Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
hakaner: Jag såg en uträkning på ca.+10% i kostnad för ett Passivhus jämfört med ett "std.-hus". Plusenergihus är väl inte ett standardiserat som jag har förstått det? -Då kan det ju skilja hur mycket som helst ifrån ett hus till ett annat... & det är nog för nytt för att hitta något tillförlitligt underlag för sådana jämförelser?
barajag: Tippar också på en halvtorr roller inklusive slarv.;)
injonil: Jag tror TS missuppfattat regelverket något. Reglerna gäller nybyggnation! Ett gammalt hus får ha vilka radonvärden som helst och det är inte säljarens ansvar att redogöra för vilka värden som finns i huset.
quilding: Hos mig är det tvärtom. De bor här hemma, men däremot inte i sommarstugan. ;) Det är nog omgivningen som avgör om de trivs. Jag brukar bara fånga och kasta ut dem.
imported_jo: Jag skulle riva ett hus i min kommun då jag skulle bygga nytt, men fastän jag känner brandchefen så gick jag på nit. Jag fick inte elda alls! Jag kollade med miljökontoret och dom sa det skulle upprättas rivningsplan enl bestämmelser och det skulle saneras på plaster,isolering,porslin,kablar osv , besiktningsman skulle dit och kontrollera att ENDAST rent trä var kvar, då fick man elda
Ad acta: Har du otur så har du drabbats av mögelsvampen Stachybotrys chartarum och den är inte att leka med. Det är svarta prickar oftast på baksidan av gipsskivan.
träskruven: Är det cuprinol rötskyddsfärg så är den för utomhusbruk. Ring till Cuprinol och tala med dem.
Hans_Nordstrand: [citat] Om torktumlaren blåser ut luften kommer inte den tillförda elvärmen huset tillgodo. Dessutom kan det gå ett par kWh extra för att värma innomhusluften som måste ersättas. Den el som avfuktaren drar kommer huset tillgodo som värme. Och när fukten kondenseras i luftavfuktaren bildas värmeenergi, 3 kg vatten motsvarar ca 2 kWh. Lika mycket energi togs från rumsluften när
Fotografen: Hittade jag det där på ett betonggolv så skulle jag nog mera gissa på saltkristaller.
user957: Skaffa en massa växter. Runt 80% av det vatten du vattnar dem med dunstar ut i rummet, och en andel transpireras genom bladen, då får du dessutom en luftrenande effekt. Är ventilationen "för bra" sugs denna fuktiga luft dock ut. En annan sak du kan göra är att hänga elementfuktare på elementen. Behållare gjorda av porslin eller lera som dunstar ut vatten i rummet. Jag vet inte vad som
robsarve: Usch vad jobbigt. Här är det bara formaldehyd efter överexponering. Älskar doften av nysågat trä.
Staffans2000: En del människor är så dumma, att man nästan blir rädd! Din "bekant" tillhör tydligen den skaran. Du kan med gott samvete fortsätta att sminka eldosorna. Staffan
Tapio: Hej vänner. Hos min bror så har det bildats en mjölktaktig hinna på hans innertak. Det är mestadels runt kvistarna men även utmed en del skarpa ådringar i trät. När man stryker med fingret där så känns det som ett fint pulver nästan säger han. ingen lukt. det är ett furutak tankar på detta? MVH Tapio
Petlo: [citat] Eller så ställer du in en elektrisk luftavfuktare, hydrostatstyrd. Du får luftcirkulation i rummet (utan att ventilera ut en massa genom något hål där man kanske inte har värmeåtervinning samt riskerar få kondens i ventilationen som rinner någonstans), viss värme (fläkt och kompressor drar ju lite - 200-400W när dom båda snurrar samtidigt) och hela tvättstugan börjar funka
Kalle_h: Tänk på att se till att tilluften kommer från rätt håll, så man inte drar ner varmare luft till källaren (om den är kallare än ovanvåning/uteluft). Då finns ju risken att luften kyls ner och fuktkapaciteten sjunker - kondens. Min far hade den fina teorin om att växla luften från övervåningen och pressa ner den i källaren, det blev rätt fuktigt sommartid=)
Kalle_h: Glöm då inte för guds skull att kalla till garantibesiktning (2år), ligger på dig som köpare att kalla till det. Besiktningsmannen bekostar du. Fotografera förloppet fram tills dess, notera allt du ser med datum osv. Mögel kommer om det är blött under längre tid, framförallt om det är fuktigt och inte "pisseblött"
