O
Odjuret: Jag skulle tro att det kan vara smart å sätta in en avfuktare i rummet ett tag innan ni går något åt fukten...
1 svar · 3,3k läst
T
teani: Hej, Tack för alla svar och synpunkter. Det slutade med att vi rent ut frågade firman som gett oss en offert på radonmätning om de tyckte att vi skulle mäta. Det svar vi fick var att det fanns bara två ställen i Malmö med lite förhöjda radonhalter, och vårt hus låg inte där. Detta i kombination med att huset är från 1998, då man inte längre använde radonhaltiga material, gjorde
9 svar · 4,3k läst
Consensus
Consensus: Undertakets insida kommer för alltid att vara oisolerat, dvs kallt, såtillvida du inte tänker isolera på takets utsida. Alltså frodas möglet lika mycket före som efter du isolerat. Så länge organiskt material finns på "kalla sidan" så kommer vi att ha någon form av mögelproblem.
9 svar · 16,5k läst
·
B
Byggbalken: Hur gick det sedan?
10 svar · 15,7k läst
O
obba: skulle tippa på glasull/stenull.
2 svar · 2,2k läst
Consensus
Consensus: Fråga 1 är ju hur stor fuktbelastning källarväggen har. När utfördes dräneringen? Teknisk livslängd på en dränering varierar mellan 20-30 år.
1 svar · 2,5k läst
·
E
EndZone: I vår källare (ej omdränerad sedan huset byggdes 1981) har vi också en avfuktare, men bara när vi hänger tvätt. Då är ändå FTX-systemet igång samtidigt och möjligen avfuktar jag då till viss del uteluft. Aldrig tänkt på det, men vi har förmodligen inga större problem med fukt trots allt, eftersom vi aldrig når över 60-65% RF även om avfuktaren är avstängd för jämnan. Det
9 svar · 8,4k läst
·
E
EndZone: Se även till att marken är städad och i övrigt iordningsställd enligt dagens normer. Kapillärbrytande skikt och sedan plast ovanpå detta brukar väl vara vad som rekommenderas idag?
3 svar · 6,6k läst
V
Villahilla: Tack för era svar. Regeln som sitter ca 1 m till vänster ser precis likadan ut där vi öppnat upp. Vi har tagit dessutom tagit upp fler brädor än vad som syns på bilden. Kanske det inte är vitmögel då trots allt. Nu funderar vi på att skicka en del på analys. När vi nu tagit loss en bit av det yttersta lagret ser virket friskt ut.
5 svar · 3,1k läst
·
J
jävla_hus: Hej Lyckas då få ner luftfuktigheten och kastar ut alla organiska material från källaren så bör det sluta lukta, men om du har någon trästomme i källarkonstruktionen så kan även detta fortsätta lukta(om den är angripen av mögel). Radonhalten kommer med största sannolikhet inte att påverkas. /JH
1 svar · 3,1k läst
E
EndZone: Men vänta här nu, det är väl byggplast man SKA ha på marken i en krypgrund? Städa ur - absolut, men sedan på med byggplast är vad jag lärt mig. Så även installering av en avfuktare där nere, exempelvis Trygghetsvakten eller liknande. Vi tittade en gång i tiden på hus med krypgrund, men jag bangade av rädsla för detta med mögel och annat. Å andra sidan ska tilläggas att huset vi
3 svar · 6,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Som Magnus Uggla sjunger: Med pudrad näsa. I kubik. Vad har ni i rock/kappfickorna i hall-garderoben egentligen?
3 svar · 7,8k läst
·
M
mozze: Ingen som vet vad man kan få tag på hörnjärn enligt bild nr 2, alltså ett som bygger ut ca 1cm ? Eller är detta någon typ av gammaldags hörnjärn? Eller är det helt enkelt bara någon typ av "murarhörnjärn" ? Tacksam för alla svar!
2 svar · 6,9k läst
·
O
oceanis: Hur vet du att det är asbest ?
1 svar · 1,9k läst
F
filigran: Hej! Vi håller på och renoverar en liten stuga. Väggarna är av trä, med sågspån som isolering. På detta har det suttit papp och sedan tretex (treetex? teetex? sett alla möjliga stavningar), och på det tapet (säkert fem lager). När vi nu rev bort ända in till träväggen (som är nån slags spontat virke), så såg jag följande på två ställen, ett som är bilden nedan, och ett som
0 svar · 3,3k läst
·
A
apanoladotcom: Tack för svaren! Då känner jag mig trygg med att vi kan använda jordkällaren som den är.
