har idag varit med min sambo o hittat det perfekta huset. tegelvilla från 64. men stor källare.

är vidbyggt garage något senare, där är det gjutet ett förråd under själva garaget. (förråd/smörjgrop) från garaget. där hittade vi följande:

46325_471699629975_790154975_6721541_6904340_n.jpg

är detta något att oroa sig över?

vi har bestämt oss att lägga ett bud på huset & isåfall vid eventuellt köp ta dig en besiktningsman innan några papper skrivs.

övriga källaren under själva huset såg fin ut, klinker & plastmatta, o såklart gillerstuga, men det skulle åtgärdas omg.

hoppas på svar, ser ut att vara en perfekt forum för oss som förstahusköpare:)

mvh Thomas & Sara

Fukt, vatten läcker in i från omgivningen. För att åtgärda behöver du gräva upp runt garaget och dränera.

också pensla på kalasfalt på väggens utsida. Verkar att fukten går genom fogarna där marken ligger på som om det inte fanns någon hinder där.

Pratade med svärfar som kollat på bilderna jag tog. Han tyckte man först skulle börja med att starta värmen i garaget som nu är avstängd. Sen ställa in en riktig avfuktare. Sen kolla hur stuprännorna går. Så dom inte går ner i backen. O sen gräva ner ett rör för att leda bort vatten. Ska iaf bjuda en bra bit under husets utgångspris imorgon. Då det snart legat ute 3månader o intresset verkar lite svalt.

För att få bort problemet helt är det nog dränering som gäller. Ska man som din svärfar säger ändå gräva ner rör för att leda bort vatten så hade jag nog dränerat "på riktigt". Men det är så jag funkar. Min far är precis likadan som din svärfar, enkla lösningar som egentligen inte eliminerar roten till problemet effektivt. Det är å andra sidan upp till en själv vad man kan leva med. Jag ogillar halvlösningar och hamnar ofta i konflikt med farsan :D

Å andra sidan. Jag hade nog kunnat leva med det i och med att vi snackar om en smörjgrop. Ser resten av kåken OK ut så......

Har de inte byggt det där förrådet under garaget lite snabbt och billigt för att det ändå inte spelar någon roll om det är fuktigt där eller inte? Det är ju inte inrett och tänkt att användas som bostad precis. Om ni ställer en direkt fråga till säljaren/mäklaren om dräneringen så ska de svara er på hur det är gjort.

När vi köpte vårt hus från 1926 med oinredd källare, så hade vi 98% fukthalt i källarväggen. Säljaren upplyste oss å andra sidan om att dränering inte var utförd, och källaren användes inte som boyta, så det gjorde ju inget. Men nu har vi dränerat.

Lite svårt att se på bilden, men du skriver något om smörjgrop. Det är väl inte olja det mörka man ser väggen på bilden??? Om det är det så kommer det märkas på lukten om man skrapar på ytan.

Millan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.