Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
hammarback: Hyresvärden menar att det är från bränningen av teglet. Kan väl vara så men varför använda missfärgat tegel vid bygget?! Låter ju lite halvskumt.
danne80: Hej jag bor i en gammal kåk som är tilläggsisolerad och eldstaden ej i drift längre pga värmepump husset har ingen diffspärr och endast självdrag som ventilation (förutom badrum) Vid fönsterbyte upptäckte jag att spräck panelen var rötskadad vid två utav fönstren på ena sidan utav huset dock så var skadorna endast under fönstren och sped sig en halv meter ner, sidor och över var
Bonke: Hej! Förra sommaren började jag bygga vårt fritidshus. Det är klart utvändigt och har nu stått ouppvärmt under vintern. Nu tänkte jag dra igång igen och isolera färdigt, dra färdigt el, dra vatten, skivor etc etc etc. Jag vill givetvis avfukta ordentligt innan jag börjar täta till saker och ting. Vilken typ av avfuktare är bäst att använda? Sorption eller kondens. Jag har tänkt
gaia: EndZone, jag tycker också att i de flesta fall är det bara en plånboksdränering :). Om man isolerar samtidigt med dränering så är inte alla pengar bortkastade men vinsten är mycket mindre än om man isolerat väggar och tak för samma pengar. gaia
Macarus: Ta det lugnt nu om det inte verkar så illa och vänta tills det är väder att kolla väggen utifrån. Om det är något mer allvarligt i fuktväg lär fukten ha kommit utifrån.
Gus5: Koppla bordsytan via ett "blödningsresistans" till ett konduktivt galler över ventilationsöppningarna. Ev även med en resistans till jord. Så att ingen ellektricitet kan byggas upp övh.
Swamp: Om brödbagge är samma som mjölbagge så kika i mjölpaketen och främst i stängningsvecken. Vi fick ha allt i plastpåsar ett tag och silade mjölet.
lordi: Ni har mekanisk frånluft läste jag. Hur ser det ut med tilluftsdon? Finns det tillräckligt många?
Powermange: Ventilation meddels sjävdrag! Svagt undertryck!?
anders07: Det är ju bara att se tills så de har en garanti för att få ner det under 200bq. Kolla efter referenser också och försök lista ut vem av dem som verkar mest erfaren. Alternativt ta dit ytterligare en firma... Mvh, Anders
mariatherese: Jag vet inte... stora delar av västkusten är ju högriskområde med avseende på radon. Hit vallfärdar ju mängder med människor varje sommar ändå. ;) Antar att det är radon som byggts in i byggnaden? Tipset är att ta reda på vilka åtgärder som utförts hittils och vad som finns kvar att göra. Den största vinsten gör man ju naturligtvis om man kan göra en effektiv åtgärd själv
Consensus: Frånluft har man bara i kök, badrum och tvättstuga. Boutrymmen skall ha tilluft i en FTX-lösning. Om det är så att något våtrum finns i källaren och där sitter frånluftsdon, så känns det inte bra att inte ha forcerad tilluft på en hel våning som källaren. Du kanske tom har stängt ner till källaren?
johan77: Hej alla, Jag bor i ett flerbostadshus byggt 2011. Lägenheterna är väl ljudisolerade med stegljudsisolering osv. Dock saknar vindsförrådet stegljudsisolering, så de som bor på översta våningen (dvs den under vindsförrådet) störs ibland av buller från vindsförrådet. Känner någon till byggnormer i relation till ljudisolering, och mera specifikt, om det finns regler som beskriver
hempularen: Jag kan tänka mig (men vet absolut inte fakta) att OM huset tidigare har haft ett mögelangrepp som avhjälpts genom att installera avfuktaren, då kanske de vilande mögelsvamparna kan väckas och börja sprida lukt redan efter några dagars fuktexponering. Mögel kan ju i många fall hållas i schack genom att ta bort fuktkällan.