3 svar · 3,2k läst
B
Bonnie1: Tack, så mycket för svaret. Minskar vår oro en del, tråkigt nog måste två stycken alltid bo i den källaren. Har byggt upp radon som något väldigt hälsofarligt, men det är väl fukten man får fokusera på, den är ju också märkbar.. Undrar förresten om man måste sköta radonfläkten på något sätt? Den låter väldigt högt, kan det vara ett tecken på att man måste byta ut
2 svar · 4,0k läst
R
Renueva: [citat] Man får bort lite gas.
30 svar · 11,3k läst
·
E
Egnahemsägare: Gamla trähus kanske drar mer och luktar i vart fall gott trä. Riktiga stenhus är väl mest källare av sten, vanligast sedan gamla hus med murhålsten.
9 svar · 4,0k läst
Mugmaz
Mugmaz: Missade att skriva att dagisbarnen är, också "befriade". Men elever i årskurs 1-3 kommer vara kvar.
3 svar · 1,6k läst
Elkludde
Elkludde: Har varit med om liknande om liknande fenomen färg o bruk började bli blåsor lukta inte heller förrän man skrapade rent men då luktade det mögel ,kom troligen så mycket vatten så dräneringen tog inte allt utan det gick upp i sulan
5 svar · 1,7k läst
G
gunric: Vi bor i ett hus från -84 och upptäckte i vintras råttspår mot ett ställe där det fanns ett hål mellan hussegmenten. Några dagar senare kunde "gnagljud" höras i bjälklaget mellan botten- och övervåning i andra änden av huset och ytterligare några dagar senare hade Nomor varit där och satt ut gift. En tid senare kände vi att det vid rätt vindriktning/ventilationsläge luktade en
0 svar · 14,0k läst
neha
neha: Jag köpte JAPEs Mögel-fri som rekommenderades av Colorama. sen ringde jag JAPE också. Dom var bra att tala med och om man är osäker kan man skicka in prover. Mögel-fri kan sprutas på i förebyggande syfte.
3 svar · 9,0k läst
M
mious: ja, för det känns verkligen oroande. Och det har blivit värre ganska snabbt, så det är som du säger. Får hoppas ägaren löser problemet, annars blir det till att hitta nytt boende.
4 svar · 2,1k läst
·
S
SwiftD: http://image.svenskfast.se/ObjectData/40GAGSMMDMAUDHSL/40GAGSMMDMAUDHSL_41FJVES319Q63DEM.jpg http://image.svenskfast.se/ObjectData/40GAGSMMDMAUDHSL/40GAGSMMDMAUDHSL_41FJVEOLJ9Q63D8U.jpg http://image.svenskfast.se/ObjectData/40GAGSMMDMAUDHSL/40GAGSMMDMAUDHSL_41FJVEVOP9Q63DKH.jpg Vad är det längs fasadens nederkant? Det gulaktiga? Det är torpargrund och mäklaren säger att tidigare köpare
0 svar · 3,2k läst
G
gladasnickarn: Jag hade samma problem med mitt hus. Jag hade ett hål rakt igenom väggen bakom masoniten... Det slutade med att jag riva och bygga en ny yttervägg på 4x1,5 meter...
4 svar · 2,9k läst
BiFuel
BiFuel: Ja, det ingår i vår villaförsäkring också. Har bokat besök av deras skadedjursfirma på onsdag nästa vecka.
12 svar · 10,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Tilluft brukar man sträva efter att ha från sovrum i första hand men det är ju också viktigt att få snurr på luften i hela huset, dvs tilluft i ena änden och ut i andra..... Har man radon i marken är det extra viktigt att ha ordentliga tilluftsdon i källaren eftersom man annars riskerar ett undertryck där vilket kommer bidra till att dra upp radongas ur marken i huset.
42 svar · 22,6k läst
·
R
Ripper500: Närmre titt idag. Mina väggar består av 12mm plywoodskivor på c/c 61cm med tapet på. Är ett färdigt modullhus fr norge byggt 1971. Bakom skivorna sitter plast och innanför den isolering. Vad jag kan se så ser isoleringen fin ut. Så de kanske räcker med att ta bort de 2 angripna skivorna? Enklast är ju sedan att ersätta dem med gips. Förslag?
1 svar · 3,8k läst
Ö
Örby Villastad: Hej Jag slipade ned min betongplatta för att få bort alla gamla limrester. Efter det så användes ett medel som heter Florosil (fukt/emissionsspärr) på golven där vi upplevde att lukten kom ifrån (hall + ett sovrum). Slutligen flytspacklades golven. Väggar putsades om (skulle ändå göras) och målades med silikatfärg. Utöver det så förbättrades ventilationen med spaltventiler i
10 svar · 10,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.