3 066 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Mögellukt i villa
Har precis köpt hus, en villa från 1974 byggd delvis på oinredd källare direkt på berget, delvis på torpargrund. Besiktningen innan köpet visade inte på några större problem gällande fukt; vinden var snustorr, torpargrunden likaså och ingen speciell lukt kändes i huset förutom i köket där besiktningsmannen kunde se att röret under diskbänken läckt. Det var även fuktlukt i källaren men då den ligger direkt på berget tyckte han inte detta var märkligt och ansåg att det inte behövde åtgärdas om vi inte tänkte använda den i större utsträckning. Vi håller nu på att riva ut köket, har ännu inte kommit till läckan så vi vet inte exakt hur stor skadan är, men den verkar vara lokal.
Nu till min undran... När jag och dottern åkte och besökte min mamma och kom hemifrån kände jag hur alla våra kläder luktade... ja mugg. Undrar om denna lukt kan komma från köket enbart eller om vi har större problem? Förstår inte var lukten kan komma ifrån så fall om både vinden och grunden verkar ok. Satte även in Fresh90-ventiler när vi flyttade in och vid borrning i väggarna verkade de också ok....
Tips eller funderingar någon?
Nu till min undran... När jag och dottern åkte och besökte min mamma och kom hemifrån kände jag hur alla våra kläder luktade... ja mugg. Undrar om denna lukt kan komma från köket enbart eller om vi har större problem? Förstår inte var lukten kan komma ifrån så fall om både vinden och grunden verkar ok. Satte även in Fresh90-ventiler när vi flyttade in och vid borrning i väggarna verkade de också ok....
Tips eller funderingar någon?
Oinredd källare på berg låter som mycket fukt kan komma den vägen. Krypgrund på västkusten med all fuktig havsluft också en stor risk. Många år med bara något för hög fukt i moderna byggmaterial av trä/fibrer leder till denna mögellukt. Lösning är fixa bra dränering runt huset, isolera/täta källarväggarna utifrån, rensa täta och plasta marken i krypgrunden och installera avfuktare samt även undertrycksventilation i krypgrunden om inte lukten försvinner efter en tid. Sommartid, när luften i huset är extra varm, kan man även sätta en frånluftsfläkt ut genom källarmuren så varm luft sugs ner värmer och torkar lite i källaren (men det ersätter inte en avfuktare).
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Dra inte ner varm luft i grunden på sommaren, FUKTEN i luften stannar kvar. Efter frost kan man ventilera en källare för att torka den, men bara fram till kanske midsommar.
Stäng till maximalt och installera en avfuktare istället.
/Peter
Stäng till maximalt och installera en avfuktare istället.
/Peter
Man kan torka genom att värma och ventilera. Problemet med krypgrunden är att det är knappast går att få upp värmen med bara ventilation och varm luft. Varm fuktig sommarluft gör då istället direkt skada när den kyls av. I en källare finns däremot vissa möjligheter att blåsa på med så mycket varmluft från övervåningen via källartrappan eller kanal att man faktiskt får upp tempen några grader och därmed RF% sjunker trots hög absolut fukthalt i luften.
Tack för svar! Har själv mina funderingar att lukten kommer från källaren, speciellt då vi fått öppnat upp något underifrån vid köket där det har läckt, samt vid röret till handfatet i badrummet där det också läckt (undrar vem som kopplat rören i det här huset?!) Avfuktare ska definitivt införskaffas snarast! Tänkte också prova med att höja temperaturen i huset något då det ibland kan kännas lite råkallt.
Torpargrunden tror jag dock inte vi behöver se över i nuläget eftersom den som sagt verkar torr vid besiktning och man inte kan känna någon lukt därifrån när man sticker in näsan genom ventilen.
Torpargrunden tror jag dock inte vi behöver se över i nuläget eftersom den som sagt verkar torr vid besiktning och man inte kan känna någon lukt därifrån när man sticker in näsan genom ventilen.
Avfuktare av kondenstyp är oftast bäst för akuta åtgärder mot fukt och vår, sommar, höst om man kan ordna avlopp för kondensvattnet på något sätt. Med R134a klarar de +5 C och har bra hög kapacitet och verkningsgrad från ca +10C och uppåt. Har man stort avfuktningsbehov även på vintern p.g.a. ovanligt mycket markfukt under huset är dyrare sorptionsavfuktare lämpligast. Dessa har förmodligen också något bättre livslängd och kräver mindre tillsyn.