pärzon: Det finns mer saker än mögel som kan medföra elak lukt t.ex. bakterier (bl.a. aktinomyceter som ger jordlukt), kaseinlim som utsätts för fukt förtvålas och luktar då inte direkt tårta, cuprinolimpregnerat trä som utsätts för fukt ruttnar visserligen inte men möglar, fenoler frisätts som luktar apa. Våtutrymmen, buggliga plastmattor, fuktiga källare och krypgrunder, ingjutet trä
pärzon: Golvet under badrummet var det första som blev misstänkt. Jag säker på att jag skulle hitta något där så jag rev bort blindbotten och isolering. Ki fick jag. Inget där. Det mest misstänkta området är ett rum som angränsar mot badrummet. Dock, duschhörnan vetter inte mot detta rum. Det finns ingen antydan till fuktrosor varken på väggar eller i taket. Möjligen läckage invid
andreas_gbg_: Vanligaste orsaken är att "pluggen" i golvbrunnen saknas (om det är en gammal brunn), är den en plastbrunn får man se till att insatsen sitter nedtryckt ordentligt. Röret ifrån handfatet får oftast ner i golvet eller in i väggen bakom, se till att det är tätt i anslutningen till vägg/golv. Toaletten går också ner i golv eller vägg, se till att även den anslutningen är tät. Testa
Humulus: Ja, dom förändringar du gjort har troligen påverkat Radongashalten. Hur stor förändringen blir måste man mäta fram. Troligen rör det sig inte om några dramatiska skillnader, men ända sättet är att mäta. Då det ju är rätt billigt så tycker jag du kan kosta på en mätning. Gör dock de tätningar som b8q föreslår innan du startar mätningen. (Det är eg försent att mäta den
dieraf72: installerade just fresh ventiler och kondensen på insidan av fönstren är som bortblåst. ett annat plus är att den rimfrost som bildats på råsponten på vinden även den är borta. huset är på 72m2 och har mek.frånluft i badrum vid duschning annars självdrag. Installerade 3st ventiler totalt och de verkar göra underverk. dock lite kallare på grund av lite drag men det får det vara
elsasigne: Vi hade så tidigare innan vi satte en vakumventil på avloppet. När det var kallt frös det ovanpå avloppsbrunnen så att luft inte kunde komma ut och då trängde den illa luktande luften istället ut i krypgrunden och kändes mest i rum med trägolv med springor. Kolla att ni har avluftning/ventil och att den fungerar.
Lucioperca: Kan meddela att vi drog oss ur köpet! Orkar inte gå och oroa mig för detta så det var lika bra...
gaia: många stora, typ golv modell blomkrukor med blomplantor :) är bra att ha och vattna flitigt, våtmoppa golv ofta, torka tvätten nära en radiator .... allt det tillför fukt till luften utan att förbruka el :) gaia
BigGitt: Jag använder Julas lilla elektriska. Garageuppfarten samt lite gångar klarar den (Jag) på 1 timme. Det blir kanske 120 kvm 15cm snö. Men det är klart att det blir jobbigt att pusha den. Därför funderar jag på att skaffa en åkgräsklippare och utrusta den med en snöblad. Men det är bara en fundering. Vet inte hur pass effektiva de är. Och jag instämmer i en sak. En elslunga är
quilding: Vanlig latexfog fungerade utmärkt för mig. Noggrann priming innan, och sedan förseglade jag med svindyr butylgummitejp. Någon rekommenderade polyuretanfogmassa för bättre vidhäftning, men det har jag inte provat.
Smissarve: Kanske har någon av de grå nyanserna ett nästan osynligt innehåll av något rött pigment som har lösts upp av ångan. De flesta färger är består av flera olika färger. Kanske minns du högstadiets kromatografiexperiment i kemin? http://school.chem.umu.se/Experiment/pics/M&Mfarg11.jpg Men jag är inte alls säker på att detta är förklaringen i ditt fall.
b8q: Fick just tillbaka resultatet av min 3-månaders mätning: 180 Bq/m3 i bostadsvåningen, 330 i källaren. Faktiskt mindre än jag trodde med tanke på grannhusens värden, men jag får "skylla" på min dåligt isolerade och otäta kåk! Med ett tätare hus hade jag säkert haft betydligt högre värden. Hursomhelst kommer jag ändå att lägga in en sugslang under källargolvet och lägga en