pelpet: Jag har aldrig hört talas om att personer som inte jobbar med asbest drabbas av asbestrelaterade sjukdomar. Så jag tror att risken av en exponering är väldigt liten. Jag hade inte oroat mig heller. Vi utsätts hela tiden för en massa saker som höjer risken för olika sjukdomar, och ska man gå och oroa sig för det hela tiden så lär man blui sjuk av det (omvänd placebo)
krille09: Det är endast relevant att mäta strålningen för att hitta ev blåbetong och därmed radon. Eftersom ni ligger under gränsvärden för radonhalt bör det inte spela någon roll. Gränsen för strålning gäller bara nya hus.
eviljava: Den delen som syns (d.v.s. den sida som är vänd nedåt) ser ut att vara en s.k. akustikskiva. Den innehåller med största sannolikhet inte asbest. Däremot är det lite svårt att veta vad det "cementliknande" skiktet innehåller? Men tittar man på den nedre bilden ser man ju att skivorna verkar ligga på ett regelsystem. I sådana fall förstår jag inte problemet? De skadliga asbestfibrerna
EndZone: Finns inte en risk för mögeltillväxt på lumppapp? Det är ju trots allt textilier och papp den utgörs av. Lumppappen har dessutom en förmåga att lukta skit rent ut sagt om den utsätts för fukt. Har sett och känt fenomenet på nära håll i mitt eget hus nämligen.
EndZone: Behöver du måla alls? Jag har personligen aldrig sett en målad kallvind, men jag kanske har missat något. Får för mig att det skulle vara lättare att se eventuella mögel-/fuktskador på en omålad råspont. Dessutom riskerar man inte att själva färgen blir en näringsrik tillväxthärd för diverse otrevligheter.
sunqan: Köparen besiktigar självklart. Varför skulle köparen lita på en besiktning utförd av säljaren? vem som betalar är en annan sak. det beror på anledningen till besiktningen.:beer:
Ripper500: Boracol (stavning?) Tvätta bort och ha sedan på ämnet. Om du köper spray måste du ha ansiktsmask. Finns att pensla på också. Använd handskar, glasögon och lättare andningsmask. Det är giftigt som tusan!
etiol: Hej igen ... Jag menar att det bör stå( öppet )en tid,,, du har ju värme där nu , eller hur ..så att man ser att det stannar vid blånaden och inte blir mer.. ( Öppet --- att man inte täcker för brädan men något annat) förrän det har stannat .... Ligger virket tätt utomhus och det blir fuktigt så kommer detta ganska fort att vissa sig..denna typ blånadsmögel.. Får det ligga så
AndersS: Din gissning låter som trolig. Har vid några tillfällen fått med det i torrved, men då var det Blåhjon och när man tog av barken såg man spåren samt att man kunde höra hur de gnagde sig fram inne i vedklabbarna. Men ofarliga för huset.
jnel: Göttans! Tack för svaren. Då fortsätter jag på inslagen väg och river enl. plan senare under året. Man blir lätt lite övernojig (iallfall "jag") som förstagångsförälder :-)
etiol: I så fall mera troligt att det är något med vingar, en kaja eller en uggla. Vanligt att dessa kryper ner och sen inte kan komma upp igen.. Och då kan det bli rök i hela huset... Har haft detta problemet också... Eti.
anders07: Den kan ha varit blöt någon gång i tiden och blivit missfärgad. Är den inte fuktig eller "luddig" så är det inget bekymmer utan en gammal missfärgning bara... Skulle det vara mögel så borde det ha spridit sig till allt som ligger nära. //Anders
Plonker: Jo, det är ett sovrum. Supertack för hjälpen. Då blir det ett sådant rör/ventil.
Larsa: Plasten är en diffusionsspärr som hindrar fuktig inomhusluft att kondensera i isoleringen. Alltså: om varm fuktig luft sipprar ut i isoleringen kommer den fälla ut fukten då den svalnar och isoleringen blir blöt/fuktig