undine
Hej,

Jag har haft besiktning av ett hus (fr. 1977, betongplatta) jag tänkt köpa. Vid besiktningen kikade vi på kallvinden och såg att det var lätt mögeltillväxt i form av vitt puder som trillade av om man petade på det. Vad kallas den typen av mögel? Träet var torrt annars och besiktningsmannen sa att det bara var att skrapa av och stryka på anti-fungimedel, eftersom träet under var fint.

Jag har googlat på lite antifungimedel men hittar bara medel mot svartmögel. Jag förmodar att vitt pudermögel som enkelt petas bort inte är samma sak som svartmögel.. det är liksom ingen rötskada utan under det vita pudret är träet fint och friskt.

Är det bara att dammsuga av det vita pudret och stryka på antifungi? Vilken typ av antifungi passar bäst för denna typ av mögel?

Jag har också läst lite om hur man förbättrar luften på vinden. Vissa skriver att man ska stänga av all ventilation på vinden, men det låter för mig konstigt. Besiktningsmannen sa att ventilationen i huset måste åtgärdas med fler ventilationsspjäll/ventil eller liknande vid varje rum. Huset har självdrag som ventilation och det finns inte ventilationsspjäll/ventil i alla rum.

Är det tips att köpa en avfuktare och sätta in på vinden?

Vad säger ni?

Tack!

Redigerat:
undine
Tack, har läst den webbsidan tidigare.

Ingen annan som har erfarenheter kring hur de har gjort och hur det blev?

Jag köpte JAPEs Mögel-fri som rekommenderades av Colorama. sen ringde jag JAPE också. Dom var bra att tala med och om man är osäker kan man skicka in prover. Mögel-fri kan sprutas på i förebyggande syfte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.