att hon hade rätt, röta och mögel i gillestugsgolvet.... Så det är bra med flickvänner som är känsliga.. iallafall i vissa avseenden... ;-)

Ritt skrev:
På vinden finns ett ventilationsaggregat som är kopplat till ventilen i badrummet.
Rensa golvbrunnar och vattenlås .... det kan du göra bättre än mögelhunden :)
kanske går det att öka ventilation? Rensa wentilationskanalen? Kolla mattan - synliga sprickor? Kolla en våning under golvbrunnen.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.