Bäst att mäta fukten i krypgrunden! Det kan se torrt ut men likväl vara för höga fuktvärden! Fuktkvotmätaren får inte visa mer än max 17% i materialet när det är som värst. Alla uteventilerade krypgrunder får för höga fuktvärden i luften där under sommaren och problemen kommer smygande med åren om inget görs. Långa varma perioder under sommaren får garanterat möglet att börja gro även fast det är svårt att se och inte direkt känns inne i grunden men väl uppe i huset eftersom fukt kan ansamlas i byggmaterialet i golvbjälklaget (spånskivorna under parketten etc). Glasull-isoleringen brandskyddas tydligen också med ett ämne som innehåller urea, dvs är organiskt och kan börja mögla. Kan förekomma främst vid vattenskador.
Bäst att mäta fukten i krypgrunden! Det kan se torrt ut men likväl vara för höga fuktvärden! Fuktkvotmätaren får inte visa mer än max 17% i materialet när det är som värst. Alla uteventilerade krypgrunder får för höga fuktvärden i luften där under sommaren och problemen kommer smygande med åren om inget görs. Långa varma perioder under sommaren får garanterat möglet att börja gro även fast det är svårt att se och inte direkt känns inne i grunden men väl uppe i huset eftersom fukt kan ansamlas i byggmaterialet i golvbjälklaget (spånskivorna under parketten etc). Glasull-isoleringen brandskyddas tydligen också med ett ämne som innehåller urea, dvs är organiskt och kan börja mögla. Kan förekomma främst vid vattenskador.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Tack, satt igår och kollade lite vilken avfuktare som verkade bäst. Kom också fram till att sorptionsavfuktare verkade vara det bästa alternativet.
Att isoleringen kan mögla lätt upptäckte vi när vi rev upp runt fuktskadan i badrummet, blä! Myror tycker tydligen också det är trevligt med fukt i golvet (myrbo med en massa ilskna bitandes myror...)
Ska ta och mäta fukten i krypgrunden också. Kan man köpa en mätare på Clas Ohlsson el. dyl. tro, kommer den vara tillförlitlig?
Att isoleringen kan mögla lätt upptäckte vi när vi rev upp runt fuktskadan i badrummet, blä! Myror tycker tydligen också det är trevligt med fukt i golvet (myrbo med en massa ilskna bitandes myror...)
Ska ta och mäta fukten i krypgrunden också. Kan man köpa en mätare på Clas Ohlsson el. dyl. tro, kommer den vara tillförlitlig?
du har ju öppnat golvet så det drar luft in i krypgrunden och ut till boytan så inget under att du inte känner någon lukt vid grundens ventiler. Det blåser ju inte UT genom dom och det unkna lukten kan du känna i bostaden i stället. Lukten kommer kanske inte enbart från grunden men också från fuktskadade delar som är öppna nu och det blir bättre när det åtgärdas.MonaR skrev:
Ja, värma och vädra förbättrar innemiljö men se till att det inte drar kallt genom golv in i boytan.
gaia
Låter logiskt! Dock luktade det inget från krypgrunden innan vi började rota i golven heller, men man vet ju aldrig. Krypgrund=riskkontruktion är ju något man får höra hela tiden.
Har fått en liten hint om var en del av lukten kan komma ifrån dock... Har tagit bort väggarna i köket ner till bjälkarna och upptäckte då att difusionsspärr saknas.... Några av plankorna hade även en lättare mörk beläggning. Nu är ju allt utrivet dock och snickare kommer imorgon och fixar väggarna. Blir tydligen att hoppa vidare till hall och vardagsrum direkt efter köket och göra samma sak. Skönt att veta att vi i alla fall inte kommer vara sysslolösa den närmsta tiden!!!
Har fått en liten hint om var en del av lukten kan komma ifrån dock... Har tagit bort väggarna i köket ner till bjälkarna och upptäckte då att difusionsspärr saknas.... Några av plankorna hade även en lättare mörk beläggning. Nu är ju allt utrivet dock och snickare kommer imorgon och fixar väggarna. Blir tydligen att hoppa vidare till hall och vardagsrum direkt efter köket och göra samma sak. Skönt att veta att vi i alla fall inte kommer vara sysslolösa den närmsta tiden!!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
